Skip to main content
  • Nieuws
  • Yves Van Ingelgem van Zensor: “Monitor jezelf regelmatig”

Yves Van Ingelgem van Zensor: “Monitor jezelf regelmatig”

  • 15/09/2021

IoT-ontwikkelaar Zensor vertaalt de meerwaarde van Industrie 4.0 naar alle niveaus bij hun klanten. In een wereld die in verandering blijft, vraagt ook hun sterk gedigitaliseerde aanpak regelmatig bijsturing. We spraken met founder Yves Van Ingelgem over hun groeiuitdagingen en het belang van monitoring.  

Logo vlaio

Wat doet Zensor? 

“Zensor voorziet volledig geïntegreerde slimme monitoring van industriële productie, hernieuwbare energie en de infrastructuursector. Voorbeelden van fenomenen die we monitoren zijn operationele efficiëntie, prognostisch onderhoud, slijtage en veiligheid. Op die manier komen we terecht in fabrieken waar men staal maakt, maar evenzeer in de productie van wafels: iedereen wil dat zijn installaties zo veel mogelijk beschikbaar zijn en vlot draaien.”

“Met onze sensoren en data analytics laten we onze klanten profiteren van het volledige potentieel van IoT en de Industrie 4.0. Daarbij laten we ons altijd leiden door het menselijke: we maken diepgaande digitalisering mogelijk waarvan de interface inzichtelijk blijft voor iedereen die verantwoordelijk is voor een stukje van de keten binnen het bedrijf, en niet enkel de experts.”
 

Hoe ben je tot dit idee gekomen? 

“Ik werkte in een labo waar ik industriële materialen analyseerde. Regelmatig lag er letterlijk een brok staal of ander industrieel materiaal op mijn labotafel dat had gefaald in wat het moest doen. Ik kreeg dan de vraag hoe dat mogelijk was op materiaalniveau. Het antwoord daarop was altijd anders, maar ik merkte dat het bij alle gevallen eigenlijk wel voorkomen had kunnen worden door eerder naar de structuur of installatie te kijken of beter zorg voor te dragen.” 
 

Door met ondernemers uit een andere sector te spreken, kan je echt interessante inzichten krijgen.

Hoe zag jullie groeitraject er tot nu toe uit? 

“We zijn in 2013 met twee personen gestart als consultants voor dit probleem, maar dat was moeilijk schaalbaar. Vanaf 2016 zijn we zelf de hardware en software gaan ontwikkelen en implementeren bij klanten. We bieden een abonnementsformule aan, waarmee we nu in verschillende Europese landen actief zijn.”

“Momenteel werken we met 17 fulltime medewerkers. Onze groei is heel geleidelijk gegaan; we hebben geen grote groeispurten gemaakt. We merken wel dat een bepaald klantenportfolio sterk kan helpen bij het binnenhalen van je volgende klant. Onze volledig geïntegreerde aanpak kom je al niet zo vaak tegen, maar vooral het feit dat de begrijpbaarheid van de inzichten bij ons primeert wordt wel als meerwaarde ervaren.” 
 

Wat vond je van de groeibegeleiding die Voka aanbiedt? 

“Een paar jaar terug hebben we Bryo gevolgd. Daarbij heb ik enorm veel opgestoken van andere ondernemers die in een gelijkaardige fase zitten. Juist door met ondernemers uit een andere sector te spreken, kan je echt interessante inzichten krijgen. Innovatie ontstaat namelijk vaak door kruisbestuiving en door over de muren van je eigen stek heen te kijken naar hoe een ander een vergelijkbaar probleem aanpakt. Een voorbeeld: methoden uit de AI die momenteel gebruikt worden voor gezichtsherkenning steunen op aanpakken ontwikkeld om te onderzoeken wanneer de mens evolutionair is afgesplitst van bijvoorbeeld de slak.”
 

Maak je meerwaarde concreet, dan kom je een heel eind.

Welke uitdagingen liggen er voor jullie om verder te kunnen groeien?

“We willen verder internationaal schalen, en eventueel ook naar andere sectoren uitbreiden. Wanneer je groeit, moet je in feite ook jezelf regelmatig monitoren. Als je team groeit, ga je je waarschijnlijk anders moeten organiseren, meer rekening moeten houden met interne communicatie etc. Het is zeer belangrijk om af en toe stil te staan en te bekijken of alles nog gesmeerd loopt, of dat je aanpassingen moet doen.”

“Wat we ook merken, is dat onze saleskanalen (moeten) veranderen. Dit bleek heel sterk nadat de piek van de pandemie voorbij was en we weinig nieuwe leads hadden verzameld, omdat we tijdens de lockdown moeilijk contact hadden kunnen leggen met bedrijven. Ook op dat vlak moeten we ons meer richten op menselijk contact en is het belangrijk in ontwikkeling te blijven.”

“Voor ons blijft de grootste uitdaging de vertaalslag maken naar de klant. Onze service is gestoeld op het technologische aspect van dataverzameling en -analytics, maar je klant kan daar pas ten volle van profiteren als we inzichtelijk maken welke waarde die data met zich meebrengen. De ‘evangeliserende’ rol is dus erg belangrijk om de waarde van de data volledig tot zijn recht te laten komen en is iets waar we blijvend aan timmeren in onze communicatie.”
 

Heb je nog een tip voor andere ondernemers die voor groeiuitdagingen staan? 

“Wat ik zelf nu - als inmiddels meer ervaren ondernemer - vaak meegeef binnen Bryo is: neem de tijd om dat stapje opzij te doen en je bedrijf met een frisse blik te bekijken. Je moet bewust ruimte daarvoor creëren, anders ga je gemakkelijk te lang door op een manier die misschien niet meer optimaal is.”

“Je verhaal op een goede manier kunnen vertellen, blijft altijd belangrijk. Ik heb veel geleerd van andere ondernemers die in een B2C wereld werkten. Zelf zitten we meer in een B2B-context, maar uiteindelijk komt het neer op mens tot mens. Maak je meerwaarde concreet, dan kom je een heel eind.”
 

Meer informatie over begeleiding bij starten of groeien? 

Ontdek Bryo - onze startersbegeleiding

Ik wil meer weten over Bryo!

Klik hier
IMU - Altez 0110
VZW_IMU_GROUPS
IMU - Sport Vlaanderen
BMW Brussels
ING
Logo Mensura
SD  Worx
Logo KPMG