Gerichtere aanpak nodig om technische profielen te vinden

07/12/2017 , bert.mons@voka.be

Bedrijven die op zoek zijn naar extra medewerkers, moeten nog meer en gerichter inzetten op de factoren die technische profielen belangrijk vinden. Dat zegt Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen na een grootschalig onderzoek rond de aantrekkelijkheid van de Vlaamse industrie bij technische profielen.

Meer dan ooit zijn ondernemingen op zoek naar geschikt talent. 43% van de bedrijven wil in de komende maanden nieuwe medewerkers aanwerven, blijkt uit een bevraging van Voka bij meer dan zevenhonderd bedrijfsleiders. Ondernemingen zoeken vooral hoogopgeleide medewerkers en technische profielen. “Maar dat wordt steeds moeilijker en daardoor dreigen we belangrijke investeringen te missen”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen.

Om te ontdekken waar het schoentje wringt, deed Voka met ICMA Group een onderzoek bij die specifieke profielen. Ze peilden naar de perceptie van 9 industriële sectoren: voeding, metaal, chemie, textiel, machinebouw, houtindustrie, papier en papierwaren, elektrische apparatuur, IT- en elektronische-optische producten.

De conclusies voor West-Vlaanderen

  • Voor West-Vlaanderen blijkt dat de technische profielen het meest getriggerd zijn door de sectoren IT, elektrische apparatuur en machinebouw. De textielsector staat op de laatste plaats.
  • De bevraagde werknemers willen maximaal een half uur tot veertig minuten onderweg zijn naar het werk. Ze hebben een voorkeur voor 9 to 5-jobs. Daarnaast hechten ze ook veel belang aan loon, werksfeer en erkenning.
  • De belangrijkste redenen om van werk te veranderen zijn enerzijds te weinig waardering, slecht leiderschap en te weinig doorgroeimogelijkheden (factoren gerelateerd aan het werk) en anderzijds een te laag loon, te weinig extralegale voordelen en een gebrek aan flexibele werkomstandigheden (factoren binnen de werkcontext).
  • Werknemers die een nieuwe job zoeken, doen dat vooral via de websites van potentiële werkgevers.

“Onze bevraging wijst uit dat niet langer enkel loon een belangrijke factor is. Ook flexibiliteit, jobinhoud en mensgerichtheid bepalen de aantrekkelijkheid van een bedrijf of sector. Ondernemingen zullen hun employer branding-strategie dus nog gerichter moeten afstemmen op de wensen van die technische profielen, willen ze in de toekomst nog het juiste talent aantrekken”, zegt Bert Mons. “We merkten bijvoorbeeld dat vacatures vaak niet, onvolledig of onaantrekkelijk op hun websites aan bod komen, terwijl de helft van de technische medewerkers via dat kanaal naar een (nieuwe) job zoekt. Dat is dus één van de werkpunten.”

Best practice: Unilin is virtuele trendsetter

Eén van de West-Vlaamse bedrijven die hun zoektocht naar medewerkers goed aanpakken, is UNILIN. De onderneming is op dit moment op zoek naar tientallen nieuwe medewerkers met technisch talent of interesse in techniek of productie.

Om sollicitanten te laten ontdekken wat machinebedieners en techniekers precies doen bij UNILIN, lanceerde het bedrijf een unieke hr-actie die aansluit bij de leefwereld van potentiële medewerkers. Virtual reality en gamification vullen elkaar daarbij op een innovatieve manier aan. Met een heuse VR-film geeft het bedrijf de sollicitanten een zo realistisch mogelijk beeld van de productieomgeving en -proces. Bovendien kunnen ze de omgeving en de rol van machinebediener en technieker zelf ervaren aan de hand van een 3D-game.

“Op die manier willen we jongeren net dat extra duwtje in de rug geven om te gaan voor techniek”, zegt Nick Leenaert, Talent Director bij UNILIN. “Bovendien reflecteert de VR-film het innovatieve karakter van UNILIN en bij uitbreiding van de maakindustrie.”