Skip to main content

Geert_D8 over handelsmissie naar Boston en New York

  • 06/03/2017

In het maartnummer van Ondernemers wijdt Geert Moerman de twitterrubriek '@GEERT_D8' aan de geslaagde handelsmissie naar Boston en New York.

Geert_D8 over handelsmissie naar Boston en New York

 

In #urbanfactories vind je de producenten voor de stad van de toekomst #BrooklynNavyYard voorloper vr toekomst van onze steden #Vokamerica

 

Nieuwe economie, disruptie. Snel zitten we in het register van het digitale. Maar er is nog een andere golf op komst, die veel verder zal ingrijpen op ons dagelijks leven.  Vermits we niet digitaal kunnen eten, wonen, verwarmen, ... en we ook op dit gebied het beste willen, moet er ook geproduceerd worden.

 

“All we want is everything, when we want it, where we want it, whenever we want it”. En dit zal maar voor een deeltje digitaal ingevuld worden, daarvoor zullen de handen ook verder uit de mouwen moeten gestoken worden dan op het dichtste klavier of naar het dichtste scherm.

 

De Brooklyn Navy Yards, gigantische sites van oude industriële gebouwen en scheepswerven, worden volledig gerenoveerd en hertekend als Urban Factories. Beste lezer, grif dit woord in je geheugen. Dit is de toekomst. Met diepe wortels in het verleden. Urban Factories zijn kleine fabriekseenheden, je zou ze ook ateliers kunnen noemen, waar zaken geproduceerd worden die je niet in grote volumes ver van de stad kan doen.

 

Kleinere reeksen en maatwerk zullen de urban factory kenmerken. Maar ook design en ingebouwde technologie. Een voorbeeld. Je ontwerpt een nieuwe elektrische motorfiets uit recycleerbaar materiaal. Je wil dat elke koper zijn eigen uniek exemplaar heeft, door variatie in vorm, kleur, bekleding en digitale toepassingen. Je wil de motorfiets op maat kunnen leveren één dag na de online bestelling. Dit is productie voor de urban factory.

 

Productiemensen werken nauw samen met designers en informatici. En niet onbelangrijk: ze verkiezen te leven en te werken in de vibes van een stad, niet afgelegen op een industriezone. Ze willen produceren in hippe en creatieve omgevingen, net als de digitale jongens en meisjes. 

 

De Engelse buzz words die nu ingang vinden, zijn self-explaining: urban manufacturing, technology and design into everyday life. Light manufacturing and assembly. Mass customisation. Blending van hardware, software en design.

 

In de urban factories vind je de producenten voor de stad van de toekomst. Meubelmakerijen, keukenbouwers, kleine brouwerijen, media producers, studio's, innovatieve producenten, bouwers van robots, ... Nieuw gegeven is dat de productiemiddelen kunnen gedeeld worden door gebruikers. Verschillende traiteurs die van dezelfde hypergespecialiseerde keukens gebruik maken is zo’n voorbeeld. Of gezamenlijke assemblagelijnen voor zeer verschillende producten, een zeer vernieuwend idee.

 

Het gaat over prototypes bouwen, kleinere reeksen, maatwerk, korte keten, snelle levering, ... het is hét concept van de toekomst en staat tegelijk dicht bij de verwevenheid van wonen en werken in een stad uit het verleden. Onze steden, met dikwijls grote industriële gebouwen vlak bij het stadshart, zijn uitstekend geplaatst om op deze tendens in te spelen.

 

 

#HighLine #NewYork, inspiratie voor fly-over #Gent. Beter dan afbreken, er iets unieks van maken #Vokamerica

 

De high line is een stadspark, een wandelpromenade, die zich over een drietal kilometer uitstrekt in Manhattan, dichtbij de Hudson River in de Chelsea-wijk. Het park werd gebouwd op een oude verhoogde spoorlijn die er in de 19de eeuw kwam om goederen - voornamelijk vlees - vlotter binnen te brengen in het steeds drukkere New York. Om geen plaats bovengronds in te nemen, bouwde men een soort fly-over, boven de straten en huizen, waarop de spoorweg werd aangelegd.

 

In de jaren 1980 geraakte de spoorlijn in onbruik en zocht men een nieuwe bestemming. In 2009 werd het eerste deel van het High Line-park geopend. Sinds de bouw van het park, heeft de hele Chelsea-wijk een sterke heropleving gekend, met nieuwe projectontwikkelingen en hogere vastgoedprijzen. De inwoners van New York genieten van dit wonderlijke object, dat zich tussen de gebouwen slingert als een brede wandelweg met hier en daar wat bomen, struiken, gras- en rietvelden en leuke zitplekken. Het is ook een toeristische attractie geworden met miljoenen bezoekers per jaar.

 

Waarom komen de mensen naar het park? Om te wandelen, te lezen, te luieren. Om naar de kunstwerken te kijken en het gevoel te koesteren zelf deel uit te maken van het kunstwerk dat de High Line is. De unieke uitzichten op de stad, de inkijk in de nieuwe trendy appartementen (je loopt ter hoogte van de 2de en 3de verdieping), de verloederde achtergevels van bakstenen gebouwen uit een lang verleden, het lijkt een beetje op een doolhof waar je pas op het laatst ziet waar de volgende doorgang is.

 

De High Line is een schoolvoorbeeld van hoe je van een probleem een oplossing kan maken. Een viaduct bouwen om er een park op aan te leggen, dat doet niemand. Maar waarom zou je een constructie moeten afbreken eens ze haar oorspronkelijke functie niet meer vervult? De High Line knoopt verleden aan toekomst, oude functies vervellen naar nieuwe functies. 

 

Nu over van New York naar Gent. De fly-over aan het Zuid moet afgebroken worden volgens sommigen, want het was onverantwoord om een autosnelweg door te trekken tot het centrum van Gent. Maar moet de brug daarom weg? Ook dit object heeft een ongelooflijke potentie om een kunstwerk te worden, mensen te verbinden op het kruispunt tussen Gent-centrum en de wijken net buiten de kleine ring. Wandelaars, fietsers, traag autoverkeer, kunst, sport, ... zoveel mogelijkheden liggen hier voor het grijpen. Het kunstwerk is nu juist voor 35 jaar gerestaureerd, wie durft voluit mee te denken aan een gedurfd en vooruitstrevend project?

 

Vokamerica katern

 

Ontdek hier het volledige #vokamerica katern in ons magazine Ondernemers.

 
 
 
Geert Moerman: geert.moerman@voka.be
Twitter: @Geert_D8

Het antwoord zit in ons netwerk!

Eerstelijnsadvies voor uw bedrijf? Onze leden, partners en experts helpen u graag verder!

Stel uw vraag ViaVoka
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat