Skip to main content
Leander De Cauter en Cathy Willem, zaakvoerders van Magelaan
  • 16/01/2017

Magelaan: een sterk verhaal op basis van waarden

Het heeft vandaag geen zin meer om te schreeuwen dat je de beste, de snelste of de duurzaamste bent. Onderneem en communiceer vanuit uw waarden, zeggen Leander De Cauter en Cathy Willem van Magelaan in koor. Waardengedreven communicatie, het klinkt niet alleen mooi, het zorgt ook voor trouwe klanten. Een waardevol dubbelgesprek. 

Leander De Cauter en Cathy Willem

 

Leander De Cauter en Cathy Willem, zaakvoerders van het Gentse marketing- en communicatiebureau Magelaan, volgen alle evoluties in communicatie en marketing op de voet; de eerste is geschoold als marketeer, de tweede als grafisch vormgever. Cathy leidde acht jaar haar eigen bureau, tot Magelaan haar pad kruiste in 2007. Op dat moment waren de oorspronkelijke oprichters, Françoise Opsomer en Wim Trommelmans, op zoek naar een overnemer. “Ik draaide meteen op managementniveau mee, en vond het boeiend om mee de koers van het bedrijf te bepalen”.

 

In 2008 kwam Leander erbij, als nieuwe vennoot. Hij werkte in de non-profitsector en liep al een tijd rond met ondernemersplannen – in zijn studententijd had hij al een evenementenbureau gerund. Cathy en Leander kochten geleidelijk de aandelen over, tot ze bijna twee jaar geleden 100 procent eigenaar werden van de kmo met vijftien vaste medewerkers. Magelaan voelt zich thuis in hartje Gent, aan de Leie, met zicht op het Baudelopark.

 

De baseline van Magelaan is 'Communication made simple'. In de beperking toont zich de meester, aldus Goethe. Wie met weinig woorden raak weet te schieten, scoort in deze voorthollende tijden?

 

Leander: “De slogan zegt vooral veel over hoe we naar ons vak en naar de relatie met onze klanten kijken. We zijn allemaal no-nonsense. Bedrijven die enkel gebakken lucht verkopen, verdwijnen op termijn, maar het blijft een sterk concurrentiële sector. Je klant is ook niet sterk afhankelijk van jou, je bent snel inwisselbaar. Per duizend inwoners zijn er in Gent meer creatieve bureaus dan in Antwerpen. Maar als je je klant kan helpen met een project dat 1.000 euro kost, dan moet je niet per se iets van 10.000 euro willen verkopen. Bedot uw klant nooit.”

 

Jullie gaan prat op waardengedreven marketingcommunicatie bij jullie klanten. Wat moet ik me daarbij voorstellen en waarom is dat zo nodig vandaag?

 

Leander: “Er is de afgelopen jaren iets fundamenteel veranderd. Eén: de toegang tot informatie was nog nooit zo gemakkelijk via het internet en de sociale media. Twee: de burger en consument worden steeds mondiger. Die twee evoluties zorgen ervoor dat je als bedrijf niet meer bepaalt wat er over jou, je product of dienst, wordt gecommuniceerd. Consumenten discussiëren onderling over je merk, over hoe goed of slecht je wel bent.”

 

Cathy: “Bedrijven kunnen daar niet altijd goed mee omgaan. De oplossing is om waardengedreven te communiceren. Leer vanuit je waarden naar je merk en organisatie kijken, en speel die waarden sterker uit.”

 

Leander: (neemt een koffietas) “Kijk, van de daken schreeuwen dat dit de beste tas is, dat werkt niet meer. Vertel dat je die tas CO2- neutraal geproduceerd hebt en dat de mensen die ze produceren er een goed loon voor krijgen. Communiceer dus vanuit uw waarden. Eerst moet je die zelf kennen en omschrijven, daarna moet je ze op een consequente en authentieke manier beleven. Zo zal de consument jou ook als oprecht en authentiek aanzien en word je een lovebrand.”

 

TEKST: SAM DE KEGEL

FOTO’S: GERT SWILLENS

 

Lees het volledige coververhaal in het januarinummer van ons magazine Ondernemers in Oost-Vlaanderen. Voka-lid? Ontdek hier de digitale editie.

 

Magazine Ondernemers - januari 2017

 

 

 

Adverteren in ons magazine Ondernemers? Vraag Barbara Vuylsteke (09 266 15 72 - 0474 84 31 79) naar de aantrekkelijke voorwaarden.

Het antwoord zit in ons netwerk!

Eerstelijnsadvies voor uw bedrijf? Onze leden, partners en experts helpen u graag verder!

Stel uw vraag ViaVoka

Waardengedreven communicatie, het klinkt niet alleen mooi, het zorgt ook voor trouwe klanten.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat