Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Zo verklein je de afstand met je klant in crisistijden
Zo verklein je de afstand met je klant in crisistijden
  • 14/04/2020

Zo verklein je de afstand met je klant in crisistijden

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Het is niet omdat je gesloten bent, dat je weg bent. Dat geldt voor werknemers, partners en klanten: maak duidelijk dat je merk bestaat en waardevol is, ook als je even wat meer fysieke afstand moet nemen, door bv. je winkel te sluiten. Maak duidelijk dat je klaarstaat met hulp, advies, oplossingen, ontspanning of informatie. Je blijft misschien wel fysiek uit het oog, maar je versterkt je positie in hun hart. Dat levert je uiteindelijk misschien zelfs nieuwe klanten op. Want je huidige cliënteel is nog altijd de beste merkambassadeur.


Tip 1: Investeer in je community
De meeste consumenten blijven trouw aan een merk omdat ze het gevoel hebben dat het merk hen aanspreekt, als individu en als groep. Die connectie tussen je merk en je klanten moet je op àl je kanalen laten leven. Creëer app pop-ups of websitebanners die gekoppeld zijn aan je merkwaarden. Verstuur welkomst-e-mails waarin je nieuwe subscribers een warm welkom geeft en uitlegt hoe je bedrijf ook in deze barre tijden inzet op wat het belangrijk vindt. Die subtiele impulsen verankeren je merkwaarden in het hoofd van je klant.


Tip 2: Luister naar klantbehoeften
De laatste tijd is de consument vaker gestresseerd en angstig. Denk maar aan de hamsterwoede die er heerste. Als jouw merk in contact komt met bezorgde klanten, is het belangrijk om te luisteren naar wat hun behoefte is. Heb je geen telefonische klantendienst? Monitor dan je social media. Je zal snel ontdekken wat klanten van jou willen horen of zien. 
Ga dus niet roekeloos communiceren vanuit de behoeften van je bedrijf of aap niet na wat je bij een ander zag, maar zet je cliënteel centraal. Toon empathie en kies je woorden zorgvuldig. Bied acties of promoties aan die zinvol zijn: niet zomaar korting, maar bv. korting voor wie extra gaat sporten – als je een sportmerk bent. 


Tip 3: Communiceer open en duidelijk
Vertel je klanten over eventuele wijzigingen in je bedrijf die gerelateerd zijn aan corona, zoals: nieuwe openingsuren, de sluiting van vestigingen, verminderd personeelsaantal, maatregelen die je als bedrijf neemt tegen het virus, … Blijft je webshop geopend? Maak dat dan duidelijk aan je klanten en speel in op de (verbeterde) service die je aanbiedt, zoals: verlengde retourtermijn, gratis bezorging, extra levertijden, … Misschien hebben je klanten nog een kortingscode die ze niet gebruikt hebben? Herinner hen hieraan. Zet alles op alles om ervoor te zorgen dat je cliënteel bij jou blijft winkelen.

Wolf Gutz
    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat