Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

‘Samen met jouw apotheker houden we je een spiegel voor’

OLIVIER KLEYNJANS
OLIVIER KLEYNJANS
Hoofdstukken

Bij alle energie die het leven vergt, is een gezonde levensstijl nog het krachtigste medicijn om je opperbest te blijven voelen. Vanuit die filosofie wil yoboo - lees [joboe] – mensen op een laagdrempelige manier ondersteunen bij het optimaliseren van hun gezondheid. ‘De lokale apotheker is onze aangewezen toegankelijke partner in dit verhaal. Samen houden we mensen een spiegel voor om daarop actie te ondernemen’, zegt Olivier Kleynjans, medeoprichter van deze snelgroeiende Antwerpse healthtechspeler.

Wat?

‘Als digitaal platform biedt yoboo een gebruiker inzicht in zijn wellbeing op basis van zes belangrijke pijlers. Dat zijn slaap, beweging, stress, darmflora, intoxicatie en suikers. Op basis van een vragenlijst die zijn levensstijl en motivatie in kaart brengt, beslist de gebruiker zelf aan welke pijlers hij wil werken. Hij bespreekt dit met zijn apotheker en op basis hiervan onderneemt hij gerichte acties die op hem zijn afgestemd. Met uiteenlopende devices en testings worden die opgevolgd. Daarbij kan de gebruiker rekenen op het advies van onze community 
van gezondheidsexperts, gaande van artsen over kinesisten en diëtisten tot gezondheidscoaches, met de apotheker als fysieke ankerpunt in het traject. Zo leert iemand stap voor stap zelf bewuste gezondheidskeuzes maken. Niet toevallig hebben we ons platform vernoemd naar yobō, het Japanse woord voor preventie.’

Ontstaan?

‘Een van de vier medeoprichters is mijn oom en apotheker Luc Kleynjans. Hij zag al te vaak mensen z’n apotheek binnenwandelen met klachten van vermoeidheid en stress, niet zelden gerelateerd aan een ongezonde levensstijl. Vanuit die ervaring ging hij zich in zijn apotheek toespitsen op preventie. Vanuit mijn achtergrond als topsporter in het hockey en als sportkinesist ben ik eveneens overtuigd van het belang van voeding, rust en beweging om je goed in je vel te voelen. Mensen willen ook overduidelijk hun levensstijl optimaliseren: volgens enquêtes ziet 67% van de Belgen dat als topprioriteit en wil 70% daarrond ook actie ondernemen. Alleen weten velen niet goed waar te starten of raken ze snel ontmoedigd, waardoor slechts 11% zijn doelstellingen haalt. Dat zette er ons drie jaar geleden toe aan om werk te maken van een toegankelijke oplossing.’

Uniek?

‘We onderscheiden ons met ons phygital verhaal, waarin we het digitaal platform koppelen aan een-op-eenbegeleiding door de lokale apotheker. Dit speelt in op studies die aantonen dat een digitale app an sich iemands gezondheid onvoldoende kan beïnvloeden en dat de lokale apotheker door 70% van de klanten wordt beschouwd als eerste aanspreekpunt voor hun gezondheid. Voor hem is het ook een opportuniteit om zich te onderscheiden tegenover online farmaspelers. Een apotheker die goed advies verleent, komt geloofwaardig over bij z’n klant én bouwt aan een langdurige relatie. Op lange termijn zal hij daarvan ook de vruchten plukken in verkoop.’

Ambities?

‘Vandaag bieden een 30-tal apotheken ons concept al aan, voornamelijk in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Tegen eind dit jaar moeten er 80 zijn bijgekomen, grotendeels in Vlaanderen al willen we ook in Wallonië voet aan de grond zetten. Uiteindelijk willen we in België samenwerken met een 350-tal apotheken, om vanaf 2026 ook internationaal te gaan. Op korte termijn mikken we eveneens op partnerships met bijvoorbeeld verzekeraars en ziekenfondsen. Ook bedrijven bieden we trajecten aan waarbij de werkgever via ons programma inzet op gezondheid en wellbeing, in samenwerking met gezondheidscoaches en -experten. Vorige zomer heeft de Colruyt Group een participatie genomen. Hierdoor is ons team in nauwelijks een half jaar gegroeid van 6 naar 24 medewerkers. Dit partnership moet ook leiden naar samenwerkingen met andere concepten binnen Colruyt Group die aanhaken op ons platform. In juni lanceren we de eerste versie van onze app voor individuele gebruikers. In 2025 zal daarvan al een upgrade volgen.’

Bryo?

‘Als oprichter ben je voortdurend aan je bedrijf aan het schaven. Dan is het leerrijk om geïnspireerd te worden vanuit verschillende hoeken en ook buiten de wereld van healthtech klankborden te hebben. Als ondernemer heb je er alle belang bij om een netwerk op te bouwen onder collega-ondernemers. Aangezien zij tegen herkenbare uitdagingen aanlopen, kan je veel van hen opsteken.’

Tips?

‘Begin niet te ondernemen vanuit allerlei theoretische modellen. Houd vooral voor ogen wie je eindklant is, speel in op zijn feedback en ga na welk effect dat heeft. Als ondernemer moet je ook 
rondom zaken trachten op te pikken. Blijf kritisch voor je concept en durf bijvoorbeeld nieuwe features uittesten. Wees vanuit je passie voor het ondernemen streng voor jezelf bij de stappen die je zet. Onthoud tegelijk dat het overgrote deel van de starters het niet haalt, hoe succesvol anderen ook lijken. Relativeer dus waarmee je bezig bent en durf je kwetsbaar opstellen. Een bedrijf runnen, vreet energie. Als je als ondernemer het beste in jezelf wil bovenhalen, moet je voor jezelf zorgen. Waak dus over je gezondheid en blijf tijd maken voor familie en vrije tijd.

www.yoboo.be