Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Grootmoeders Koffie staat synoniem voor 90 jaar ambacht en familiepassie

“De zachte smaak is altijd ons handelsmerk geweest”

Al sinds 1935 roostert de familie Hanssens haar koffie traag en met zorg. 4 generaties later ademt Grootmoeders Koffie nog altijd dezelfde warmte en West-Vlaamse nuchterheid. “We zijn stelselmatig geëvolueerd van de kleine branderij van grootvader Nestor tot een moderne, duurzame onderneming”, verklaren vader Patrick en zoon Nicolas Hanssens.

We schrijven 1935 als Nestor Hanssens-De Brabandere voor het eerst een koffie lanceert met in het logo een koffiedrinkende grootmoeder. “Vanaf dag één kenmerkte de koffie zich door een zacht karakter”, vertelt Patrick. “Het was één van de redenen waarom veel Fransen informeerden naar ‘le café avec la petite grand-mère’. Op dat moment besliste Nestor om het merk Grootmoeders Koffie – intussen een erkend Vlaams streekproduct – te dopen.”

Wereldexpo

De belangrijkste mijlpalen liepen altijd parallel met de komst van een nieuwe generatie. “Hoewel de start wat werd gefnuikt door de Tweede Wereldoorlog, kregen we nadien snel een nieuw elan toen koffie weer ruimer beschikbaar werd. De deelname aan de Wereldexpo van 1958 gaf ons extra bekendheid. Toen mijn ouders Luc en Rita instapten, richtten ze zich meer op de horecamarkt, in een tijd waarin koffiezetapparatuur en espressotoestellen hun opmars begonnen.”

“Zodra mijn echtgenote Vinciane en ikzelf de fakkel overnamen, hebben we meer ingezet op marketing”, vervolgt Patrick. “De meest recente mijlpaal was de komst van onze zonen Nicolas en Benjamin. Onze derde zoon, Thomas, koos bewust voor een ander pad als zelfstandige in de tuinen houtsector. De intrede van Nicolas en Benjamin viel samen met onze plannen om het gebouw te moderniseren. Net toen we onze omgevingsvergunning indienden, brak corona uit. Intussen werken we sinds 2023 in een volledig nieuw gebouw.”

Binnenkort willen we de koffiebranderij uitbouwen met betere technologie, een geoptimaliseerd intern transportsysteem en meer opslagruimte.

Coureur Espresso

Een constante in de evolutie van Grootmoeders Koffie is de stelselmatige uitbreiding van de doelgroepen. “Overgrootvader Nestor richtte zich op kleinere winkels”, pikt Nicolas in. “Mijn grootouders Luc en Rita legden zich later toe op de zelfstandige supermarkten, altijd met rechtstreeks contact met de klanten. Onder impuls van mijn ouders hebben we ons meer gericht op bedrijven en de kantorenmarkt. De grootste klemtoon van Benjamin en mij ligt voorlopig bij het tweede merk, Coureur Espresso. De koffie smaakt iets pittiger, maar de afdronk blijft zacht. We houden zelf van fietsen en merkten intussen dat veel sporters en supporters onze combinatie tussen energie en ambacht waarderen.”

Een ander belangrijk idee van Nicolas en Benjamin, uitgewerkt in samenspraak met hun ouders, was de lancering van een webshop iets meer dan 5 jaar geleden. “Daarnaast kunnen we niet om de evolutie van steeds professionelere koffiemachines heen. Ik hou mij vooral bezig met het advies van de juiste toestellen aan klanten. Wij fabriceren eigenlijk een half afgewerkt product: het correct gebruik van de machine is cruciaal om een goede koffie te krijgen. Om die kennis door te geven, organiseren we ook barista-opleidingen. Intussen hebben we capsules ontwikkeld die compatibel zijn met onder meer Senseo en Nespresso. We vinden het onze plicht om het juiste toestel op de juiste plaats te adviseren en verkopen daarom machines van verschillende merken. We groeien bovendien sterk in de markt van bonenkoffie, want bij die bereidingswijze blijft het aroma het best bewaard.”

De familie blijft in het gebouw investeren. “Binnenkort willen we de koffiebranderij verder uitbouwen met betere technologie, een geoptimaliseerd intern transportsysteem en meer opslagruimte voor ruwe koffie. Het doel is om de voor- en naprocessen van de ambachtelijke branding te automatiseren, zonder de ziel van het vak te verliezen. De kennis van het branden geven we letterlijk van vader op zoon door: van staalanalyse over smaken herkennen tot trends volgen op internationale beurzen”, besluiten vader en zoon.

Koffie als beleving

Jaarlijks ontvangt de familie Hanssens circa 4.500 mensen voor een bedrijfsbezoek. “De nieuwe accommodatie geeft ons meer uitstraling en voldoet aan alle duurzaamheidsvereisten”, aldus Patrick. “Met de ontdekkingsshop en showroom konden we de beleving nog versterken. Bezoekers kunnen er onze koffies en toestellen uitgebreid testen en proeven. Meetings houden we bewust tussen de shop en de productie, zodat mensen het ambachtelijke brandproces live kunnen zien en ruiken.”

  • Citymesh
  • Wiels
  • Titeca
  • WV - Accent
  • ING
  • SDWorx