Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘We zijn meester-kleermakers in de originaliteit’

‘We zijn meester-kleermakers in de originaliteit’

  • 28/11/2023

Een functioneel item dat zowel voor werk als privé bruikbaar is en liefst gepersonaliseerd: voor Michel Van Bavel zijn dat de musts voor een eigentijds relatiegeschenk met impact. ‘Uiteraard mag de klant vragen naar een specifiek product. Maar we zijn vooral adviseurs die onze klanten origineel uit de hoek laten komen. Iedereen deelt geschenken uit, dus moet je durven opvallen’, zegt de CEO van de gelijknamige expert in promotieartikelen.

Het perfecte geschenk maakt je leven gemakkelijker, soms zonder dat je ooit hebt stilgestaan bij het probleem dat het oplost. Dat kunnen uiteenlopende dingen zijn’, wijst Michel Van Bavel op de variatie in z’n showroom: van simpele balpennen over brooddozen of drinkflessen met leuk opschrift tot chique zaken, zoals kwaliteitsvolle kleding met borduurwerk of een standingvolle lichtgevende champagnekoeler met ingebouwde luidspreker.

‘In kostprijs gaat dat van nauwelijks enkele euro’s voor een leuk weggevertje tot wel 250 euro voor een relatiegeschenk waarmee je je beste klanten wil bedanken. Wat je spendeert, hangt af van wie je doelgroep is en hoeveel geefmomenten je wil budgetteren. Want je kan je relaties evengoed verrassen op minder voor de hand liggende momenten, bijvoorbeeld net voor of na de zomer. Dan laat je verstaan dat zij op jou kunnen rekenen wanneer ze zelf van vakantie genieten of het drukke najaar tegemoet gaan’, stipt de CEO aan. ‘Een geschenk krijgen, moet alleszins leuk blijven. Van roken blijf je best ver weg en ook alcohol vermijd je beter: het is verre van origineel en bij driekwart van de bijna 200 nationaliteiten in Antwerpen is alcoholgebruik maatschappelijk niet aanvaard. Overdrijven werkt eveneens contraproductief; je brengt je klant ermee in verlegenheid.’

De waarde van een geschenk moet in verhouding staan tot de onderlinge relatie, geeft hij als maatstaf mee. ‘Een sympathiek item dat het de jongste tijd goed doet, zijn sokken. Iedereen gebruikt dat en voor nog geen tien euro ben je al bediend. Vooral geschenken met een langere levenscyclus zijn interessant. Chocolade is lekker, maar je merk zal er niet lang aandacht mee genereren. Dan heb je meer aan een paraplu die je een bezoeker meegeeft bij regenweer. Als die van goeie kwaliteit is, zal die jarenlang reclame voor je maken. Zo rendeert een investering in product media dus meer dan een advertentie in printmedia of een promospotje op radio, tv of online. Dan geef je al snel meer uit, zonder zicht te hebben op wie je net hebt bereikt.’

‘Met een relatiegeschenk bouw je jouw imago op. Dan moet je inzetten op iets degelijks waar je ook zelf iets aan hebt.’

Advies van een specialist ter zake is volgens Michel Van Bavel essentieel om tot memorabele geefmomenten te komen. ‘Met een relatiegeschenk bouw je jouw imago op. Dan moet je inzetten op iets degelijks waar je ook zelf iets aan hebt. Wie slechts 2 euro per stuk wil investeren, spaart z’n budget beter een jaartje op om het daaropvolgende geefmoment meer te kunnen uitgeven. Artikelen in goedkope plastic die niet lang meegaan, zijn trouwens helemaal out’, geeft hij aan. ‘Liever dan confectie kies je dus beter voor een kostuum op maat, en daarvoor kan je het best terecht bij een meester- kleermaker. Op basis van een gesprek stellen we onze klant een aantal zaken voor die matchen met zijn bedrijfs-DNA. We kijken ook naar mogelijke tastbare dingen waarmee het bedrijf te vereenzelvigen is. Zo kwamen we voor Chiquita uit bij chocolaatjes verpakt in een minibananendoos. Een creatieve aanpak springt altijd in het oog.’

