Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • ‘Wij helpen artsen zich toe te spitsen op specifieke zorg’

‘Wij helpen artsen zich toe te spitsen op specifieke zorg’

  • 27/10/2023

Het ziekteverzuim terugdringen met preventief medisch onderzoek, bovendien zonder extra belasting op zorgverleners: daarvan ziet Easly zich als wezenlijk deel van de oplossing. Sinds een jaar bieden oprichters Bert Swannet en Jeroen de Jong daarvoor medische testkits aan die mensen toelaten om thuis zelf testen of stalen voor onderzoek rond uiteenlopende aandoeningen af te nemen. ‘Hiermee bieden we ook een oplossing tegen de lange wachttijden en de druk op de zorg’, klinkt het overtuigd.

Wat doet jouw bedrijf?

‘We bieden testkits aan die mensen helpen hun gezondheid in kaart te brengen. Daarbij richten we ons naar zowel particulieren als bedrijven. Onze aanpak kan je opvatten als een screening; aanvragers sturen we een testkit toe waarmee ze thuis aan de slag gaan. Die test kunnen ze aanvragen naar aanleiding van klachten of vermoedens op een aandoening, maar evengoed puur uit preventief oogpunt. Bij registratie op ons online platform voeren ze eerst alle nodige informatie over hun gezondheid en hun medische geschiedenis in,om vervolgens de test bij zichzelf af te nemen. Dat staal sturen ze op naar labo’s waarmee we samenwerken. Laboranten of artsen interpreteren vervolgens de testresultaten. In combinatie met de verstrekte medische info leidt dat binnen enkele dagen naar een diagnose, die de patiënt via zijn persoonlijk dashboard in begrijpelijke taal en met advies doorkrijgt. Zo kan een patiënt gericht zijn gezondheid in kaart brengen en snel inspelen op gezondheidsproblemen.’

Hoe is het idee ontstaan?

‘In volle coronapandemie ontmoette ik Jeroen, die net als ik een testcertificaat nodig had om voor de job naar Duitsland te kunnen reizen. Terwijl hij 180 euro voor een sneltest betaalde, moest ik daarvoor 200 euro ophoesten. Niet alleen dat prijsverschil viel ons op; zo’n test afnemen moest volgens ons ook goedkoper én efficiënter kunnen. Dus sloegen we de handen in elkaar voor een eerste testlocatie nabij Rotterdam van SpoedtestCorona, waarmee we al aan 59 euro een test konden aanbieden. Om meer tests te kunnen verwerken, kochten we ons in een microbiologisch labo in en zetten we ook in op IT-matige innovaties. Zo werden we aangeduid voor het organiseren van mobiele testteams op scholen en van tijdelijke testlocaties tijdens het Eurosongfestival in Rotterdam en de Grote Prijs Formule 1 in Zandvoort. Vooral met onze efficiënte, dataveilige maniervan werken onderscheidden we ons. Bij het einde van de pandemie hebben we ons businessplan geheroriënteerd naar preventieve testen, vanuit onze knowhow in medische dataverwerking. Intussen bieden we al meer dan 1.700 testen aan.’

Wat betekent Bryo voor jou?

‘Als startende ondernemers met elk onze kwaliteiten, werd het ons wel snel duidelijk dat we niet alles beheersen. In Bryo komt elk onderdeel van bedrijfsvoering aan bod. Zo geeft het traject je echt inzicht in welke domeinen je belangrijke kennis mist. Door zowel de coaching als de raad en de hulp van je collega-ondernemers zet je daar ook meteen op in. Het is ook gewoon handig om van hen mee te krijgen wat bijvoorbeeld al dan niet werkt op vlak van digitale marketing, dat razendsnel evolueert.’

Wat maakt jouw concept uniek?

‘Weinig andere bedrijven hebben een gelijkaardig uitgebreid scala aan thuistesten. Onze NEN- en ISO- certificeringen onderstrepen dat we veilige persoonsdata hoog in het vaandel dragen. In het klassieke scenario worden stalen voor analyse vaak naar Denemarken, Zweden of Zwitserland gestuurd. Via onze partners kunnen we dat sneller en goedkoper organiseren binnen de Benelux. Onze diagnoses worden nog steeds gemaakt door artsen. Ons aanbod is heel aanvullend met hun werk. Zo kunnen zij zich beter toespitsen op patiënten met specifieke zorgvragen. Naar bedrijven kunnen we rapporteren met een masterdataplan, dat een beeld geeft van mogelijke werkpunten. Daarop kan een werkgever gezondheidsinitiatieven baseren. Dat zal het ziekteverzuim tegengaan en zelfs de productiviteit stimuleren.’

Wat zijn de ambities?

‘We geloven rotsvast dat digitalisering de medische wereld nog meer kan ondersteunen. Mensen hebben nog steeds de behoefte om hun testresultaten persoonlijk te bespreken met hun arts.Daarom willen we de mogelijkheid voor een online doktersbezoek verder uitwerken. Zo’n digitale raadpleging komt tegemoet aan de beperkte instroom aan dokters, terwijl 40% van de artsen vandaag wel al 55-plussers zijn. We denken ookaan een online allergiecentrum, zodat allergologen niet 80% van hun tijd nog moeten spenderen aan consultaties voor eenvoudige allergieën. Ons platform is al te raadplegen in het Nederlands, het Frans en het Engels; een Duitstalige versie zit nog in de pijplijn. We hebben al serieuze gesprekken gevoerd met geïnteresseerde buitenlandse bedrijven. Zeker in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland zien we potentieel om te schalen.’

Tips voor andere jonge ondernemers?

‘Bereid de start van je bedrijf zo deskundig mogelijk voor van a tot z, vooraleer je effectief opstart. Want eenmaal de trein is vertrokken, is het veel moeilijker om nog zaken recht te trekken. Zo kan je ook voorkomen dat je zaak waarin je al veel tijd en geld hebt geïnvesteerd, al te snel aan de grond loopt. Omring je ook met mensen die je goed kunnen adviseren. Bouw je businesscase uit met een duidelijk doel voor ogen. Bouw verder op wat je uniek maakt en blijf daarop focussen.’

www.easly.nl

Ontdek ons starterstraject

Bryo, de starterwerking van Voka Antwerpen-Waasland

AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie