Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Investeren in digitalisering: geen water bij de wijn!

“Wijn smaakt beter wanneer je lacht.” Vanuit dit motto startte Calogero Licata in 1979 Licata Vini op. Zijn missie: de Lage Landen leren genieten van Italiaanse wijnen. Missie geslaagd! Vandaag biedt het familiebedrijf meer dan 1.000 wijnen aan uit alle streken van Italië. Met ruim een kwart miljoen wijnflessen in voorraad is Licata Vini de place to be voor elke wijnliefhebber. Zij genieten een optimale service, met dank aan innovatieve digitale toepassingen.

 

 

 

 

 

 

Toen Calogero’s zoon Laurent in 1995 in de zaak stapte, bracht hij zijn passie voor moderne technologieën mee aan boord. Laurent kon zijn vader overtuigen om als distributeur mee op de digitale trein te springen. “Nochtans was dit destijds niet evident, omdat het internet nog in de kinderschoenen stond. Van sociale media was zelfs nog geen sprake. We zijn erg trots op het feit dat we als eerste wijninvoerder in België een eigen website, webshop en Facebookpagina hadden. Vandaag kunnen we ons geen wereld meer voorstellen zonder deze digitale kanalen.”

Online sommelier
Als we de digitale inspanningen van Laurent en zijn team in een tijdslijn gieten, dan valt het pionierschap van Licata Vini op. Zo was de wijnverdeler voorloper met een website (1999), een webshop (2003), sociale media (2009), databasegedreven marketing (2010) en een mobiele website (2012). Ook op het vlak van artificiële intelligentie – van toepassing sinds 2020 – is Licata Vini toonaangevend. “Zo passen we al enkele jaren AI toe om het smaakprofiel van een klant te herkennen en specifieke wijnen te suggereren”, aldus Tessa Aerts, coo bij het familiebedrijf. “Ook het bestelpatroon van klanten trachten we te voorspellen, zodat we hierop kunnen inspelen. In elk geval volgen we nieuwe technologische trends in onze sector op de voet op. Benieuwd wat de toekomst brengt!”

Bekroonde webshop
Toen we in 2003 met onze webshop begonnen, ondervonden we wel wat weerstand vanuit de sector”, blikt Laurent terug. “Niet iedereen apprecieerde immers onze transparante communicatie, met bijvoorbeeld een duidelijke prijsaffichering per wijnfles. Maar we hebben doorgezet, met eind 2017 een fantastische bekroning: onze webshop werd als enige Belgische wijnhandel opgenomen in de top 100 van Belgische webshops.”

Sinds 2022 heeft Licata Vini ook een online bestelportaal voor horecaklanten, van gourmetpizzeria’s tot sterrenrestaurants. Laurent: “Hierdoor kunnen zij online hun wijnen bestellen, waarbij tijdens een gesprek met onze vertegenwoordigers de focus ligt op het ontdekken en proeven van wijnen en het optimaliseren van wijnkaarten. Dit is de menselijke toets die we bij Licata Vini zo belangrijk vinden: een familiebedrijf waarin de passie voor wijn en ‘customer delight’ basiswaarden zijn.”

Innovatieve backoffice
Niet enkel op commercieel vlak gooit Licata Vini hoge digitale ogen. Ook in de backoffice investeren Laurent en zijn collega’s in innovatieve technologieën. Tessa geeft een voorbeeld: “We voerden onder meer een digitaal kloksysteem in waarin we ons loonverwerkingsproces geïntegreerd hebben. Het resultaat? Onze medewerkers kunnen hun werktijden op een flexibele manier beheren en dus een gezondere werk-privébalans behouden. En omdat dit systeem in rechtstreeks contact staat met ons sociaal secretariaat, heeft onze hr-manager elke maand een pak minder administratief werk. Dit is meer dan welkom door de vele flexi-jobbers die we inzetten bij wijndegustaties!”

 

 We houden de vinger aan de pols van nieuwe  technologieën, zodat we als digitaal pionier op  kop van het peloton blijven rijden. - Laurent  Licata

 

 

 

Inspirerende Voka-trajecten
Laurent en Tessa zijn erg lovend over de diverse Voka-trajecten die inzoomen op digitalisering en AI. Laurent: “Een van die trajecten is Digichange, waarbij we onder meer geleerd hebben dat digitale transformatie een agendapunt moet zijn voor alle bedrijfsafdelingen, en dus niet enkel voor het IT-departement. Dankzij onze deelname aan Digichange hebben we waardevolle tips en tools gekregen om digitale trajecten te laten vertrekken vanuit businessnoden en intern alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. En ook belangrijk: dit traject heeft heel wat digistress weggenomen bij onze IT-manager. Digitalisering is nu een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele bedrijf.”

Tessa vult aan: “Ook de Business Club AI kunnen we iedereen aanraden. Tijdens boeiende infosessies blijven we up-to-date met de nieuwe innovaties en ontdekken we hoe andere bedrijven ze toepassen. Zo was een presentatie over digitale twins van magazijnen een echte eyeopener. Het doet ons dromen van digitale twins van wijnkelders.”

“Binnenkort staat het LAB Dashboarding van Voka op ons programma. We willen leren hoe intelligent we kunnen omgaan met onze data. Wat kunnen we van deze data leren en hoe kunnen we ze omzetten naar klantbindende acties? Zo schakelen we nog een versnelling hoger in het optimaliseren van de customer delight en beleving.”

 

  Zo passen we al enkele jaren AI toe om het smaak­         profiel van een klant te herkennen en specifieke             wijnen te suggereren. - Tessa Aerts

 

 

 

Praktijktips
Afsluitend: welke tips hebben Laurent en Tessa voor collega-ondernemers? Ze antwoorden in koor: “Technologie is geen doel op zich. Vertrek dus zeker niet vanuit een lijstje met hippe technologieën om vervolgens een keuze te maken. De noden van je klanten of medewerkers, daar gaat het om!”

Een andere tip: “Kies eerder voor ‘adopt’ dan voor ‘adapt’. Soms loont het immers om je aan te passen aan bewezen beste praktijken, in plaats van te investeren in op maat gemaakte softwareprogramma’s. Die zijn op termijn moeilijk te onderhouden en weinig flexibel, hoewel dit toch cruciaal is in een razendsnel evoluerende wereld. Durf dus zeker je bedrijfsprocessen eens grondig onder de loep te nemen!”

En tot slot: “Vergeet niet de menselijke kracht in deze digitale wereld. Persoonlijk advies en inspirerende wijn­ervaringen tussen collega’s en vrienden zijn zo belangrijk. Hierbij verwijzen we graag naar onze gloednieuwe Villa Licata, waar wijnbeleving centraal staat.”