Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Straffe tabak van Fred Vandermarliere
Fred Vandermarliere
  • 08/04/2019

Straffe tabak van Fred Vandermarliere

Op 14 mei zakt alweer een topondernemer af van het verre West-Vlaanderen voor de volgende editie van het inspiratieontbijt. Wat hij precies zal brengen, daarrond zijn nog wat (rook)wolken gehuld. Maar hier zijn alvast de 5 must-knowns over de sigarenfabrikant J. Cortès, het familiebedrijf van de Vandermarlieres.

Fred Vandermarliere
Als kind ging hij op familiefeesten met de
plateau sigaren rond, vandaag leidt hij een
onderneming van 3500 werknemers.

1. Aan de lopende sigarenband...

Terwijl er honderden andere Belgische sigarenmakers uit beeld verdwenen, bleef het familiebedrijf van Vandermarliere overeind. Aan de lopende (sigaren)band rollen kleine sigaren in de West-Vlaamse fabrieken van de band. Als kind ging hij op familiefeesten met de plateau sigaren rond, vandaag leidt hij een onderneming van 3500 werknemers. Frederik – Fred – Vandermarliere staat sinds 2010 aan het hoofd van J. Cortès, als 4de generatie.
 

2. ... maar ook artisanaal

Hoewel het familiebedrijf al decennialang vertoeft in een krimpende afzetmarkt, zorgen de strong family ties desondanks voor een blijvende groei. Dat bevestigt hun overname van het Amerikaanse Oliva Cigars. Waar Cortès zich focust op machinale kleine sigaren en cigarillo’s, wordt vanaf dan een ander publiek bereikt met Oliva dankzij de handgerolde sigaren.
 

3. Minder, maar beter

De Europese antitabaksmaatregelen is iets waar Fred openlijk minder blij mee is.
Reclame maken voor sigaren is immers strikt verboden. Toch blijft Vandermarliere de eeuwige voorvechter van de sigaar als guilty pleasure: #dontsmokebutenjoy! Of nog: het blijft een luxeproduct, waarvan mensen weten dat het niet gezond is, maar het met mate(n) consumeren. Zijn ze door de Europese regelgeving de sigaar?

 

4. Koekenbak

Niet echt. Of daar zorgen ze gewoon zelf voor, dat het altijd koekenbak blijft. In 2015 vallen de Vandermarlieres met hun gat in de boter(koekjes). Vader Guido en zijn kinderen kopen dan bekende koekjesfabrikant Jules Destrooper. Een overname die Fred op een originele manier aankondigde op Facebook. Op zijn profielfoto siert sinds dan het Cookiemonster.
 

5. Work hard, play hard

Sommige werknemers bij Cortès zijn al van hun prille tienerjaren werkzaam bij het bedrijf. Na meerdere generaties Vandermarliere kunnen ze zich bekronen tot échte Cortèsiens. Zo noemt Fred trouwens al zijn medewerkers. Binnen het sigarenbedrijf wordt steevast volgend motto gescandeerd: Work hard, play hard.

Fred Vandermarliere
“Een vliegende duif vangt meer dan een zittende”, en daarom komt hij op 14 mei naar het ‘Huis van de Limburgse Ondernemer’.

 

Fred Vandermarliere vindt ‘netwerken’ naar eigen zeggen een verschrikkelijk woord. Maar hij is graag onder de mensen. “Een vliegende duif vangt meer dan een zittende”, en daarom komt hij op 14 mei naar het ‘Huis van de Limburgse Ondernemer’.

Graag zijn (fruitsappig) verhaal horen? Dat kan! >> Meer info of inschrijven voor het inspiratieontbijt

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo