Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Wij geven controle terug aan legal professionals”
Corporify
  • 24/07/2020

“Wij geven controle terug aan legal professionals”

Het organiseren van algemene vergaderingen en raden van bestuur, contracten opvolgen en aandeelhoudersregisters up-to-date houden, het zijn in heel wat bedrijven synoniemen voor gezucht en administratieve rompslomp. Iets dat de scale-up Corporify wil verhelpen. Hun legaltech platform digitaliseert en automatiseert het hele vennootschapsbeheer “Zeker sinds corona is de digitalisering van de juridische sector geen nice-to-have meer, maar een must”, stelt medeoprichter en CEO Maarten Poulussen.

Corporify biedt een digitaal platform aan dat aandeelhoudersregisters, bestuursmandaten en juridische documenten op één plek centraliseert, en van waaruit tegelijk communicatie met stakeholders zoals aandeelhouders en bestuurders plaatsvindt. Volgens CEO Maarten Poulussen kan je het vergelijken met een “digitale corporate ID kaart met permanente data room”. En die formule had al succes. Ze lanceerden het idee in 2018 en sindsdien breidde hun team uit naar zeven mensen en haalden ze klanten binnen zoals Deloitte Legal, Burger King en House of HR. Ondertussen staan ze klaar om zichzelf te transformeren in een internationaal gekende legaltech scale-up.

Drie pijlers

"We lossen eigenlijk drie problemen op", begint Poulussen. "Ten eerste is er in de meeste bedrijven een gebrek aan gecentraliseerde en betrouwbare juridische informatie. Data en documenten zitten doorgaans verspreid over verschillende departementen, Excel-sheets, adviseurs en IT-systemen. In de praktijk betekent dit erg veel ad-hoc-opzoekwerk en validering. Wat enorm tijdrovend is. Ten tweede is de opmaak en ondertekening van juridische documentatie vrij omslachtig, wat veel meer te automatiseren valt. En ten slotte is de communicatie met stakeholders zoals aandeelhouders en bestuurders gefragmenteerd en onoverzichtelijk."

Corporify lost die zeer herkenbare problemen op via hun eigen digitale platform. "Onder het motto 'lean legal' vereenvoudigen we de juridische administratie en compliance van bedrijven", stelt Poulussen. "Ons platform heeft zo drie pijlers. Ten eerste beheren we aandeelhoudersregisters, bestuursmandaten en juridische documenten digitaal. Daarbij zorgen we dat bedrijfsjuristen, compliance officers en adviseurs heel snel specifieke informatie terugvinden, en dat ze automatisch gepaste alerts en herinneringen ontvangen. Zo zorgen we voor peace of mind. Onze tweede pijler is automatisatie. We genereren bijvoorbeeld automatisch documenten voor een algemene vergadering of de raad van bestuur, denk maar aan volmachten, verzakingsbrieven of notulen. Dat linken we op zijn beurt met een digitale handtekeningflow, zodat vergaderingen ook digitaal kunnen worden georganiseerd en de ‘signature chasing’ wordt vereenvoudigd. Ten slotte bieden we ook een portaal aan waarop klanten informatie en documenten delen met bestuurders, aandeelhouders en adviseurs. Dit portaal is ook raadpleegbaar via de smartphone of de tablet."

Een ingreep die als een verlossing komt voor heel wat bedrijven en hun juristen. "We werken vooral voor grotere bedrijven of investeringsvennootschappen en hun adviseurs", stelt Poulussen. "Bij investeringsvennootschappen vereenvoudigen we bijvoorbeeld de hele juridische administratie rond de investor relations, van commitment naar capital calls tot distributions. Naast de legal backoffice wordt ook de communicatie met investeerders en adviseurs gestroomlijnd via ons investor portal.” 

Corporify - Maarten Poulussen

Hyperscale en microcare

Daarbij hanteren ze een software-as-a-service of SaaS model, waarbij ze dus een abonnementskost voor hun software aanrekenen. Dat combineren ze met een persoonlijke klantenondersteuning. "We zijn een cloud-platform met een SaaS-formule", stelt Poulussen. "Maar daarnaast zetten we ook stevig in op de onboarding van klanten. We willen hen ontzorgen tijdens de hele setup. We helpen hen met het structureren en valideren van data  en documenten. Die onboarding is echt belangrijk en proberen we zo vlot mogelijk te laten verlopen. We laten onze klanten niet aan hun lot over."

Maar zorgt die arbeidsintensieve klantenondersteuning er niet voor dat Corporify echte exponentiële groei misloopt? Iets waar heel wat start-ups naar streven. "Niet helemaal", reageert Poulussen. "De grootste bulk van onze inkomsten, ongeveer 80%, komt nog steeds uit het SaaS-gedeelte. Dat je een klantgerichte dienstverlening aanbiedt betekent op zijn beurt niet dat je bedrijf niet schaalbaar is. En het is ook geen schande dat je bedrijf niet hyperexponentieel is in een B2B-context. Je klant moet nu eenmaal goed geholpen worden. We halen hier trouwens inspiratie uit het boek Hyperscale & Microcare van Nick Boucart en Peter Verhasselt. Ons product moet hyperschaalbaar zijn, maar onze dienstverlening garandeert microcare van de klant. Die twee spreken elkaar niet noodzakelijk tegen in een digitaal groeibedrijf."

Ondertussen hopen ze ook dat de coronacrisis een verdere digitalisering van hun sector versnelt. "Corona maakte duidelijk dat digitalisering geen nice-to-have meer is, maar een must", stelt Poulussen. "Heel wat organisaties steunen nog steeds op manueel werk, dat meestal via papier of spreadsheets loopt. Daar zitten nog uitdagingen. Er moet een goed change management komen om uit die situatie te raken. Want het houdt geen steek om een sub-optimaal proces te digitaliseren en automatiseren, want zo blijft de uitkomst sub-optimaal. Digitalisering werkt volgens het principe garbage in, garbage out. Je processen moeten eerst goed zitten vooraleer je digitaliseert. Daarom zetten we ook zoveel in op dicht bij onze klanten staan, en begeleiden we hen actief in het transitieproces."

Ons product moet hyperschaalbaar zijn, maar onze dienstverlening garandeert microcare van de klant. Die twee spreken elkaar niet noodzakelijk tegen in een digitaal groeibedrijf.

Maarten Poulussen - CEO Corporify

Keerpunt

Corporify ontstond in 2016, en kwam voort uit de persoonlijke ervaring van Poulussen. "Ik was een corporate lawyer", vertelt de CEO. "Ik werkte toen nog aan de balie als vennootschapsadvocaat gespecialiseerd in corporate M&A, private equity en venture capital. Maar het kantelpunt kwam toen ik een executive MBA deed aan de Vlerick Business School. Toen besliste ik om Corporify op te starten, samen met mijn mede-oprichter Andy Kellens, een software programmeur en vandaag onze CTO. Ik speelde toen met het idee om de digitalisering die al in de accountingwereld doorgedrongen was, ook in de wereld van het vennootschapsrecht te introduceren. Vlerick was daar het spreekwoordelijke duwtje in de rug voor, en in 2018 gingen we de markt op met ons product."

Sindsdien breidden ze hun product ook stap per stap uit. "Eerst begonnen we met het structureren van juridische informatie met het digitaal aandeelhoudersregister als backbone", vertelt Poulussen. "Ons platform beheert data van aandeelhouders op een toegankelijke en veilige manier. Daarna voegden we daar de tweede pijler aan toe: automatisering en digitale handtekeningen. Recent kwam daar een derde pijler bij waarmee klanten informatie en documenten met stakeholders en adviseurs delen via ons portaal. We begonnen vanuit de kern van een vennootschap, en bouwden daar verder op."

Corporify

Ondernemen met Bryo

Na enkele jaren ondernemen begint Corporify nu weg te gaan van hun start-upfase, en meer te evolueren naar een scale-up. "Er komen nieuwe mensen in ons team en ons klantenbestand breidt steeds verder uit", stelt Poulussen. "Wat leuk is. Maar tegelijk is die transitie niet altijd even evident. Het is en blijft hard werken. En naarmate je groeit moeten processen professionaliseren. We zitten nu volop in die transitie. Daarom breidt ons personeelsbestand ook uit, zodat we echt die processen op poten kunnen zetten. We hebben natuurlijk het voordeel dat we nog een kleine organisatie zijn met korte communicatielijnen. Onze cultuur is dus erg flexibel. Iedereen die bij ons werkt, gaat de extra mile, en we laten onze mensen vrij om zichzelf te organiseren."

Corporify kreeg ook ondersteuning van Voka voor die transitie, binnen het Bryo scale-uptraject. "Dat was een mooi initiatief", stelt Poulussen. "Het was een geweldig klankbord omdat we met andere ondernemers samenkwamen die in dezelfde groeifase zitten. Die mensen maken hetzelfde mee als jij. Je pikt er altijd wel iets van op, en zo'n traject is een uitstekend middel om een breder netwerk te ontwikkelen."

Ondertussen wil Corporify blijven doorgoeien in de Benelux. "We bereiden een verdere  internationalisering voor, maar in eerste instantie richten we ons op de eigen regio. Daarbij zitten we natuurlijk met verschillende nationale wetgevende kaders. Daarom ontwikkelden we een systeem waarbij je heel makkelijk verschillende regels van verschillende jurisdicties configureert. Tegelijk gaan we partnerschappen aan, met bijvoorbeeld Deloitte Legal, en dat pad bewandelen we nu verder. Lean legal is onze slagzin, en we willen echt wel een key speler worden in het juridische beheer van vennootschappen in Europa."

DigiChambers
BVI
British School of Brussels

Artikel uit publicatie

Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad