LN Supply Chain Management groep 2

01/03/2018

Voka - Kamers van Koophandel Mechelen-Kempen, Antwerpen-Waasland en Vlaams-Brabant geven op 1 maart het startsein voor een nieuw traject van groep 2 van het Lerend Netwerk Supply Chain Management.

In dit netwerk ontmoeten supply chain professionals uit diverse bedrijven en sectoren elkaar tijdens zes sessies om op informele basis ideeën, kennis, ervaringen en praktijkgetuigenissen te delen en uit te wisselen.

De eerste sessie van deze nieuwe cyclus vindt plaats op 1 maart 2018. Op deze openingsmeeting wordt de definitieve agenda (datums en locaties) bepaald.

Waarom?
Het internationale logistieke landschap evolueert razendsnel. Bedrijven weten niet altijd hoe ze op nieuwe trends moeten inspelen. Door op zoek te gaan naar goede praktijken, kennis en knowhow uit te wisselen, gaat u de positie van uw onderneming versterken en makkelijker anticiperen op wijzigingen in de markt.

Voor wie?
U bent supply chain manager of draagt verantwoordelijkheid voor de supply chain van uw bedrijf dat gevestigd is in de provincie Antwerpen, de regio Waasland of de provincie Vlaams-Brabant. Uw bedrijf heeft een performante supply chain en uw bedrijf is geen transportbedrijf of logistieke dienstverlener.

Wat is een Lerend Netwerk?
Een Lerend Netwerk is geen klassieke opleiding, maar heeft wel tot doel u te laten bijleren door:

  • gelijkgestemden te ontmoeten;
  • kennis en ervaring uit te wisselen en uw eigen manier van werken af te toetsen;
  • een open, vertrouwelijke en eerlijke omgeving te creëren;
  • een netwerk op te bouwen door collega’s uit heterogene bedrijven en sectoren samen te brengen;
  • een programma op maat van de deelnemers aan te bieden.

Programma en aanpak

  • Het Lerend Netwerk Supply Chain Management is samengesteld uit een vaste groep supply chain en logistieke professionals.
  • Ervaringsuitwisseling staat centraal.
  • Er zijn 6 groepsbijeenkomsten van telkens 5 uur, incl. bedrijfsbezoek
  • Elke bijeenkomst heeft een thema dat vooraf bepaald is door de deelnemers. Daarnaast is er ruimte voor actuele topics en vragen. Elke deelnemer bereidt de sessie voor vanuit zijn/haar eigen ervaringen, expertise en vragen.
  • Deelnemers bepalen de agenda en onderwerpen.
  • Externe sprekers geven duiding en achtergrond.
  • Extra’s:
    • De mogelijkheid om ook tussen de sessies door vragen aan elkaar te stellen en documenten te delen
    • Abonnement op het maandblad Ondernemers van Voka – Kamer van Koophandel Kempen
    • Aanwezigheidsattest als u dat wenst
    • Gezamenlijke acties

Methodologie
Per sessie komt een bedrijfscase aan bod. Een deskundige pikt hier vervolgens op in en leidt een interactief discussieplatform waar praktische en actuele vragen worden beantwoord. De sessies zijn gekoppeld aan een bedrijfsbezoek.


Onderwerpen die worden behandeld zijn o.a.:

1. Transportorganisatie

  • Transportnegotiaties
  • Inkopen in transport
  • Nacalculatie van transportkosten
  • Welke distributiekanalen bestaan er voor fijnmazige distributie (Benelux, FR, D)
  • Wie doet er nog aan fijnmazige distributie met laadkleppen?
  • Dagelijkse leveringen tegen welke kost?
  • Welke technologieën, plug & play
  • Hoe omgaan met dieseltoeslag, e.a. in transportnegotiaties
  • Wie heeft er ervaring met vrachtbeurzen?

2. Lean & Green supply chain

  • Is multimodaal transport iets voor mijn bedrijf?
  • Welke rol kan binnenvaart en spoor vervullen en hoe moet ik kiezen?
  • Wat is mulitmodaal.vlaanderen en hoe maak ik er gebruik van?
  • Ervaring uitwisselen i.v.m. green procurement en verplichtingen van expeditreurs om Lean&Green acties te ondernemen
  • Zijn er bedrijfsoverschrijdende samenwerking mogelijk in onze regio’s? Wie heeft er ervaring mee?
  • Hoe kunnen we aantoonbare inspanningen van de transporteurs meten: Euro6-norm, lean rijgedrag, reductieve uitstoot/verbruik, beperken leegvrachten, enz.
  • Trends en praktische tips

3. Warehouse & transport sharing

  • Hoe pak je dit aan?
  • Met welke partijen?
  • Wie doet de aansturing?
  • Hoe praktische afspraken maken, kosten delen?
  • Hoe gaat dit in zijn werk?
  • Wat zijn de verbonden risico’s?
  • Wanneer magazijnruimte/transport delen en wanneer niet?

4. Douaneformaliteiten

  • Welke douanedocumenten?
  • Automatisering
  • AEO & entrepot regels
  • Algemeen overzicht van geldende praktijken: wie gaat waarmee hoe om? Wie gebruikt welke entrepotregels op welke manier?
  • Evaluatie van aanbod douaneopleidingen als basis voor supply chain managers
  • Vragen rond toekomstige Brexit

Geplande bedrijfsbezoeken

  • Bleckmann (Grobbendonk)
  • Mechelse veiling (Mechelen)
  • Milcobel (Moorslede)
  • Kaneka Belgium (Geel)

Op de eerste meeting van 1 maart 2018 worden nog twee bijkomende thema’s vastgelegd.