Skip to main content
  • Virtueel op bezoek bij de Molse aardwarmtecentrale

Virtueel op bezoek bij de Molse aardwarmtecentrale

  • 24/08/2021

Aardwarmte of diepe geothermie vormt een onmisbare schakel in de hernieuwbare energiemix van de toekomst. Om de mogelijkheden van aardwarmte grondig te kunnen bestuderen, bouwde VITO in Mol de eerste diepe geothermiecentrale in Vlaanderen.

De afgelopen jaren maakten al meer dan 7000 leerlingen tijdens een bezoek aan deze site kennis met deze energievorm. Maar in het voorjaar van 2020 kwam er omwille van de coronacrisis een abrupt einde aan deze bezoeken. “Als alternatief voor de fysieke bezoeken hebben we in een razendsnel tempo een digitale leeromgeving ontwikkeld”, zegt Marieke Tijskens, project manager bij GoodPlanet. “Lagere schoolkinderen, middelbare scholieren en studenten kunnen nu virtueel op bezoek komen in de centrale.”

Goodplanet

Goodplanet, een organisatie die jong en oud inspireert om een duurzame samenleving te realiseren, organiseert al sinds 2015 in samenwerking met VITO rondleidingen in de diepe geothermiecentrale in Mol. “Tijdens een normaal schooljaar ontvangen we een 120-tal klassen”, vertelt Tijskens. “Een begeleider van Goodplanet neemt de leerlingen dan letterlijk op sleeptouw doorheen de centrale. Ze maken kennis met de energievorm en met de technologie die we gebruiken om de aardwarmte aan de oppervlakte te brengen. Naast een bezoek aan de centrale, staan ze op een bepaald moment in een vier meter hoge maquette van de ondergrond en ontdekken ze de site ook met behulp van VR-brillen. Daarnaast bezoeken ze een demonstratiewoning, waarin alle voorzieningen aangesloten zijn op het warmtenet.”

Corona

In maart 2020 zorgde het coronavirus echter voor een koude douche. Van de ene dag op de andere moest Goodplanet alle bezoeken voor onbepaalde duur afgelasten. “Omdat er geen uitzicht was op een snelle heropstart, zijn we heel snel op zoek gegaan naar alternatieven”, legt Tijskens uit. “Als de leerlingen en studenten niet naar de centrale konden komen, dan moest de centrale maar naar de leerlingen gaan. Zo ontstond het idee om een virtuele leeromgeving te ontwikkelen. We hebben dan contact opgenomen met leerkrachten uit de verschillende onderwijsniveaus en hebben hen gevraagd wat ze nodig hebben om op een attractieve manier aardwarmte in hun lessen te verwerken. We ontvingen heel veel bruikbare feedback en zijn met die informatie aan de slag gegaan.”

Virtueel bezoek

Het resultaat is nu klaar en mag meer dan gezien worden. “Als bezoeker kan je kiezen uit negen verschillende modules”, verduidelijkt Tijskens. “Deze modules hebben verschillende moeilijkheidsgraden, zodat iedere leeftijdscategorie ruim aan zijn trekken komt. Thema’s die we aansnijden zijn de klimaatcrisis die vraagt om hernieuwbare energie, de voorbereidende fase die nodig was om de site te bouwen (geologie, boren) en de dagelijkse werking van de centrale (het geothermisch circuit, warmtenet en elektriciteitsproductie). Ook is er een module over CO2 en eentje over het gebruik van plastiek. We sporen de leerlingen aan om zelf na te denken en verbanden te leggen tussen hun leefwereld en de leerstof. Voor de leerkrachten is er een handleiding die ze kunnen downloaden. In die handleiding vinden ze niet alleen meer uitleg over de verschillende modules om hun lessen voor te bereiden, maar ook praktische tips om bijvoorbeeld de info uit de modules te koppelen aan digitale tools zoals Thinglink of BookWidgets, die ze misschien al gebruiken.”

Extra troef

De digitale leeromgeving is een volwaardig alternatief voor het echte bezoek aan de centrale, maar het is zeker geen volledige vervanging. “Leerlingen die al een bezoek brachten aan de centrale gaan zeker nog heel wat nieuwe dingen opsteken in de modules”, zegt Tijskens. “En is de digitale omgeving je eerste kennismaking met aardwarmte, dan zijn de modules de perfecte voorbereiding op het echte bezoek aan de site. Want het blijft de bedoeling om dit ook zo snel mogelijk weer op te starten. Vanaf dat moment zullen de twee opties naast elkaar aangeboden worden.” Bij Goodplanet zijn ze in ieder geval zeer blij met de extra troef die ze nu in huis hebben. “Het voordeel van de digitale leeromgeving is ook dat je ze op verschillende manieren kan gebruiken”, besluit Tijskens. “Leerlingen kunnen de modules klassikaal bezoeken, met begeleiding van de leerkracht. Maar je kan ze ook perfect thuis en individueel bekijken. De modules kunnen op zichzelf staan of je kan ze bekijken als voorbereiding op een les in de klas. Waar dan bijvoorbeeld ook iemand van Goodplanet aanwezig kan zijn om dieper op de materie in te gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos en er is voldoende materiaal om uren geboeid naar te kijken en luisteren.”  

De virtuele bezoeken aan de Molse aardwarmtecentrale zijn – net zoals de fysieke klasbezoeken – gratis. Hier kom je in de leeromgeving terecht.

Meer info kan je ook altijd vinden op de site van Goodplanet.

Contactpersoon

Guido Evens

Senior adviseur duurzaam ondernemen

Plan je bezoek in ons Experience Center!
Ontdek onze vacatures!
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx