Bedrijfsleven en onderwijsinstellingen vragen duaal leren in het hoger onderwijs

16/11/2017 , Tom Demeyer - Woordvoerder Voka - tom.demeyer@voka.be

Op donderdag 16 november 2017 organiseerden hoger onderwijs en bedrijfsleven de studiedag ‘Duaal leren in hoger onderwijs’

De Vlaamse regering zet volop in op het nieuwe stelsel duaal leren, waarin nu al proeftuinen lopende zijn. Dit systeem zal vanaf 1 september 2018 als volwaardige leerweg in het voltijds secundair onderwijs bestaan en houdt in dat jongeren vanaf 15 jaar naast leren op school, ook kunnen leren op de werkplek.

Daarnaast lopen er al diverse trajecten in hogescholen en universiteiten waar duaal leren wordt voorzien, gaande van professionele bachelors tot postgraduaat opleidingen. Deze initiatieven tonen het enorme potentieel voor duaal leren in het hoger onderwijs.

Perspectief hoger onderwijs en duaal leren

Om beter zicht te krijgen op verschillende initiatieven in het hoger oDebat duaal lerennderwijs waar principes van duaal leren ook nu al worden toegepast, organiseerden het Agentschap voor Ondernemersvorming (SYNTRA Vlaanderen), het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka, essenscia vlaanderen, de federatie van de chemie en life sciences en technologiefederatie Agoria Vlaanderen, met steun van ESF (Europees Sociaal Fonds), een studiedag bij Siemens over het thema ‘Duaal leren in het hoger onderwijs’. Diverse vertegenwoordigers van de hogescholen en universiteiten zetten de blik naar de toekomst en bekeken samen met ondernemingen en bedrijfsnetwerken hoe duaal leren een meerwaarde betekent voor de opleidingen.

“De verschillende mooie voorbeelden die vandaag de revue passeerden bevestigen onze overtuiging dat duaal leren het hoger onderwijs kan versterken. Alle actoren moeten daarom snel aan tafel zitten om te kijken hoe we dit verder kunnen faciliteren”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka.

Bruno Tindemans, gedelegeerd bestuurder van SYNTRA Vlaanderen, beaamt de ambitie van Voka: “Uit studies blijkt dat landen waarin mensen opgeleid zijn in systemen van duaal leren, deze minder problemen hebben om levenslang te leren en zich dus sneller kunnen aanpassen aan een steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Duaal leren in hoger onderwijs lijkt hiermee een logische stap. Met dit event wilden wij de diverse spelers inspireren hierop in te zetten.”

“Duaal leren heeft duidelijk een toegevoegde waarde; niet alleen voor de student in kwestie, maar ook voor het betrokken bedrijf en de onderwijsinstelling. Het is een goede opportuniteit om de band tussen de onderwijs- en ondernemerswereld te verstevigen, en dit ten voordele van de student. Wij zijn dan ook erg verheugd om – samen met de Hogeschool Gent - voor het tweede jaar op rij aan dit initiatief actief deel te nemen”, aldus Eddy Nelis, Vice-President Siemens België-Luxemburg.

“Meer praktijkgericht onderwijs is een internationale trend, ook op het niveau van hogescholen en universiteiten. Duaal leren moet daarom ook in Vlaanderen een extra troef worden op de cv’s van onze bachelors, masters en doctors. Net zoals dat het geval is in Duitsland of Zwitserland. Dat biedt niet enkel meerwaarde voor de student, maar ook voor de bedrijven en het onderwijs”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

“Kennis en kunde onmiddellijk kunnen linken aan de bedrijfsrealiteit betekent een grote verrijking in het leerproces van de student! Op die manier kunnen jonge mensen veel beter voorbereid aan hun effectieve loopbaan beginnen en dat tot grote tevredenheid van bedrijven die beter opgeleide kandidaten mogen ontvangen en van de studenten die met meer zelfvertrouwen kunnen starten. Daarom is Agoria een grote believer van duaal leren voor alle onderwijsniveaus”, aldus Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen.