Skip to main content
  • Nieuws
  • 'We zijn gezond door gedisciplineerd aan te kopen'

'We zijn gezond door gedisciplineerd aan te kopen'

  • 30/06/2021

Familiebedrijf Patroba is specialist in voorverpakte verse gezondheidsbroden, hoogwaardige afbakbroodjes en innovatieve broodconcepten onder de merknamen Biaform en Boerkens. Door de verhoogde aandacht voor hygiëne en veiligheid bij voedingsproducten dankzij de coronacrisis, gaat het de industriële bakkerij uit Aartselaar voor de wind.

door Katrien Verreyken
fotografie Stephanie Fraikin

Net aan het begin van de lockdown vorig voorjaar nam bakkersbedrijf Patroba zijn nieuwe fabriek in gebruik en die bewees meteen zijn waarde. De nieuwe fabriek moest het bedrijf het post-coronatijdperk binnenloodsen. Want de vraag naar voorverpakt vers brood steeg de laatste jaren stevig en Patroba kon niet meer  aan de groeiende vraag voldoen. Met een gloednieuw geïntegreerd machinepark dat een verdubbeling van de huidige capaciteit ambieert, is Patroba helemaal mee met de recentste automatisatie-ontwikkelingen.

Clean label

‘We mikken met onze voorverpakte gezondheidsbroden op een nichemarkt, maar we hebben wel een sterke en unieke positionering. Zo komen we onder meer tegemoet aan de noden van mensen met gluten- of tarwesensitiviteit en andere dieetwensen. We experimenteren met succes met quinoa, oerspelt en oergranen. Daarnaast mikken we met onze afbakbroodjes eveneens op de zogenaamde fun-producten zoals panini’s, breekbrood, enzovoort’, legt gedelegeerd bestuurder Nathalie Siccard uit. ‘Onze broden zijn kraakvers, maar kennen een langere houdbaarheid dan brood van de warme bakker, tot zeven dagen na aankoop. Met de nieuwe fabriek hebben we getracht die versheid nog te verbeteren, zonder afbreuk te doen aan het gezondheidsaspect.’
Het resultaat is een ‘clean label’-fabriek die brood levert dat voorgesneden en hermetisch verpakt is, en dus érg hygiënisch. Door corona werd dat plots nog meer gesmaakt. ‘Aan het begin van de lockdown explodeerde de vraag naar onze producten ineens. Gelukkig was de nieuwe fabriek dan al zo goed als operationeel.’

 

patroba 2

Duurzame partnerships

Patroba is vooral actief in België, maar de laatste jaren groeit de aanwezigheid in de buurlanden. ‘Nu zit onze buitenlandse omzet nog onder 10%. Die willen we de komende vijf jaren significant verhogen. Daarvoor hanteren we een doordachte strategie’, aldus Nathalie. ‘We hebben vooral gekeken naar landen waar de broodvraag of het type brood dat geconsumeerd wordt, goed aansluit bij ons eigen brood. Via incentives komen we in contact met buitenlandse distributeurs en retailers. Het gebeurt ook regelmatig dat internationale afnemers ons contacteren. We gaan in elk geval niet voor de quick wins, maar voor geduldig ondernemerschap waarbij we geleidelijk aan ons assortiment uitbouwen met het oog op duurzame partnerships.’
Door corona rezen in een aantal sectoren problemen op vlak van bevoorrading, maar daar had Patroba gelukkig weinig last van. ‘De crisis had zowel een impact op onze grondstoffen als de packaging, die ook in het buitenland gebeurt. Dat laatste bleef gelukkig beheersbaar. Tijdens de pandemie rezen de graanprijzen wel structureel de pan uit door de exploderende vraag vanuit China, dat sneller uit de coronacrisis leek te kruipen. Dat had tot gevolg dat  de bevoorrading en de beschikbaarheid voor Europese landen fel verminderde. Dat was een ongeziene situatie. Gelukkig hadden we al een groot deel graan op voorhand ingekocht én hadden we ook vrij snel aangevoeld dat de prijzen bleven doorstijgen. Door goede contacten met onze leveranciers hebben we snel kunnen schakelen om onze voorraad in te dekken. Als de prijzen volatiel zijn, moet je veel intensievere contacten met je leveranciers onderhouden om de juiste beslissing te kunnen nemen.’

 

Als de prijzen volatiel zijn, moet je veel intensievere contacten met je leveranciers onderhouden.

Familiebedrijf

Het feit dat Patroba Family Bakers een familiebedrijf is, heeft het erg geholpen om de coronacrisis zonder kleerscheuren door te komen. Nathalie Siccard: ‘Typisch aan familiebedrijven is dat er een goede financiële discipline en veel verantwoordelijkheidszin heerst. We zijn een gezond bedrijf, omdat we gedisciplineerd aankopen en ontwikkelingen goed opvolgen. Daardoor hebben we een buffer om moeilijke situaties aan te kunnen. Bovendien zijn familiebedrijven in de regel vrij rechttoe rechtaan en kunnen ze snel schakelen. Dat zit ingebakken in ons DNA, maar dat is sowieso ook een must in die verswereld waarin we opereren. Onder onze leveranciers zijn ook een aantal familiebedrijven die op dezelfde manier denken en samen met ons willen zoeken naar de beste oplossing. Nóg een voordeel van familiebedrijven is de passie voor het vak. We hebben in Patroba ons hart én onze middelen gestoken. We hebben een passie voor het bedrijf, onze medewerkers en het métier en willen daar elke dag het beste uithalen.’

In de toekomst wil Patroba actieve consumenten een antwoord blijven bieden op hun voedingswensen, door hun brood aan te bieden dat meegaat met zijn tijd, zowel in smaak, formaat als gezondheidseisen. ‘We willen mensen blijven stimuleren om voor voedzame broden vol vezels en granen te kiezen. Dat is onze maatschappelijke missie’, klinkt het. ‘Dat mensen zich door de coronacrisis meer bewust  zijn geworden van de hygiëne bij voedingsproducten, is voor ons mooi meegenomen. We hebben ambitieuze omzetdoelstellingen, bekijken voortdurend nieuwe trends en spelen daar snel op in. Met onze nieuwe fabriek zijn we klaar om de markt met onze innovatieve broodconcepten te veroveren.’

www.patroba.be

 

U wilt uw aankoopstrategie op punt stellen? Op 7 oktober start onze nieuwe businessclub strategic sourcing.

Contactpersoon

Sophie Beyers

Coördinator Internationale Netwerken

Welt white paper
Gosselin

Artikel uit publicatie

CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans