Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

RTC verbindt onderwijs en ondernemingen ook via simulatiewerkplekleren

“Dit maakt curricula concreet op de werkvloer”

De afstand tussen het onderwijs en het werkveld verkleinen is een cruciale missie voor de verschillende RTC’s (Regionale Technologische Centra) die Vlaanderen rijk is. Met simulatiewerkplekleren zetten de centra in op een tot nog toe weinig bekend concept. Sammy Decoene, directeur van het RTC West-Vlaanderen, ziet heel veel potentieel in deze aanpak. “Het is een goede manier om het curriculum voor een deel op de werkvloer van bedrijven in te vullen.”

RTC’s zijn bij het brede publiek misschien niet zo gekend, maar als intermediaire partner tussen bedrijven en de tweede en derde graad van het secundair onderwijs vertolken ze een belangrijke rol. “West-Vlaanderen is een ideale omgeving om werkplekken samen te brengen met scholen. De maakindustrie staat hier heel sterk, bovendien zijn ook instellingen zoals Flanders Make, Sirris en heel wat hogeronderwijsorganisaties aanwezig. Medio november koppelden we tijdens een uitgebreide speeddate nog 400 leerlingen aan ondernemingen, in functie van bijvoorbeeld een duale werkplek of een vakantiejob.”

Met simulatiewerkplekleren (SWL) maakt het RTC gebruik van een vrij nieuw concept waarbij een klas uit een technische richting op afgebakende tijdstippen meedraait op de werkvloer bij een bedrijf. “Het gaat om bedrijven met voldoende capaciteit én de wil om tijd vrij te maken om de leerlingen – en de leraar – te begeleiden. De school roostert de leerlingen dan bijvoorbeeld een volledige dag per week vrij om in die bedrijven aan de slag te gaan.”

Simulatiewerkplekleren is een unieke gelegenheid om in een vroeg stadium aan prospectie te doen.

Sammy Decoene

Curricula raadplegen

Het initiatief begint steeds meer te leven in scholen, omdat het hen helpt een deel van hun curriculum op een heel praktijkgerichte manier in te vullen. “Soms merken we dat geïnteresseerde bedrijven zich aanvankelijk afwachtend opstellen, omdat ze de inhoud van een bepaalde opleiding niet kennen. Nochtans kunnen ze op de website opleidingsinhouden.be heel eenvoudig alle curricula raadplegen. Een andere website – dataloop.be – biedt dan weer een goed overzicht van welke leerlingen in welke scholen bepaalde opleidingen volgen, zonder adresgegevens uiteraard. Op die manier kunnen ze detecteren welke klassen voor hen een interessante doelgroep kunnen zijn. Wie zich dan engageert voor SWL, krijgt een unieke gelegenheid om in een vroeg stadium aan prospectie te doen en ook met de leraar zelf een prima contact op te bouwen.”

Zo staat een team van Sint-Paulus Waregem bij Unilin mee in voor het onderhoud, in samenwerking met het onderhoudsteam daar. “Samen met Artes realiseerden we in Oudenburg een simulatiesite voor bekisting, waarbij leerlingen in een heel waarheidsgetrouwe setting mee hielpen aan kolombekisting, zoals dat op een werf gebeurt. De houtafdeling van een school in Diksmuide trekt binnenkort dan weer een keer per week naar de bedrijvensite Waterven in Heule, waar diverse bedrijven een heel ecosysteem inzake houtbewerking vormen”, besluit Sammy Decoene.

www.rtcwestvlaanderen.be

  • Citymesh
  • Wiels
  • Titeca
  • WV - Accent
  • ING
  • SDWorx