Skip to main content
  • Nieuws
  • Weverij Calcutta hangt niet langer aan een zijden draadje

Weverij Calcutta hangt niet langer aan een zijden draadje

  • 22/11/2021

Twee jaar geleden nam Christof Vermeersch de noodlijdende weverij Calcutta uit Sleidinge over en redde het van de afgrond. Na een bocht van 180 graden komt de groei intussen op kruissnelheid. Onlangs werd een gloednieuwe lijn met vouwbare en wasbare tapijten gelanceerd. “We kunnen de vraag niet meer bijhouden en dat stemt ons hoopvol voor de toekomst.”

foto
Christof Vermeersch redde Weverij Calcutta van de ondergang en denkt alweer aan groei. “We zijn dringend op zoek naar nieuwe wevers.”

 

Tekst Laurens Fagard – foto Wim Kempenaers

Het scheelde geen haar of de oudste nog actieve weverij in België moest in 2019 noodgedwongen de deuren sluiten. Voordien was het bedrijf gedurende vier jaar in handen van het Britse Muraspec, maar ook toen kleurden de cijfers al lichtrood. Tot Christof Vermeersch twee jaar geleden op de proppen kwam en Calcutta nieuw leven wilde inblazen. 

“Calcutta bestaat al sinds 1848 en verdient eigenlijk een plaatsje in ons cultureel erfgoed”, begint Christof. “Ondanks die rijke geschiedenis ging het er de laatste jaren slecht aan toe. Toen ik aan het roer kwam, was er maandelijks 100.000 euro cash drain. We hadden dus geen tijd te verliezen. Schuldeisers stonden met een halve voet binnen en er stonden een vijftigtal jobs op de helling. Door inbreng van eigen kapitaal en een uitgekiende strategie kregen we het bedrijf gelukkig na 8 maanden terug op de rails.”

De magie zit in de wisselwerking met externe partners die je kunnen uitdagen en de lat steeds hoger leggen”

Vouwbaar tapijt

Volgens Christof was naast financiële tekortkomingen een gebrek aan strategie één van de hoofdredenen waarom Calcutta bijna ter ziele ging. “De vorige eigenaar was op leeftijd en hield zich één keer per jaar bezig met kleuren en prijslijsten. De producten werden niet ten volle ontplooid terwijl er wel degelijk potentieel was en nog steeds is.”

Vandaag is technisch textiel de rode draad doorheen het productaanbod van de weverij uit Sleidinge. Naast zonwerende rolgordijnen en wandbekleding, die van de 60 weefgetouwen rollen, behoren tapijten sinds kort ook tot het assortiment. “Daar speelt mijn achtergrond voor een stuk in mee (lacht). Ik werk al een twintigtal jaar in die sector en wilde iets nieuws ontwikkelen. Tapijt is immers steeds minder in de gemiddelde woonkamer terug te vinden. Door een panel van experts samen te stellen en andere mensen te bevragen kwamen we tot enkele interessante inzichten.”

“Uit ons onderzoek bleek dat mensen een tapijt wilden dat sterk is, niet zwaar, dun en wasbaar”, zegt Christof. “Vooral het wasbare aspect bleek niet eenvoudig. Maar door onze technische kennis slaagden we erin en lanceerden na anderhalf jaar productontwikkeling eind augustus ‘Jackie and the Fish’, een nieuwe lijn van tapijten. Terwijl je normaal een tapijt oprolt, kan je dit tapijt vouwen en opbergen in een doos. Het is bovendien veel praktischer en goedkoper om te vervoeren. Het product overtreft al onze verwachtingen. Twee maanden na de lancering regent het bestellingen”, glundert Christof.

(lees verder onder de foto)

foto

Antivirustextiel

Hoewel Calcutta met een bescheiden equipe van 45 mensen werkt, probeert het productiebedrijf vooruitstrevend te zijn op vele vlakken. “Ik geloof ontzettend dat je je als kmo moet laten omkaderen. We hebben uiteraard veel interne knowhow verdeeld over eigen afdelingen, zoals design, marketing of research en development maar dat volstaat niet. De magie zit in de wisselwerking met externe partners die je kunnen uitdagen en de lat steeds hoger leggen.”

“We zijn vooral gekend voor onze technische affiniteit en dat is ook nodig. Onze rolgordijnen zijn waterafstotend, brandwerend en sinds kort ook virusbestendig. Dat trekken we ook door in onze wandbekleding. Een virus kan wel tot 72 uur overleven nadat het is overgebracht, maar door onze specifieke behandeling op textiel kunnen we dat terugdringen naar maar liefst één uurtje. Vorig jaar hebben we ook onze eigen productiegrenzen opgezocht en mondmaskers gemaakt. We zijn erin geslaagd om een comfortabel product te creëren dat tussen de 90 % en 98 % filtert op virussen – wat minstens dezelfde filtratie inhoudt als een chirurgisch mondmasker – en je bovendien 120 keer kan wassen aan 60 of 80 graden.”
Toen Calcutta vorig jaar net na het uitbreken van de coronacrisis het mondkapje op de markt bracht, liet de overheid hen links liggen om vervolgens de bestelling elders te doen. “Dat knaagt soms wel nog wat. We hebben al heel wat weerbaarheid getoond door een verlieslatend bedrijf over te nemen en door de productie van de mondmaskers konden we onze mensen laten doorwerken, maar toch besliste de overheid daar anders over. Maar we zijn er intussen over heen en uiteindelijk blijft virusafwerend textiel relevant de komende jaren.”

Gezocht: nieuwe wevers

De komende jaren ziet Christof het groots met Calcutta. “Ik vind het nu al fantastisch dat we een volledige omslag hebben kunnen maken. We hebben een ambitieus groeiplan en willen de productie enorm opdrijven. Het speelt in ons voordeel dat we daar de weefgetouwen voor hebben. Want in een ver verleden telde het bedrijf maar liefst 600 werknemers. Er zijn dus veel mogelijkheden om op te schalen.”

“Onze huidige medewerkers zijn volledig mee in het verhaal. Het zijn geen gemakkelijke jaren voor hen geweest dus nu is hun motivatie extra hoog. Na de overname hebben we de eerste bouwstenen gelegd voor een sterk management en nu willen we ons team in de breedte versterken. We zijn dringend op zoek naar nieuwe wevers. Die hoeven zelfs niet meteen te beschikken over alle vaardigheden, want een uitgebreide opleiding is voorzien. 

In het toekomstverhaal ziet Christof duurzaamheid niet over het hoofd. “Ons textiel bestaat uit polyester en is dus al vrij ecologisch an sich. Maar we buigen ons voortdurend het hoofd hoe we onze keten volledig circulair kunnen maken. Klanten die hun tapijt willen vervangen door een ander exemplaar, zouden het op termijn naar ons kunnen terugsturen. Wij kunnen de grondstoffen dan inzetten in de productie van nieuw textiel. Ik denk dat we daarin de eerste stappen tegen 2024 kunnen zetten.”

VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat