Skip to main content
  • Nieuws
  • Zo verbeter je de wereld met computerspellen

Zo verbeter je de wereld met computerspellen

  • 13/12/2017

Bryo in de kijker - Associeer je computerspellen louter met vrijetijdsbesteding? Think again! Startup Firewolf Studios gebruikt de kracht van games om gezondheidszorg, marketingcampagnes en de veiligheid in bedrijven te verbeteren. “Binnen dit en vijf jaar is virtual reality de norm”, voorspelt zaakvoerder Stijn Mommen.

Firewolf studios
Zaakvoerders Frank Van Geirt en Stijn Mommen. 

Het idee voor Firewolf Studios ontstond vier jaar geleden in de PXL Hogeschool. De huidige zaakvoerders, Stijn Mommen en Frank Van Geirt, werkten daar respectievelijk als coördinator van de studierichting ‘Gaming & Digital Design’ en als coördinator van de onderzoekscel voor toegepaste informatica.

“Het begon terug te kriebelen om creatief bezig te zijn”, vat Stijn Mommen de start van Firewolf Studios bondig samen. “Via verschillende onderzoeksprojecten realiseerden we dat serious games heel wat potentieel bieden om mensen te helpen. De game mechanics en het non-liniaire verhaal zijn twee ongelofelijke sterktes van computerspellen.”

Health-sector

De gezondheidszorg is vragende partij voor innovatieve hulpmiddelen. Ook games horen in dat rijtje thuis. “Daarom ontwikkelden we met Autiworld een spelomgeving om mensen te laten ervaren wat autisme nu juist inhoudt. Het eerste level kan je gratis online spelen, de volgende levels zullen betalend zijn. Hier zoeken we momenteel nog de juiste investeerders”, vertelt Mommen. “We gaan steeds op zoek naar smart money, met name een investeerder die affiniteit met het product heeft en beschikt over een netwerk in de sector. “

Dat games daadwerkelijk een verschil kunnen maken, bewijst de interesse van de academische wereld. Zo had Firewolf Studios  al contact met UHasselt voor een virtual reality-toepassing om whiplashpatiënten te helpen met hun revalidatie. Maar ook UZ Leuven ziet brood in virtual reality voor het visualiseren van MRI-scans.

“Momenteel hebben we ook contact met Marc Herremans van To Walk Again”, voegt Mommen nog een naam toe aan het lijstje. “Hij wil patiënten via virtual reality motiveren om hun revalidatie-oefeningen te doen.” Mommen gelooft overigens sterk in virtual reality (VR): “VR-toepassingen zijn binnen vijf jaar de standaard in de marketing- en reclamewereld. Voorlopig is de technologie nog niet sterk genoeg om zwaardere bestanden goed weer te geven, maar dat evolueert razendsnel.”

Ieder zijn eigen computerspel

Een andere ambitie van de spelontwikkelaar is het bouwen van een generieke game editor voor opleidingen en crisismanagement. Een bedrijf hoeft enkel maar haar voorkeuren te kiezen en tekst toe voegen. Vervolgens rolt er een game op maat uit de editor ter ondersteuning van opleidingen of crisissituaties. Dit is zeer interessant voor bijvoorbeeld Seveso-bedrijven.

“Je kan decors of karakters kiezen, zelf bepalen welke levels aan bod komen, de game optimaliseren voor tablet of smartphone en bepalen of je een VR-toepassing wil”, somt Mommen de mogelijkheden op. “Vandaag is een dergelijk concept nog onbestaande! Het biedt enorm veel mogelijkheden, denk maar aan interne reorganisaties. Je laat medewerkers een spel spelen en ontdekt zo of iemand technisch of sociaal is aangelegd, waardoor je bepaalde profielen kan selecteren.”

Meer leads door games

Na de zorgsector en de editor willen de zaakvoerders inzetten op advergames, online spelletjes waarmee bedrijven meer leads genereren. “Onze samenwerking met Betcenter leverde op vijf weken tijd maar liefst 6000 nieuwe klanten op voor het bedrijf. We koppelen zo’n spelletjes aan sociale media en bouwen ook back-ends waar we het gedrag van de spelers kunnen analyseren. Games zijn geen bedreiging, maar een belangrijke aanvulling is voor bestaande marketingtools.”

Open bedrijfscultuur

Firewolf Studios hanteert een erg open bedrijfscultuur. Iedereen kan zien met wat de onderneming bezig is. “Die transparantie is nodig als je wil groeien. Wij zoeken partnerships met bedrijven waar we elkaar versterken. De eerste twee jaar sloten we onszelf op en sleutelden op eigen houtje aan onze producten. Die aanpak werkt niet.”

Wil de onderneming in de toekomst winstgevend worden, dan moet het team groeien. “Momenteel werken we met vijf mensen aan onze toepassingen, maar in een ideale situatie zijn dat 8 tot 10 medewerkers. Op die manier hebben we voor ieder vakgebied één expert en kunnen we meer en grotere opdrachten realiseren”, besluit Mommen.

Meer info: www.firewolf-studios.be

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo