Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Yves Peiffer (Elep): “De duurzame reflex zit bij ons ingebakken”
  • 23/02/2021

Yves Peiffer (Elep): “De duurzame reflex zit bij ons ingebakken”

De Lommelse enveloppenfabrikant Elep zet al decennia in op milieuvriendelijk werken. De deelname aan het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) past precies in dat plaatje. Gedelegeerd bestuurder Yves Peiffer spreekt over de duurzame realisaties en plannen.

Yves peiffer (Elep)

Hoe pakken jullie de duurzame transitie concreet aan?

“Voor Elep is het niet zozeer een transitie, wel een voortzetting. Onze deelname aan het Champions traject is een evidente stap na SDG Pioneer. Duurzaamheid zit bij ons ingebakken. In 1999 kregen we al het milieulogo van de Provincie Limburg en we zijn op datzelfde elan verdergegaan. Denk dan aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, PEFC- en FSC-gecertificeerd hout, de productie, het water- en energieverbruik, … Zo is het Europese Ecolabel – van toepassing op 47 types van onze enveloppen – onlangs nogmaals verlengd tot 2022. En we behoren tot de beste 1 % van alle deelnemende bedrijven op het EcoVadis-platform. Ons doel is dus vanzelfsprekend om de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) én het volgende VN-charter te behalen.”

“De duurzame aanpak is al lang geen opgave meer voor Elep. Het is een automatisme.” 

Elep is de enige enveloppenproducent van ons land die nog volledig in Belgische handen is. Is de branche op sterven na dood dan?

“Toch niet. Papier blijft in vele gevallen een meerwaarde. En door in te zetten op duurzaamheid en diversificatie blijft onze onderneming evolueren. Nú en in de toekomst. Het is wel een krimpende sector, dat is een feit. Toen ik begon bij Elep, een 25-tal jaar geleden, waren er nog 7 fabrikanten in België. Digitalisatie heeft natuurlijk een impact. Dat proces kan je niet stoppen. Maar we zijn voorbereid. We bedenken nu concrete stappen om te diversifiëren.”


Had de coronacrisis ook een impact op jullie business?

“Dat hebben we gevoeld. En nog steeds. Bedrijven snoeien in hun marketingbudget en stellen direct mailings uit. Papieren uitnodigingen voor events, huwelijken, communies, begrafenissen, … blijven achterwege. Gelukkig was er tot hiertoe op de werkvloer geen verspreiding van corona dankzij de strenge veiligheidsmaatregelen. Thuiswerk is voor de productieafdeling namelijk niet mogelijk.” 


Hoe milieuvriendelijk is de papierbranche?

“Daar heerst een misvatting over. Sommige mensen denken dat er voor elk papier dat ze gebruiken een boom gekapt wordt. Dat is dus niet zo. Papier wordt gemaakt van afvalhout, van houtvezels die achterblijven nadat de grote houtblokken gebruikt zijn voor o.a. meubels. Het bosareaal in Europa groeit trouwens nog elk jaar. Pas op, ik begrijp perfect dat bedrijven minder papier gebruiken om economische redenen. Een digitaal alternatief is in bepaalde situaties wellicht een besparing. Maar om ecologische redenen moet je echt geen papier vermijden.”

“Het VCDO is een knap initiatief om het allesomvattende duurzame ondernemen bekend te maken.”

Vragen jullie klanten ook naar het ecologische aspect?

“De overheidsinstanties en de meeste grote bedrijven doen dat sowieso. En terecht natuurlijk. Toch vind ik dat er over het algemeen nog te weinig aandacht gaat naar het thema. De eerste zorg is voor velen toch de prijs. Duurzaamheid is dan eerder een pluspunt. Het Ecolabel is volgens mij ook nog niet bekend genoeg. Of het feit dat we met biodegradeerbare vensterfolies werken. Onder onze klanten is dat welbekend, maar staan mensen thuis erbij stil als ze zo een envelop ontvangen? Want als de vraag op dat niveau vergroot, moéten nog meer bedrijven die duurzame transitie maken. De bewustwording kan dus beter.”


Hoe versnel je dat bewustwordingsproces?

“Initiatieven zoals VCDO en andere Voka-projecten spelen daarin zeker een rol. Als bedrijf apart – zeker in onze kleine branche – straal je dat duurzame karakter uit naar personeel, klanten, leveranciers en stakeholders. Dat helpt. Maar als grotere structuur heb je een bredere doelgroep en impact. Ook steden en gemeenten kunnen bedrijven daarin bijstaan. Zo communiceerde Stad Lommel recent nog over onze goede resultaten als SDG Pioneer.”


Wat verwacht je naast het behalen van het charter van het Champions-traject?

“Ik vertrouw erop dat de experts en de andere deelnemers uit diverse branches met verschillende ervaringen, het geheel erg interessant maken. Goed voor een ruimere kijk. Het netwerk tussen de bedrijven en met Voka is dan ook erg sterk.”

Contactpersoon

Joël Clijsters

Adviseur Duurzaam Ondernemen

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo