Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

DeDuCo dingt naar plekje op het internationale toneel

Een nieuwe winkelervaring met multipurpose retailrobot

Artificiële intelligentie baande zich de voorbije jaren – de ene keer expliciet, de andere keer ongemerkt – een weg naar steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Ook onze winkelervaring wordt erdoor getekend. Zo worden klanten in een aantal filialen van Europese winkelketens vandaag door een intelligente robot begroet. De ShelfiePro AIRobot is een ontwikkeling van het Kortrijkse bedrijf DeDuCo, dat met de innovatie zijn horizon verruimt en klaarstaat om door te breken op het Europese toneel.

Tom Dujardin, DeDuCo dingt naar plekje op het internationale toneel

DeDuCo omarmde artificiële intelligentie voor het eerst in 2020, toen het voor zijn klanten in de wereld van fast moving consumer goods een beeldherkenningssoftware ontwikkelde. Zaakvoerder Tom Dujardin: “De software kwam er ter ondersteuning van vertegenwoordigers die in supermarkten of andere verkooppunten de winkelrekken moeten controleren. In plaats van alles manueel te tellen, gaat de applicatie op basis van beeldherkenning na welke producten er staan, over hoeveel facings het gaat en hoeveel items van elk product aanwezig zijn. Alleen moet de vertegenwoordiger daarvoor wel nog op locatie gaan. Zo groeide het idee om de intelligentie in een multipurpose robot te integreren.” 

Opvallend is dat het resultaat van die oefening uiteindelijk niet op de fabrikanten en dus oorspronkelijke klanten van DeDuCo gericht is, maar wel rechtstreeks op de retailers. “We zagen meteen mogelijkheden om meer functies te integreren en zo de consumentenbeleving en de efficiëntie van de winkel te verbeteren. Zo scant de robot voor openingstijd alle winkelrekken, geeft hij door welke producten op welke locatie aangevuld moeten worden en controleert hij of de nooduitgangen doorheen de dag niet geblokkeerd raken. Hij wijst klanten de weg naar het gewenste product, stelt alternatieven voor, licht promoties toe en levert op een innovatieve manier zijn bijdrage in de strijd tegen winkeldiefstal. Wil een fabrikant zijn bezoeken ter plaatse beperken of efficiënter laten verlopen, dan kan hij de winkeldata nu gewoon bij de retailer aankopen.” 

We geloven sterk dat mens en robot complementair zijn en staan met veel goesting klaar om daar een voortrekkersrol in te spelen.

Het is de verregaande veelzijdigheid die de multipurpose ShelfiePro Robot van de reeds bestaande dedicated shelf scanning robots onderscheidt. Net als de CRM-systemen die DeDuCo al zo’n 35 jaar ontwikkelt, is de oplossing bovendien modulair. Elke retailer kiest die functies die hem de meeste toegevoegde waarde opleveren. 

Innovatieve groei 

DeDuCo startte in 2021 met de ontwikkeling van de ShelfiePro Robot; dit jaar verwacht het bedrijf in Kortrijk een eerste serie van 100 exemplaren te produceren en in de markt te zetten. “Er rijden wel al een twintigtal prototypes rond, eveneens op vruchtbare Kortrijkse bodem ontwikkeld en geassembleerd”, verduidelijkt Tom. “Daarmee lopen proof of concepts in diverse winkels. Retailers kunnen zo gedurende enkele maanden ervaring opdoen en aan den lijve ondervinden welke toegevoegde waarde de robot levert op vlak van consumentenbeleving, efficiëntie, diefstalpreventie, enzovoort. Uiteindelijk moet dat alles resulteren in een boost in sales.” 

Aan de piloottesten ging al een lang proces vooraf. “Onze expertise lag vooral in het CRM-luik; niet in robotica, machine learning of computer vision. Voor de ontwikkeling van de ShelfiePro Robot moesten we dus eerst gespecialiseerde kennis in huis halen en riepen we een nieuwe businessunit in het leven. Een van onze grootste uitdagingen was dat de robot moet opereren in een dynamische omgeving met continue wijzigingen in de layout van de winkel, productverpakkingen, promotiestands,… Die uitdaging zijn we aangegaan, en de ShelfiePro Robot heeft ze uiteindelijk met verve doorstaan.” (EN - Foto Kurt) 

www.deduco.be 
www.shelfiepro.be

Internationalisering 

Met de innovatieve multipurpose robot wil DeDuCo nu zijn horizon verruimen en op Europees niveau iets gaan betekenen. “Op dit moment hebben we al pilootprojecten lopen in Zweden, Noorwegen, Andorra en Georgië en er is heel concrete interesse vanuit Portugal en het Verenigd Koninkrijk. Daar wonnen we in oktober zelfs 2 Innovation Awards op het Retail Risk Event in Leicester. We geloven sterk dat mens en robot complementair zijn en staan met veel goesting klaar om daar een voortrekkersrol in te spelen.”