Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

BEE-Charged ontzorgt met slimme thuislaadpalen

Na slechts 3 jaar is BEE-Charged uit Ingelmunster actief in heel België en is klaar om op te schalen, als er voldoende technische medewerkers kunnen worden aangeworven. “Het was een bewuste keuze om niet als typische techstart-up investeerders aan te trekken en eerst verlies te draaien. Wel om wat trager te groeien, op een solvabele manier en met een duidelijke focus”, vertelt Dries Vandenbruwaene.

BEE-Charged

Hoe ga je te werk om je medewerkers met een laadpaal uit te rusten?

BEE-Charged installeert thuislaadpalen bij de medewerkers van bedrijven. Dries Vandenbruwaene kwam op het idee toen hij zich verdiepte in de technologie achter laadpalen, maar merkte dat de focus te veel ging naar laadpalen op de bedrijfsparking. “Ik zag een gat in de markt en startte van thuis uit met kabels en zekeringen. Een jaar geleden kochten we een bedrijfspand op een nieuw industrieterrein in Ingelmunster.”

“Openbare laadpalen zijn vaak bezet en ook duur. De recente regel dat je op maximaal 250 meter van je huis een laadpaal kunt aanvragen, zal in de praktijk ook niet altijd realiseerbaar zijn. Dus als je een oprit hebt of een parkeerplaats voor de deur waar je vaak kunt staan, wordt een thuislaadpaal interessant. We ontzorgen hr- en fleet-verantwoordelijken in bedrijven door rechtstreeks met de medewerker te communiceren via een praktische digitale tool waarmee we direct alle nodige info binnenkrijgen. Daarna doen we een plaatsbezoek of maken we een offerte op afstand. Het proces gaat snel, en dat is ook nodig, want de tijd dat je tot een jaar op je bedrijfswagen moest wachten, is al even achter de rug. Het elektriciteitsnet en een internetverbinding volstaan voor de aansturing van het toestel en de doorverrekening van de thuislaadsessies.”

Onboardingtraject

Over het tarief dat bedrijven daarvoor mogen aanrekenen aan hun medewerkers kwam pas eind vorig jaar meer duidelijkheid. “In 2024 was er het nationaal CREG-tarief. Dat kwam voor veel medewerkers nadelig uit. Bedrijven konden ook kiezen om de werkelijke kost aan te rekenen, maar weinig bedrijven deden dat vanwege de administratieve rompslomp. Vanaf dit jaar moet men ofwel de werkelijke kost aanrekenen, ofwel het CREG-tarief dat rekening houdt met het gewest waar de medewerker woont. Dat om een dichter aanleunende vergoeding te brengen als men kiest voor het CREG-tarief. Met onze tool bereken je als bedrijf makkelijk de werkelijke kost op basis van de eindfactuur van de medewerker, zonder veel extra administratie. Door slimme laadpalen te plaatsen, kan je heel wat zaken onder controle brengen: het stroomverbruik van de netaansluiting, je opbrengst van de zonnepanelen maar ook het capaciteitstarief. Zo kun je als gezin toch met een kleine instelling op de laadpaal 80 à 120 euro per jaar besparen. Zo win je die laadpaal snel terug. Naast een volledig onboardingtraject helpen we bedrijven ook met een exitscenario voor als de medewerker zou vertrekken. We stippelen dus alles goed uit van in het begin.”

“De parking van je bedrijf elektrificeren is een grote kost, en is vaak duur in verhouding met de prijs van een laadstation thuis. Vaak ontstaat er ook een ‘laadpaalfile’. Thuislaadpalen nemen die nadelen weg en zijn op korte termijn zelfs goedkoper. Door onze persoonlijke connectie met de medewerkers en omdat we steeds klaarstaan bij eventuele problemen, hebben we al een mooi klantenportfolio kunnen uitbouwen.”

www.beecharged.be