Personaliseren werkt

Personaliseren is om meerdere redenen een no-brainer, onderstreept Van Bavel. ‘Een logo zal je er blijvend aan herinneren van wie je een artikel hebt gekregen. Maar plaats dat discreet en werk subtiel met de kleuren van je huisstijl: opvallende logo’s of productnamen in megaletters op pakweg een rugzak of een badlaken zijn not done, tenzij dan bij de Coca- Cola’s van deze wereld. De zichtbaarheid van je merk zal erbij varen, want mensen zullen sneller geneigd zijn om het item zowel in werk- als privétijd te gebruiken. Vergeleken met een Nederlander is een Belg daar trouwens véél gevoeliger aan’, klinkt het.

Personaliseren met een naamsvermelding vindt de ervaren rot in productmarketing daarentegen wel een goeie zet. ‘Het benadrukt jouw relatie met de medewerker en geeft zo extra betekenis aan een geschenk. Het is ook handig om je drinkfles in een oogopslag te herkennen naast die van collega’s. Bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt, waarbij je jouw goeie krachten liever niet ziet vertrekken naar de concurrent, is het belangrijk om hen in de watten te leggen met leuke geschenken’, merkt hij. ‘Denk maar aan een draadloze hoofdtelefoon voor ongestoord thuiswerken of een compacte reiskoffer voor wie regelmatig businesstrips doet. Accessoires voor de gsm of kantoorwerk blijven eveneens gegeerd. Tegelijk is de manier waarop je jouw geschenk geeft misschien wel belangrijker dan ooit, nu de persoonlijke touch in onze maatschappij wat verloren dreigt te gaan. Maar ook groepsgeschenken om een heel team te bedanken, zitten in de lift. Bijvoorbeeld een kickertafel brengt verbondenheid op het bedrijf bij het vele thuiswerken.’

VanBavel_Voka_Antwerpen-Waasland_December

'Een virtuele geschenkshop neemt uitdeelstress weg bij de klant én vermijdt onnodig transport.'

Duurzame statements

In de war for talent moeten bedrijven volgens hem ook bewust omgaan met de uitvoering van een geschenk. ‘Een draagtas vervaardigd van gerecycleerde autobanden of een brooddoos uit gerecycleerd plastic zijn echte statements naar duurzaamheid. Uiteraard hebben ook wij daar aandacht voor. Veel van onze producten komen uit China, soms ook uit Vietnam. Wie niet last minute zijn bestelling laat overvliegen, kan heel duurzame geschenken aanbieden die in Zuidoost-Azië zijn gefabriceerd’, benadrukt Michel Van Bavel. ‘Meestal werken we via Europese grossisten die hun leveranciers grondig screenen. Voor heel specifieke zaken kloppen we zelf aan bij partners waarvan we weten dat ze hun mensen correct tewerkstellen. Daar hebben die trouwens zelf alle belang bij, als ze willen dat we blijven aankloppen.’

Sinds de pandemie geeft digitale dienstverlening in de sector een extra dimensie aan de hang naar duurzaamheid. Ook Van Bavel Enjoy Giving biedt de optie om met een virtuele geschenkshop te werken, eventueel inclusief inleidende videoboodschap van de CEO. ‘De klant kan er verschillende opties aanbieden. Met een persoonlijke code kiest de begunstigde dan het item dat best bij hem past en dat sturen wij dan toe. Zo nemen we uitdeelstress weg bij de klant én vermijden we onnodig transport. Alsmaar vaker staat trouwens ook een goed doel, vaak in samenwerking met specifieke organisaties, in dat rijtje. Denk bijvoorbeeld aan steun voor een herbebossingsproject in Afrika. In de praktijk gaan tot een kwart van de keuzes die richting uit’, besluit Michel Van Bavel.

 

www.vanbavel.be

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels

Artikel uit publicatie