Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Wat je moet weten over de Amerikaanse importtarieven

Hoofdstukken

Sinds de Amerikaanse president Donald Trump aan de macht is, zijn de handelsspanningen tussen de VS en de EU aanzienlijk toegenomen. De voortdurende stroom aan aankondigingen en dreigementen maakt het lastig om het overzicht te bewaren. Ontdek hier wat er precies speelt en wat de mogelijke impact is op jouw onderneming.

Handelstarieven zijn nadelig voor bedrijven en nog schadelijker voor consumenten. We betreuren de Amerikaanse invoertarieven dan ook ten zeerste en begrijpen dat de Europese Commissie zich genoodzaakt ziet om gepast te reageren en druk uit te oefenen op het Amerikaanse binnenlands beleid. Tegentarieven vanwege de Europese Commissie zullen echter ook de Europese economie raken. We rekenen er daarom op dat de Commissie deze maatregelen op een eerlijke en proportionele manier toepast, en we zullen haar daarop ook aanspreken.

Deze FAQ biedt een duidelijk overzicht van de invoertarieven die zijn of zullen worden ingevoerd onder het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. We bespreken zowel de Amerikaanse tarieven – met speciale aandacht voor de impact op de Europese Unie – als de tegenmaatregelen van de EU en de gevolgen daarvan voor importerende bedrijven.

Aan de
slag

Nieuw en in de kijker: EU en VS komen met "Joint Statement"

Op vrijdag 22 augustus  hebben de EU en de VS hun eerder gesloten akkoord in Schotland officieel bekrachtigd met een "Joint Statement". Dit document fungeert als kaderakkoord en biedt een duidelijke roadmap voor de uitvoering van de gemaakte handelsafspraken. Dit moet worden gezien als de eerste stap in de nieuwe handelsrelatie tussen de VS en de EU. 

  1. Betere markttoegang voor Amerikaanse producten
    • De EU schaft alle invoertarieven op Amerikaanse industriële goederen af.
    • Er wordt preferentiële markttoegang verleend aan Amerikaanse zeevruchten en landbouwproducten, zoals producten zoals: zeevruchten, noten, zuivelproducten, verse en verwerkte groenten en fruit, verwerkte voedingsmiddelen, granen en zaden voor aanplant, sojabonen en oliehoudende zaden, varkens- en bizonvlees
    • In het algemeen zullen deze tariefverlagingen worden doorgevoerd via product-specifieke Tariefcontingenten (TRQ’s). Een tariefcontingent is een handelsafspraak waarbij een afgesproken hoeveelheid van een product tegen een lager invoertarief of nulpercentage invoerrechten mag worden ingevoerd. Zodra het quotum is bereikt, geldt het normale – vaak hogere – tarief.
       
  2. Nieuwe algemene Amerikaanse douanetarieven vanaf 1 september 2025
    • Is jouw huidig MFN-tarief < 15%? → automatisch verhoging tot 15%.
    • Is jouw huidig MFN-tarief ≥ 15% → het hogere MFN-tarief blijft gelden.
    • Uitzonderingen:
      • Bepaalde grondstoffen zoals kurk, alle vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, generieke geneesmiddelen en chemische grondstoffen zijn vrijgesteld van deze verhoging en blijft het huidige MFN-tarief geldig.  De volledige lijst vind je in Annex II.
      • Verder onderzoek wordt gedaan naar andere mogelijke uitzonderingen.
         
  3. Tarieven op producten onderhevig aan 232-section onderzoeken
    • Voor geneesmiddelen, halfgeleiders en hout geldt het tariefplafond van 15% voor EU-exporten, ongeacht eventuele toekomstige tarieven die voortkomen uit de uitkomst van de Section232-onderzoeken in deze sectoren. Deze tarieven gelden pas vanaf de VS beslist of er extra tarieven worden opgelegd. Tot die tijd blijven de MFN-tarieven van toepassing.
    • Overzicht van lopende en afgeronde de 232-onderzoeken
       
  4. Tarieven op auto’s en auto-onderdelen
    • Zodra de EU de wetgeving voor de tariefverlagingen indient, passen de VS hun tarieven aan:
      • MFN-tarief ≥ 15% → geen extra Section232-tarief; totaal = MFN.
      • MFN-tarief < 15% → gecombineerd tarief opgetrokken tot 15%.
    • Conclusie: huidige tarieven van 27,5% verlagen naar maximaal 15%.
       
  5. Tarieven op staal, aluminium en afgeleide producten
    • EU en VS werken samen om markten te beschermen tegen overcapaciteit en veilige toeleveringsketens te garanderen.
    • Tarieven voor deze categorie blijven voorlopig op 50%.
       
  6. Niet-tarifaire handelsbelemmeringen
    • Beide partijen streven ernaar niet-tarifaire handelsbelemmeringen te verminderen of te elimineren.
    • Voor auto’s betekent dit dat elkaars normen worden erkend en wederzijds geaccepteerd.
       
  7. Handel in voedings- en landbouwproducten
    • Samenwerking om barrières weg te nemen, inclusief het vereenvoudigen van sanitaire certificaten voor varkensvlees en zuivelproducten.
       
  8. Duurzaamheidsregels
    • Ontbossing (EUDR): de EU erkent dat Amerikaanse productie nauwelijks risico’s voor ontbossing vormt en zal zorgen dat de EUDR geen onevenredige handelsbelemmeringen veroorzaakt.
    • Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM): extra flexibiliteit voor kleine en middelgrote (Amerikaanse) ondernemingen bovenop de bestaande de-minimis-uitsluiting.
    • Corporate Sustainability-verplichtingen (CSDDD & CSRD): de EU beperkt administratieve lasten en zorgt dat deze regels geen onnodige beperkingen opleggen aan trans-Atlantische handel, inclusief kleine en middelgrote bedrijven.
       
  9. Investeringen
    • De EU herhaalt de belofte om 750 miljard dollar aan Amerikaanse energie te kopen en 600 miljard dollar te investeren in Amerika.
    • De EU bevestigt ook meer Amerikaanse wapens te zullen aanschaffen.

Onder dit nieuwe tariefregime zullen EU-producten die naar de VS worden geëxporteerd een maximaal tarief van 15% krijgen, inclusief het bestaande Most Favoured Nation (MFN)-tarief van de VS. Als het huidige MFN-tarief al 15% of hoger is, blijft alleen het MFN-tarief van toepassing. Deze behandeling geldt tot nu toe uitsluitend voor de EU (met uitzondering van Canada en Mexico). Voor andere handelspartners worden de tarieven bovenop de bestaande MFN-tarieven toegepast.

Enkele concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1: Kaas

  • De VS hanteerden eerder een 14,9% ad valorem-tarief op kaas.
  • Voor EU-kaas geldt nu een totaaltarief van 15%, dus 0,1% hoger dan het eerder geldende tarief.
  • Andere landen moeten het bestaande 14,9% MFN-tarief optellen bij hun reguliere tarief:
    • Landen met een hoofdtarief van 10% betalen totaal 24,9% voor hun kaasexport.
    • Landen met een hoofdtarief van 35% betalen totaal 49,9% voor hun kaasexport.

Voorbeeld 2: Machine

  • Stel een machine heeft een US MFN-tarief van 4%.
  • Voor het EU-VS politieke akkoord zou het totale tarief 14% zijn (10% universeel tarief + 4% MFN).
  • Met het nieuwe akkoord geldt nu een all-inclusive tarief van 15%.

Voorbeeld 3: Fiets

  • Stel een fiets heeft een US MFN-tarief van 11%.
  • Het nieuwe 15%-tarief vervangt het huidige tarief van 21% (10% wederkerig tarief + 11% US MFN), waardoor het tarief lager uitvalt.

Voorbeeld 4: Zware vrachtwagen

  • Voor een zware vrachtwagen waarop de VS een 25% US MFN-tarief toepassen, blijft het totale tarief 25%.
  • Er komt geen extra verhoging bij.
  • Dit is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waar vrachtwagens werden belast met 35% (25% MFN + 10% wederkerig tarief).

EU-goederen en wederkerige tarieven – Nieuwe douaneregels vanaf 7 augustus 2025

  1. Goederen met een MFN-tarief (Column 1/General) van 15% of meer

Voor goederen van oorsprong uit de Europese Unie met een MFN-tarief (Column 1/General) van 15% of hoger, geldt géén bijkomend reciproque tarief.

➡️ Deze goederen moeten worden aangegeven onder HTSUS-classificatie 9903.02.19.

      2.  Goederen met een MFN-tarief (Column 1/General) van minder dan 15%

Voor EU-goederen met een MFN-tarief (Column 1/General) lager dan 15%, geldt een aanvullend reciproque tarief zodat het totale invoertarief 15% bedraagt.

➡️ Deze goederen moeten worden aangegeven onder HTSUS-classificatie 9903.02.20.

      3. Ontwijking

Goederen van oorsprong uit de Europese Unie die door de U.S. Customs and Border Protection (CBP) worden geïdentificeerd als doorgestuurd via een derde land met het doel om de wederkerige invoerheffing te ontwijken, worden zwaar bestraft.

➡️ In zulke gevallen wordt een extra ad valorem tarief van 40% opgelegd, bovenop alle andere toepasselijke invoerrechten, belastingen en boetes.

CBP kan hiervoor:

Correctie van de aangifte eisen (inclusief gebruik van HTSUS 9903.02.01), of

Bij de afhandeling (liquidation) de 40% extra rechten innen

⚠️ Deze maatregel komt bovenop eventuele andere boetes, sancties of kosten.

Meer informatie hierover vind je hier

Het Joint Statement tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten legt een duidelijk pad vast om de gemaakte afspraken uit te voeren. De eerste en belangrijkste stappen zijn:

  1. Indiening van EU-wetgeving
    • De Europese Unie moet formeel de wetgeving indienen die nodig is om de tariefverlagingen uit Sectie1 van het Kaderakkoord door te voeren.
    • Dit is de startschakel: zonder deze wetgeving kunnen de afgesproken tariefverlagingen niet in werking treden.
  2. Aanpassing van Amerikaanse tarieven
    • Zodra de EU-wetgeving is ingediend, passen de Verenigde Staten hun tarieven aan volgens de afspraken:
      • Auto’s en auto-onderdelen met een MFN-tarief van 15% of hoger: geen extra Section232-tarief; het tarief blijft gelijk aan het MFN-tarief.
      • Auto’s en auto-onderdelen met een MFN-tarief lager dan 15%: gecombineerd tarief opgetrokken tot 15%.
      • Bepaalde EU-goederen zoals geneesmiddelen, halfgeleiders en hout: maximaal tarief van 15%.
    • Voor andere producten (bijvoorbeeld kurk, vliegtuigen, generieke geneesmiddelen) wordt verder onderzoek gedaan naar uitzonderingen.


De eerste twee stappen vormen het fundament van het akkoord: eerst de EU-wetgeving indienen, daarna passen de VS hun tarieven aan. Pas daarna kunnen verdere maatregelen, zoals samenwerking op normen, certificering en milieuregelgeving, worden uitgevoerd.

Handelstarieven op staal en aluminium

Momenteel is de Europese Unie onderhevig aan handelstarieven van 50% op staal, aluminium en afgeleide producten. 

Het volledige overzicht van HS-codes die onderhevig zijn vind je hier. Je dient helemaal naar onder te scrollen zie je de 10 cijferige HTS-codes. De eerste 6 cijfers komen overeen met de HS-codes. 

Ook koper en afgeleide producten zijn onderhevig aan een handelstarief van 50%. Meer informatie vind je hier

Handelstarieven op auto’s & auto-onderdelen

Momenteel is de Europese Unie onderhevig aan handelstarieven van 15% (inclusief MFN-tarief) op auto's en auto-onderdelen. 

Het volledige overzicht van HS-codes die onderhevig zijn vind je hier

Wederkerige tarieven 

Momenteel is de Europese Unie onderhevig aan handelstarieven van 15% op alle producten. Wanneer het MFN-tarief lager ligt dan 15% wordt het opgetrokken tot 15%. Wanneer het MFN-tarief hoger ligt dan 15% blijft dat hoger MFN-tarief van kracht. 

Uitzonderingen:

  • Bepaalde grondstoffen zoals kurk, alle vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, generieke geneesmiddelen en chemische grondstoffen zijn vrijgesteld van deze verhoging en blijft het huidige MFN-tarief geldig.  De volledige lijst vind je in Annex II.
  • Verder onderzoek wordt gedaan naar andere mogelijke uitzonderingen.

Aandachtspunten:

  • Onderzochte 232-goederen vallen ook onder dit plafond. Er is momenteel een onderzoek bezig en in de tussentijd geldt het MFN-tarief. 

  • Auto's en auto-onderdelen vallen ook onder dit algemeen plafond. Voorheen was er een tarief van 27,5%. 

  • Staal & aluminium vallen niet onder dit algemeen plafond. Daarvoor geldt nog steeds een tarief van 50%.

Meer informatie over al deze tarieven vind je hieronder. 

Aan de
slag

Amerikaanse handelstarieven onder President Trump

Welke invoerrechten heeft de Amerikaanse overheid tijdens de tweede termijn van president Trump ingevoerd? Dit is de tijdlijn tot nu toe:

  • 12 maart: Invoerrechten van 25% zijn van kracht op staal en aluminium in de VS. Zie de lijst van producten van de Amerikaanse overheid (pdf).
  • 3 april: Voor auto's geldt een invoerrecht van 25% in de VS (pdf).
  • 5 april: De VS stelt een tarief in van 10% invoerrechten voor alle landen. Dat is een aanvulling op de invoerrechten die al golden. Daarnaast komen er voor veel landen nog extra invoerrechten bovenop. Voor producten uit de EU wordt het invoerrecht 20%.
  • 9 april: De VS kondigt aan dat de op 5 april aangekondigde extra landspecifieke invoerrechten met 90 dagen wordt uitgesteld (tot 9 juli).
  • 3 mei: Na het eerder ingevoerde invoerrecht van 25% op auto's, gelden in de VS invoerrechten van 25% op auto-onderdelen.
  • 9 juli: De VS verhoogt de invoerrechten op alle producten uit de EU van 10% naar 20%, behalve als de VS en de EU nieuwe handelsafspraken kunnen maken. Hierover onderhandelen zij nog. Bekijk de lijst met verhoogde invoerrechten (pdf) voor alle landen wereldwijd op de website van het Witte Huis.
  • 4 juni: De VS verhoogt de invoerrechten op staal en aluminium naar 50%. Deze waren eerder 25%.
  • 7 juli: De VS stelt de extra landspecifieke invoerrechten verder uit, tot 1 augustus.
  • 27 juli: De VS en de EU sluiten een deal over de landspecifieke invoerrechten. De VS stelt invoerrechten in van 15% vanaf 7 augustus.
  • 22 augustus: De VS en EU communiceren een « Joint Statement » waarbij de handelsafspraken gemaakt op 27 juli worden geformaliseerd en er een roadmap is uitgewerkt om de nieuwe handelsrelatie vorm te geven. 

Handelstarieven zijn heffingen op producten die uit andere landen ingevoerd worden. Doorgaans is dat een percentage van de waarde van een product. Als een product 10 euro kost, en het invoertarief bedraagt 25 procent, komt er bij die 10 euro 2,5 euro bij. Bedrijven die buitenlandse goederen invoeren, moeten die invoertarieven betalen aan de regering. Hier dus 2,5 euro. Bedrijven kunnen kiezen om dat bedrag deels of volledig door te rekenen aan consumenten.

Stel dat een Amerikaan Nike-sneakers ter waarde van 100 dollar wil kopen. Veel kans dat die uit Vietnam komen, dat produceert de helft van de Nike-schoenen. Nu geldt een invoertarief van 46 procent voor goederen uit Vietnam, voordien was dat 14 procent. Wat verandert er in de prijs? Vóór vandaag kostten de sneakers 114 dollar, nu 146 dollar. Maar de exacte prijs in de winkel hangt af van wat Nike besluit door te rekenen aan klanten.

1. Bescherming van de Amerikaanse economie 

Trump beschouwt handelstarieven als een essentieel onderdeel van zijn economische strategie. Hij beweert dat deze belastingen Amerikaanse consumenten zullen aanmoedigen om meer binnenlandse producten te kopen, wat de economie zou stimuleren en de belastinginkomsten zou verhogen. 

2. Verminderen van het handelstekort 

Een belangrijk doel van Trumps tariefbeleid is het verkleinen van het handelstekort van de VS. In 2023 had het land een handels te kort in goederen van 157 miljard euro. Door invoer op goederen duurder te maken, hoopt hij de export te bevorderen en de handelsbalans te verbeteren. De VS had echter een handelsoverschot in diensten van 109 miljard euro ten opzichte van de EU. Dit resulteert in een totaal handelstekort voor de VS van 48 miljard euro per jaar, of slechts 3 procent van de totale handel tussen de EU en de VS. 

3. Drukmiddel in onderhandelingen 

Hij gebruikt handelstarieven als politiek drukmiddel om concessies van landen af te dwingen. Zo deed hij dat al succesvol met Mexico en dwong hij de Mexicaanse president om strengere maatregelen te nemen tegen migranten.  

Critici waarschuwen dat deze handelsmaatregelen de economie kunnen schaden, en Trump heeft niet uitgesloten dat zijn beleid tot een recessie zou kunnen leiden. Toch blijft de Amerikaanse minister van Handel, Howard Lutnick, achter het beleid staan en stelt hij dat de tarieven "de moeite waard" zijn, zelfs als ze een economische neergang veroorzaken. 

De wederkerige tarieven van de Amerikaanse president Donald Trump zijn gebaseerd op het idee dat de VS dezelfde invoerheffingen zou toepassen als een ander land op Amerikaanse producten. Omdat Trump van mening is dat de mondiale handelspraktijken oneerlijk zijn en de VS benadelen, kondigde hij op 2 april een algemene globale invoerheffing van 10% aan. Voor landen die volgens hem hogere invoerrechten hanteren en waarmee de VS een groot handelstekort heeft, werd dit tarief verder verhoogd. Voor de Europese Unie kwam dit neer op 20%.

Daarna volgde een woelige periode met dreigementen, pauzes en intensieve onderhandelingen om handelsakkoorden te bereiken. Uiteindelijk sloten de EU en de VS op 27 juli een akkoord met een plafond van 15%. Dit werd officieel vastgelegd in het “Joint Statement” van 22 augustus. Het akkoord gaat echter verder dan enkel de wederkerige tarieven en werd gepresenteerd als een nieuwe start voor de handelsrelatie tussen de VS en de EU.

Op 27 juli sloten de Europese commissievoorzitter Ursula von der Leyen en Amerikaans president Trump een handelsdeal. Daarin werd een tariefplafond van 15% afgesproken. 

Onder het nieuwe tariefregime zullen EU-producten die naar de VS worden geëxporteerd een maximaal tarief van 15% krijgen, inclusief het bestaande Most Favoured Nation (MFN)-tarief van de VS. Als het huidige MFN-tarief al 15% of hoger is, blijft alleen het MFN-tarief van toepassing. Deze behandeling geldt tot nu toe uitsluitend voor de EU (met uitzondering van Canada en Mexico). Voor andere handelspartners worden de tarieven bovenop de bestaande MFN-tarieven toegepast.

Enkele concrete voorbeelden:

Voorbeeld 1: Kaas

  • De VS hanteerden eerder een 14,9% ad valorem-tarief op kaas.
  • Voor EU-kaas geldt nu een totaaltarief van 15%, dus 0,1% hoger dan het eerder geldende tarief.
  • Andere landen moeten het bestaande 14,9% MFN-tarief optellen bij hun reguliere tarief:
    • Landen met een hoofdtarief van 10% betalen totaal 24,9% voor hun kaasexport.
    • Landen met een hoofdtarief van 35% betalen totaal 49,9% voor hun kaasexport.

Voorbeeld 2: Machine

  • Stel een machine heeft een US MFN-tarief van 4%.
  • Voor het EU-VS politieke akkoord zou het totale tarief 14% zijn (10% universeel tarief + 4% MFN).
  • Met het nieuwe akkoord geldt nu een all-inclusive tarief van 15%.

Voorbeeld 3: Fiets

  • Stel een fiets heeft een US MFN-tarief van 11%.
  • Het nieuwe 15%-tarief vervangt het huidige tarief van 21% (10% wederkerig tarief + 11% US MFN), waardoor het tarief lager uitvalt.

Voorbeeld 4: Zware vrachtwagen

  • Voor een zware vrachtwagen waarop de VS een 25% US MFN-tarief toepassen, blijft het totale tarief 25%.
  • Er komt geen extra verhoging bij.
  • Dit is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waar vrachtwagens werden belast met 35% (25% MFN + 10% wederkerig tarief).

Hieronder vind je een overzicht van de producten die uitgezonderd zijn van de "wederkerige tarieven":

Uitgezonderde producten

De aangekondigde Amerikaanse "wederkerige tarieven" gelden niet voor een aantal producten: 

  • Bepaalde grondstoffen zoals kurk, alle vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, generieke geneesmiddelen en chemische grondstoffen zijn vrijgesteld van deze verhoging en blijft het huidige MFN-tarief geldig.  De volledige lijst vind je in Annex II.

  • Ook producten van staal en aluminium, inclusief afgeleide producten, waarvoor al invoerrechten gelden op basis van eerdere presidentiële proclamaties onder sectie 232 van de Trade Expansion Act of 1962, vallen buiten het toepassingsgebied. Op deze producten geldt een tarief van 50%.

  • Tot slot geldt de uitzondering ook voor goederen die mogelijk in de toekomst onderhevig worden aan heffingen op basis van nieuwe maatregelen onder sectie 232. 

20% Amerikaanse Oorsprong in product

Als een Belgisch product dat naar de Verenigde Staten wordt uitgevoerd minstens 20% aan Amerikaanse oorsprong bevat (bijvoorbeeld door gebruik van Amerikaanse onderdelen, componenten of toegevoegde waarde), dan worden de opgelegde ad-valorem invoerrechten (percentuele douanerechten op basis van waarde) enkel geheven op het niet-Amerikaanse deel van het product. Met andere woorden: het Amerikaanse aandeel in het product wordt uitgesloten van de tariefberekening.

Voor Belgische exporteurs kan dit een strategisch voordeel betekenen. Door Amerikaanse onderdelen of technologie in hun productieketen te integreren en zo aan de 20%-voorwaarde te voldoen, kunnen ze (gedeeltelijk) vrijstelling krijgen van invoerrechten bij export naar de VS. Het verlaagt dus de effectieve belastingdruk op die exportproducten en kan de concurrentiepositie in de Amerikaanse markt verbeteren.

Elektronische producten

Op zaterdag 12 april meldde president Trump dat een brede reeks elektronische producten voorlopig vrijgesteld blijft van de "wederkerige importheffingen" die de Verenigde Staten invoeren. Het gaat onder meer om smartphones, computers, computerchips, laptops, halfgeleiders, geheugenkaarten en zonnecellen.

De officiële richtlijn en lijst met uitgezonderde producten vind je hier. 

Handelsovereenkomsten – Tariefwijzigingen

LandAankondigingsdatumTarief na akkoordTarief voor akkoord
Verenigd Koninkrijk8 mei10%25%
Vietnam2 juli20%46%
Indonesië15 juli19%32%
Filipijnen22 juli19%20%
Japan23 juli15%25%
EU27 juli15%30%
Zuid-Korea31 juli15%25%
China* (onderhandelingen gaande)12 mei30% (voorstel)145%

* Onderhandelingen met China zijn nog lopende.

Belangrijke handelspartners zonder akkoord

LandHuidig dreigend tarief
Canada35%
Mexico30%
India25% + niet-gespecificeerde “boete”
Australië10%

Momenteel is een tarief van 50% van kracht. Bedrijven die al onderhevig waren aan de tarieven op staal en aluminium, worden nu geconfronteerd met tarieven van 50% in plaats van 25%. De deal tussen de EU en de VS heeft hierop geen impact. 

De Amerikaanse maatregelen die op 12 maart werden ingevoerd, bestaan uit drie belangrijke elementen: 

1. Het herinvoeren van tarieven op staal- en aluminiumproducten tijdens de eerste ambts-termijn van Trump. Deze omvatten verschillende soorten halffabrikaten en eindproducten, zoals stalen pijpen, draad en folie.

2. Het verhogen van de tarieven op aluminium van de oorspronkelijke 10% naar 25% en nu 50%.

3. Het uitbreiden van de tarieven naar andere producten, met name:

  •  Staal- en aluminiumproducten, zoals huishoudproducten, kookgerei of raamkozijnen.
  • Producten die gedeeltelijk uit staal of aluminium bestaan, zoals machines, sportapparatuur, bepaalde elektrische apparaten of  meubels. 

Het volledige overzicht van HS-codes die onderhevig zijn vind je hier. Je dient helemaal naar onder te scrollen zie je de 10 cijferige HTS-codes. De eerste 6 cijfers komen overeen met de HS-codes. 

Staal en aluminium die afkomstig zijn uit het Verenigd Koninkrijk zijn hiervan uitgezonderd.

Sinds 3 april geldt een algemene invoerheffing van 25% (exclusief het MFN-tarief) gelden op auto's die buiten de VS zijn geproduceerd en het land binnenkomen. In de handelsdeal tussen de EU en de VS is afgesproken dat dit tarief wordt verlaagd tot 15% (inclusief het MFN-tarief). 

De specifieke wagens die hieronder vallen worden vermeld in Annex I. Voor voertuigen komt een beperkte vrijstellingsregeling beschikbaar, maar alleen voor het deel dat als Amerikaans wordt beschouwd. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten zowel de kwalificatieregels van de USMCA als het principe van substantiële transformatie worden toegepast. Dit betekent waarschijnlijk dat fabrikanten (OEM’s) aanvullende informatie moeten verzamelen bij hun leveranciers van onderdelen.

De volledige en officiële tekst van de handelstarieven en bijhorende Annexen vind je hier. 

Het correct bepalen van de HTS-code (Harmonized Tariff Schedule) is essentieel voor de juiste douaneaangifte bij invoer in de Verenigde Staten. Er zijn drie betrouwbare manieren om dit te doen:

  • Gebruik een online HTS-codezoeker
    Er bestaan gratis tools om HTS-codes op te zoeken, zoals usacustomsclearance.com. Let wel: u moet zelf de juiste productomschrijving kunnen koppelen aan de correcte code, wat in de praktijk complex kan zijn als u niet vertrouwd bent met de Amerikaanse classificatieregels.
  • Raadpleeg een erkend douane-expediteur (licensed customs broker)
    Een erkende expediteur kan u gericht en persoonlijk adviseren over de juiste HTS-code voor uw product. Dit is vaak de meest zekere aanpak, al zijn er doorgaans kosten aan verbonden.
  • Vraag een bindende ruling aan bij Customs and Border Protection (CBP)
    De Amerikaanse douanedienst (CBP) kan een officiële, juridisch bindende beslissing geven over de correcte classificatie van uw product. Dit is de meest waterdichte oplossing, zeker bij twijfel of complexe goederen. Deze juridische beslissing kan achteraf niet aangepast worden.

Op 8 mei hebben de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een handelsdeal gesloten.

Een overzicht van de belangrijkste elementen:

• De VS behoudt het algemene importtarief van 10 procent op Britse producten.
• De bijkomende invoerheffingen van 25 procent op Brits staal en aluminium worden geschrapt. Bovendien richten beide landen een handelszone op voor staal en aluminium, waardoor er geen wederzijdse invoerheffingen meer gelden voor deze producten.
• De importbelasting op sommige Britse auto's wordt wel gevoelig verlaagd. Britse autoproducenten zullen elk jaar 100.000 auto's mogen uitvoeren naar de VS aan een tarief van 10 procent. Wil het meer auto's uitvoeren, dan geldt een importbelasting van 25 procent.
• Er is een akkoord over de landbouwsector. Amerikaanse bedrijven krijgen toegang tot de Britse markt voor onder meer ethanol, rundvlees en landbouwmachines zonder importbelastingen te moeten betalen. Het VK van zijn kant zal ook een bepaalde hoeveelheid rundvlees naar de VS mogen uitvoeren zonder importbelastingen te betalen. 
• Het VK zal geen invoerheffingen moeten betalen op de uitvoer van vliegtuigonderdelen naar de VS. In ruil daarvoor zal een Britse luchtvaartmaatschappij – vermoedelijk British Airways – voor 10 miljard dollar aan nieuwe vliegtuigen aankopen bij het Amerikaanse Boeing.
• Ook over de farmaceutische en wetenschappelijke sector is er een akkoord bereikt, al zijn de details daarvan voorlopig nog niet bekend.

Hoewel het VK met deze deal enkele belangrijke concessies heeft binnengehaald, blijft het op handelsvlak aanzienlijk slechter af dan vóór de invoering van de diverse Amerikaanse importheffingen onder president Trump. Bovendien was het VK wellicht het eenvoudigste land om een diepgaand akkoord mee te sluiten, gezien het handelstekort met de VS en het ontbreken van grote geschilpunten.

Een cruciaal punt is dat het basistarief van 10 procent op Britse producten behouden blijft. Voor auto’s betekent dit dat ze niet langer onderworpen zijn aan de vroegere 25 procent plus 2,5 procent MFN-heffing, maar wel aan het nieuwe standaardtarief van 10 procent plus 2,5 procent MNF-heffing. Daarnaast zijn er voldoende open vragen over de praktische uitwerking van de overige maatregelen.

In afwachting van een volledige handelsovereenkomst hebben de VS en China afgesproken om de extreem hoge handelstarieven tarieven te doen dalen die ze heffen op elkaars producten.

De VS trekken vanaf 14 mei, hun tarieven op Chinese goederen naar beneden, van 145 procent naar 30 procent (daaronder zit ook het tarief van 20 procent om China ertoe te bewegen om de export van de zwaar verslavende fentanylpijnstillers fors te doen dalen). China doet zijn tarieven op Amerikaanse goederen dalen van 125 procent naar 10 procent.

De tijdelijke deal geldt voor een periode van 90 dagen. Doel is om de handelsspanningen tussen beide landen verder af af te koelen. Intussen hebben ze 3 maanden de tijd om hun onderlinge geschillen op te lossen.

Op 28/05/2025 heeft het federale US Court of International Trade in New York de "wederkerige tarieven" ongeldig verklaard die Trump op 2 april ('Liberation Day') had aangekondigd. Volgens de rechters schond Trump de grondwet, omdat het Congres exclusief bevoegd is voor buitenlandse handel. Trump beriep zich op een wet uit 1977 die uitzonderlijke bevoegdheden toekent bij een nationale crisis, verwijzend naar de handelstekorten als noodtoestand. De rechtbank veegde dat argument van tafel: er is geen sprake van een “ongewone en extreme dreiging”, aangezien de tekorten al decennialang bestaan. De rechtbank oordeelt dus dat die tarieven onwettig zijn en onmiddelijk ingetrokken moeten worden. 

De Trump-administratie reageerde meteen fel en gaf aan alle mogelijke middelen te willen inzetten om de invoertarieven alsnog door te voeren. Er is in ieder geval beroep aangetekend, wat neerkomt op een tijdelijke opschorting van het verbod. Hierdoor blijft het beleid van president Trump voorlopig van kracht en blijven de tarieven van toepassing. Dit is geen oordeel over de grond van zaak, het is enkel een pauze, tewijl de rechtbank de zaak in beroep behandelt. Verwacht wordt dat de juridische strijd uiteindelijk zal worden uitgevochten tot aan het Hooggerechtshof.

De uitspraak heeft overigens geen invloed op de invoertarieven van 25 procent op auto's, auto-onderdelen, staal en aluminium die Trump eerder dit jaar invoerde. Deze vallen onder een andere wetgeving.

Het is inmiddels bevestigd dat de pauze ook van toepassing is op de Europese Unie. Dat betekent dat er geen verhoogd tarief van 20% geldt, maar wel het algemene basistarief van 10%. Deze tijdelijke maatregel blijft van kracht tot 9 juli.

Aanvankelijk was er onduidelijkheid omdat de Europese Commissie tegenmaatregelen had aangekondigd naar aanleiding van de staal- aluminiumtarieven die de Verenigde Staten sinds 12 maart heffen. Deze EU-maatregelen waren echter niet bedoeld als reactie op de zogenaamde "wederkerige tarieven", en mogen dus niet worden beschouwd als vergeldingsmaatregel daarvoor. Daarnaast waren deze ingrepen - in tegenstelling tot de Chinese - nog niet van kracht toen Trump deze beslissing maakte. 

Om hierop te anticiperen en de onderhandelingen alle kans op slagen te geven, heeft de Europese Commissie hun aangekondigde tegentarieven ook met 90 dagen uitgesteld.

Zolang de pauze standhoudt zijn onderstaande handelstarieven van toepassing:

  • Invoerheffing van 10% op alle geïmporteerde producten
  • Invoerheffing van 25% op staal, aluminium en afgeleide producten
  • Invoerheffing van 25% op auto's

Meer informatie over de details van deze heffingen vind je hieronder onder de rubriek “Amerikaanse handelstarieven”.

De onvoorspelbaarheid van de regering-Trump maakt het onmogelijk om daar met zekerheid iets over te zeggen.

Het is mogelijk dat, wanneer de pauze van 90 dagen begin juli afloopt, landen die geen akkoord met de VS hebben gesloten, opnieuw geconfronteerd worden met de tarieven die op 9 april kortstondig werden ingevoerd. Trump zou ook kunnen aankondigen dat de invoering opnieuw wordt uitgesteld. Eerder stelde hij al twee keer de invoering van tarieven op bepaalde importen uit Mexico en Canada uit.

President Trump heeft verschillende tarieven aangekondigd, waarvan sommige nog niet zijn ingevoerd. We hebben echter al meerdere keren gezien dat een aankondiging niet noodzakelijk leidt tot de daadwerkelijke invoering van een effectief tarief, wat de onzekerheid alleen maar vergroot. De vraag blijft of deze aangekondigde tarieven werkelijkheid zullen worden, of dat ze simpelweg politieke drukmiddelen zijn zonder concrete gevolgen. 

In dit overzicht focussen we uitsluitend op de aangekondigde tarieven die mogelijk de Europese Unie, en daarmee ook Vlaanderen, als doelwit hebben.  

Tarieven op auto-onderdelen

Op woensdag 26 maart kondigde de Amerikaanse president Donald Trump aan dat hij van plan is een extra invoertarief van 25% in te voeren op geïmporteerde auto's en auto-onderdelen. De invoering van deze tarieven zal gefaseerd verlopen: voor auto's is het tarief ingegaan op 3 april, terwijl auto-onderdelen uiterlijk op 3 mei onderhevig zullen zijn aan de bijkomende heffing. De definitieve lijst van getroffen producten wordt verwacht in Annex I van de officiële proclamatie in het Federal Register, maar deze is nog niet gepubliceerd. 

Tarieven op alcoholische dranken 

Trump heeft ook al aangekondigd een importtarief van 200% op “alle wijnen, champagnes en alcoholische producten” uit Europa invoeren als de aangekondigde Europese heffingen van 50 procent op Amerikaanse whisky niet worden teruggetrokken. Dit was een Europese reactie op de invoertarieven van staal en aluminium.

 

De Europese Unie heeft meermaals laten weten dat een basistarief van 10 procent voor haar onaanvaardbaar is. Toch toont dit akkoord aan dat de Verenigde Staten niet van plan lijkt te zijn om onder dat niveau te gaan. Er groeit dan ook de bezorgdheid dat dit tarief het nieuwe normaal wordt. De kans dat de vergeldingsmaatregelen op 14 juli effectief ingaan, wordt daardoor een stuk groter. Een verdere verscherping van het handelsconflict tussen de EU en de VS lijkt dan ook waarschijnlijker.

Aan de
slag

Europese tegenreactie op de Amerikaanse handelstarieven

De Europese Commissie is van mening dat handelstarieven slecht zijn voor ondernemingen en erger voor consumenten. Ze betreuren de VS-handelstarieven en zijn niet overtuigd van het effectief zal doen wat de VS verwachten dat ze zullen doen. De Commissie beseft dat tegenmaatregelen genomen dienen te worden om de VS onder druk te zetten te stoppen met hun handelstarieven. Deze tegenmaatregelen zullen niet goed zijn voor de Europese economie. Daarom is het de doelstelling van de Commissie om de tegentarieven zo precies mogelijk te definiëren om zo efficiënt als mogelijk te kunnen handelen, en de Europese economie zoveel mogelijk te vrijwaren.  

Handel buiten de EU is een exclusieve verantwoordelijkheid van de EU en niet van de nationale regeringen van de lidstaten. Dit betekent dat de EU-instellingen wetten maken over handelskwesties en onderhandelen over internationale handelsovereenkomsten en deze afsluiten. Zo ook de beslissing om handelstarieven in te voeren. Deze beslissingen van de Europese Commissie volgen de gewone wetsregels van de EU waardoor de 27 verschillende lidstaten ook akkoord moeten gaan eenmaal een verandering wordt voorgesteld door de Commissie. 

Door als één blok op te treden, hebben EU-landen meer onderhandelingsmacht bij het sluiten van handelsovereenkomsten met andere landen. Het heffen van handelstarieven voor de hele EU heeft dan ook een veel groter effect op handelspartners zoals de VS dan wanneer dit op lid statelijk niveau zou gebeuren.

!Al deze tegenmaatregelen zijn opnieuw uitgesteld tot 6 augustus om de onderhandelingen met de Verenigde Staten alle kansen te geven!

Op 9 april heeft de Europese Commissie vergeldingsmaatregelen goedgekeurd als directe reactie op de Amerikaanse invoerheffingen op staal en aluminium. Intussen onderzoekt de Commissie nog hoe ze zal reageren op de tarieven op auto's en de zogeheten "wederkerige tarieven". 

1. Reactivering van EU-heffingen als vergelding voor Amerikaanse heffingen op staal en aluminium

De Verenigde Staten hebben sinds 2018 geleidelijk invoerrechten van 25% op staal en 10% op aluminium opgelegd aan onder meer de Europese Unie. Deze zijn sinds 12 maart verhoogt naar 25% op steel en aluminium. Hoewel eerdere EU-tegenmaatregelen (2018 en 2020) tijdelijk geschorst werden, beslist de Commissie nu deze te heractiveren vanaf de inwerkingtreding van het officieel document.

De EU past bijgevolg 10% en 25% extra douanerechten toe op goederen uit Annex I (helemaal onderaan het document). Annex I bevat voornamelijk producten uit de sectoren voeding en landbouw (zoals bevroren groenten, rijst en maïs), tabaksproducten en nicotinevervangers, cosmetica en parfumerie (zoals lipmake-up), papierwaren (zoals servetten en tafellakens), textiel en kleding (zoals T-shirts en garens), evenals voertuigonderdelen en veiligheidsglas. Vanaf 15 april zullen deze heffingen van kracht zijn. 

2. Extra maatregelen die de EU neemt als vergelding tegen de uitbreiding van de voor Amerikaanse heffingen op staal en aluminium

De Europese Commissie zal op onderstaande goederen invoertarieven heffen indien ze vanuit de VS worden geïmporteerd naar de EU.

Vanaf 16 mei 2025  25% extra invoerrechten geheven op producten uit Annex II, als reactie op de verhoging van de Amerikaanse aluminiumheffingen van 10% naar 25%. Deze lijst bevat voornamelijk chemische producten (zoals essentiële oliën), textielproducten (zoals katoenen doeken en weefsels), en bepaalde metaalproducten die vaak gebruikt worden in halfafgewerkte toepassingen.

Ook vanaf 16 mei 2025, wordt ook een tarief van 25% toegepast op goederen uit Annex III, ter vergelding van de nieuwe Amerikaanse invoerrechten op een bredere groep staal- en aluminiumproducten. Denk hierbij aan bewerkte metaalconstructies, staaldraad, en onderdelen voor de bouw- en automobielsector. Deze producten vallen onder de bredere definitie van "derivative products" die de VS sinds 2025 als nieuwe doelwit beschouwt.

Vanaf 1 december 2025 wordt het tarief van 25% verder uitgebreid naar producten uit Annex IV. Deze groep bevat een nog ruimere selectie van machines en mechanische toestellen, motorvoertuigonderdelen, en consumentenproducten zoals elektrische apparaten en onderdelen van vervoermiddelen. Dit deel van de rebalancing-maatregelen is bedoeld om de economische impact van de Amerikaanse handelspolitiek over een bredere waaier van sectoren te compenseren.

De Europese Commissie kan directe tegenmaatregelen nemen ten aanzien van de VS wat ze doet in de vorm van handelstarieven tegen de VS. Daarnaast zijn er nog opties die de EU voorhanden heeft om de Europese economie te verdedigen en de offensieve handelsbelangen te kunnen waarborgen.

Anti-Coercian Instrument

Het Anti-Coercian Instrument of Anti-dwang instrument is in de eerste plaats bedoeld als afschrikmiddel tegen economische dwang. Als er nog steeds sprake is van dwang, biedt het instrument een structuur om op een goed afgestemde manier te reageren en de dwang een halt toe te roepen. Het geeft de EU een breed scala aan mogelijke tegenmaatregelen wanneer een land weigert de dwang op te heffen. Deze omvatten het opleggen van handelstarieven, beperkingen op de handel in diensten en handelsgerelateerde aspecten van intellectuele eigendomsrechten, en beperkingen op de toegang tot buitenlandse directe investeringen en overheidsopdrachten.

Safeguard Measures

Safeguards of vrijwaringsmaatregelen zijn bedoeld voor situaties waarin een bedrijfssector getroffen wordt door een onvoorziene, scherpe en plotselinge toename van de invoer. Deze plotselinge toename kunnen we verwachten nu dat Amerika handelstarieven oplegt aan ook andere landen dan de EU. De goederen die deze derde landen normaal naar de VS zouden exporteren zouden nu hun weg proberen vinden naar de EU.  

Op 25 maart heeft de Europese Commissie daarom al aangekondigd dat de vrijwaringsmaatregel voor staal aangescherpt zullen worden om de staalindustrie van de EU te beschermen tegen de stijgende invoer, waarmee zij uitvoering geeft aan het EU-actieplan voor staal en metalen. De Commissie heeft meer bepaald het liberaliseringspercentage verlaagd van 1% naar 0,1%, waardoor de hoeveelheid staal die vrij van rechten in de EU mag worden ingevoerd, wordt beperkt. Bovendien zullen landen niet langer de volledige volumes van ongebruikte quota van andere landen, waaronder Rusland en Wit-Rusland, kunnen gebruiken. Het 'carry-over'-mechanisme, waarmee landen ongebruikte quota konden doorschuiven naar het volgende kwartaal, is ook afgeschaft voor categorieën met een hoge importdruk en een laag verbruik. 

Handelsdiversificatie door EU-handelsakkoorden

EU-handelsakkoorden zijn een goed idee vanuit het oogpunt van diversificatie omdat ze de afhankelijkheid van een beperkt aantal handelspartners verkleinen en economische risico’s beter spreiden. Door akkoorden te sluiten met uiteenlopende regio’s, vermindert de EU haar kwetsbaarheid voor geopolitieke druk of verstoringen in toeleveringsketens, zoals die vanuit China of Rusland. Ze openen tegelijk de deur naar snelgroeiende markten buiten de traditionele machten zoals de VS en China, wat nieuwe kansen biedt voor export en investeringen. Deze akkoorden dragen ook bij aan veerkrachtigere toeleveringsketens, bijvoorbeeld in grondstoffen of kritieke technologieën. Bovendien versterken ze de internationale positie van de EU doordat ze Europese normen en waarden op het vlak van milieu, arbeidsrechten en gegevensbescherming helpen uitdragen. Zo vergroten handelsakkoorden niet alleen de economische, maar ook de strategische autonomie van de EU.

Europese eenheidsmarkt

De EU moet meer inzetten op een uitbreiding en verdieping van de Europese eenheidsmarkt nu handel met de VS moeilijker wordt, omdat een sterke interne markt de economische veerkracht en strategische autonomie van Europa versterkt. Als toegang tot de Amerikaanse markt bemoeilijkt wordt door protectionisme of politieke onzekerheid, is het cruciaal dat Europese bedrijven binnen Europa vlot kunnen groeien, investeren en innoveren zonder belemmeringen aan de binnengrenzen. Een beter geïntegreerde eenheidsmarkt – zeker op vlak van diensten, energie, data en kapitaal – creëert schaalvoordelen, stimuleert concurrentievermogen en maakt de EU minder afhankelijk van externe economische machten. Tegelijk zorgt het voor een aantrekkelijker investeringsklimaat en versnelt het de transitie naar een digitale economie. In een wereld met toenemende aparte blokken en handelsverschuivingen is een sterke, coherente interne markt een van de beste garanties op welvaart en geopolitieke slagkracht. 


 

  • ING
  • Orange
  • SDWorx