Skip to main content
  • Nieuws
  • WeGroup verzekert de toekomst – het groeiverhaal van een digitale pionier in een klassieke sector

WeGroup verzekert de toekomst – het groeiverhaal van een digitale pionier in een klassieke sector

  • 29/07/2021

WeGroup is een tool voor verzekeringsmakelaars om hun sales te accelereren. Zo’n geavanceerde digitale service implementeren in een relatief ouderwetse en sterk gereguleerde sector is een behoorlijke uitdaging, zo ondervindt Arvid De Coster, één van de drie founders. We spraken met hem over hun groeitraject, de bijbehorende pijnpunten en waar hij daarvoor soelaas vindt. 

Vlaio logo

 Wat doet WeGroup? 

“WeGroup is een digitaal verzekeringsplatform dat aanbieders van verzekeringsproducten, zoals makelaars of bankagenten, helpt om hun klanten beter te bedienen. Zo kunnen salesverantwoordelijken digitale adviesgesprekken met hun klanten voeren, en kunnen gebruikers vervolgens verschillende databronnen opvragen om de behoeften en risico's van de klant in kaart te brengen. Op basis daarvan kunnen verzekeringsmakelaars hun verzekeringsadvies beter afstemmen op de klant.”


 

Welk groeitraject legden jullie al af?

“In 2017 is ons platform gestart als eerste digitale verzekeringsmakelaar in België (B2C). Al snel bleek dat de noodzakelijke marketingkosten om genoeg klanten te genereren onhaalbaar waren voor ons. Tegelijkertijd kregen we veel vragen van verzekeringsmakelaars en -maatschappijen om ons platform white labeled te gaan gebruiken. Destijds was de software gebrand als ‘Louise’, een digitale assistent die eindklanten helpt bij verzekeringen. Anno 2021 hebben meer dan 600 Belgische makelaars een dergelijke assistent – steeds onder een andere naam, maar het is dezelfde software.” 

“WeGroup is geëvolueerd van drie naar 42 personen, waarvan zo’n 80% op de engineering werkt, en de rest op business & marketing. Sinds kort zijn we ook internationaal actief. Zo’n 15% van onze omzet komt uit Nederland, en daarnaast hebben we op dit moment klanten in Frankrijk, Griekenland en Cyprus.” 
 

Soms heb je het gevoel dat alles je tegen zit. Het kan enorm helpen om dan te horen dat je niet de enige bent die tegen een bepaald probleem aanloopt.

Wat is een groeihefboom geweest voor jullie?

“Ik zie internationalisering eigenlijk als sleutelfactor naar een succesvol groeiverhaal. Zeker in Europa doe je jezelf in feite te kort als je slechts binnen één nationale markt blijft kijken. We hebben eigenlijk geluk dat België zo klein is, want daardoor zit je snel tegen het plafond en moet je wel over de landsgrenzen gaan kijken. Wat ons ook geholpen heeft, is de complexiteit en meertaligheid van België waardoor we gedwongen zijn anders te gaan denken en werken.”

“Een voorbeeld: ik heb veel contact met verschillende Franse founders, die toch nog vaak denken dat alles wel van de grond komt in het Frans. Dat is natuurlijk niet het geval, en dat maakt dat ze voor verrassingen komen te staan waarbij ze hele structuren moeten veranderen, of zelfs stukken code moeten omgooien omdat die niet met een internationale mindset gebouwd zijn. Het gaat dan om taal, maar evengoed om legale structuren, marktomstandigheden of cultuur. Wij hebben die oefening al deels gedaan, en dat blijkt een mooi voordeel.” 

“Daarnaast heeft het conservatieve aspect van de verzekeringssector ons verplicht onze software op een andere manier te ontwikkelen. De anekdote dat wij een papieren archief moesten inscannen en uitlezen om die data digitaal in ons platform te krijgen, schetst de status quo van de sector goed. En dat was dus ergens in de afgelopen drie jaar, niet in 1998. Je kunt een heel straf technisch product bouwen, maar het moet wel aansluiten op de bestaande markt.”

“Onze ervaring als B2C in het prille begin heeft ons ook veel inzichten opgeleverd over de noden van de eindklant. Wij kennen de klanten van onze klanten, en dat levert ons veel marktwaarde op.”


 

Ik heb de laatste drie jaar meer geleerd dan het equivalent van 20 jaar op school!

Jullie namen deel aan Bryo Scaleup. Waarom besloten jullie om in het traject te stappen? 

“Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd en had bij onze start geen economische achtergrond. Vanuit mijn ervaring in verzekeringen kon ik wel iets uitleggen en verkopen, maar ik zocht naar een solide basis, iets waar ik de ‘how to start a company’ kon meekrijgen. Bryo heeft dat voor een groot deel gebracht, maar wel op een andere manier dan ik aanvankelijk verwachtte. De grootste meerwaarde van het traject vond ik namelijk de andere ondernemers die deelnemen. Van hen heb ik onrechtstreeks ontzettend veel geleerd.”


 

Kun je daar wat meer over vertellen? 

“Soms heb je het gevoel dat alles je tegen zit. Het kan enorm helpen om dan te horen dat je niet de enige bent die tegen een bepaald probleem aanloopt, als bevestiging dat het niet per se ligt aan het nemen van een verkeerde beslissing.”

“De banden die we met de andere ondernemers hebben gesmeed bij Bryo zijn ook van grote waarde. Ik heb nog regelmatig contact met hen – dat kan zijn om een pint te gaan pakken, iemand te feliciteren met een mediapublicatie of gewoon eens te luisteren hoe het met de ander gaat.” 
 

 

Hoe zien jullie groeiambities er verder uit? 

“Eind dit jaar willen we graag 49 medewerkers in dienst hebben. We zijn bezig met een series A funding, om daarmee uit te breiden naar Spanje, Portugal en Italië en te bewijzen dat we ons platform snel Europees kunnen schalen, zonder dat de kosten de pan uit rijzen. We plannen een series B ronde in 2023, om daarmee ook buiten Europa het verschil te gaan maken.”
 

Wat zijn de grootste uitdagingen daarbij? 

“Voor ons is internationaal schalen toch niet eenvoudig, aangezien de financiële wereld en zéker de verzekeringssector qua technologie zeer eigen zijn aan een nationale markt. Wij werken met externe databronnen en de features die we daarop bouwen zijn juist onze sterke USP’s, maar de beschikbaarheid van data verschilt heel hard per land. Daarnaast is het legale luik heel complex. Veel financiële en verzekeringswetgeving zijn wel op Europees niveau gereguleerd, maar elk land heeft daar een eigen interpretatie van.”

“Uiteraard ervaren wij ook de reguliere groeipijnen van een snelgroeiende scaleup, zoals het complexe HR-luik dat komt kijken bij uitbreiding van je team. Ook de leeftijd van onze drie founders is wel een uitdagend gegeven: wij zijn drie founders jonger dan 30 die leiding moeten geven aan mensen die al langer in de industrie actief zijn dan ik eigenlijk in het leven (lacht). Ik kan wel zeggen dat ik de laatste drie jaar meer geleerd heb dan het equivalent van 20 jaar op school.”
 

Op welk vlak kunnen jullie nog ondersteuning gebruiken? 

“Elk stadium van een onderneming brengt nieuwe zaken mee waarover je nog niets weet. Maar ik weet dat ik altijd bij de mensen van Voka of de andere Bryo-ondernemers terecht kan voor vragen. Sinds onze omzet groeit, kunnen we bijvoorbeeld gaan nadenken over voordelige fiscale structuren, aandeelopties, … En zo zijn er 1001 dingen die je kunt professionaliseren. Ik vermoed dat als we dit gesprek over een jaar nog eens voeren, ik waarschijnlijk heel andere zaken te tackelen heb en de huidige als kleine details zie!”
 

Bryo

voor startende ondernemers

IMU - FIT
IMU Altez
IMU Canteen
IMU Multiburo
IMU - MIKO
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat