Skip to main content
  • Nieuws
  • “We bouwen alles zelf, vanaf scratch”

“We bouwen alles zelf, vanaf scratch”

  • 13/03/2020

Fisheye ontwerpt en produceert voor heel diverse klanten, van modehuizen over muziekfestivals tot bedrijven. Als het visueel maar opvalt. Creatief productiebedrijf Fisheye investeert in extra machines, mensen en export.

Fisheye is een multidisciplinair productiebedrijf dat creatief vakmanschap met technologie combineert om onvergetelijke ervaringen te creëren. Al zestien jaar lang brengt hun crossmedia-aanpak hen bij een bonte stoet klanten. Ze ontwerpen catwalks voor internationaal gekende modehuizen, creëren festivalstages, TV- en theaterdecors, maar ontwikkelen evengoed visuele content voor bedrijven. Portret van een verborgen parel aka buitenbeentje.

Tekst Sam De Kegel – foto Wim Kempenaers

Wie voor het eerst door een fisheyelens kijkt, ontdekt een nieuwe wereld. Door de extreme beeldhoek met 180 graden zicht wordt alles wat recht is krom, terwijl het perspectief uit z'n verband wordt gerukt. Dat wat bevreemdende maar evenzeer vrije gevoel krijg je ook als je het gelijknamige bedrijf in Wetteren binnenstapt. In de eetruimte hangt een boksbal, staat een poolbiljart en kan je een partijtje dartsen. In een van de ateliers scheren twee werknemers op een skateboard voorbij – overal wordt getimmerd, gelast, gelakt, gepatineerd en geschilderd in een soort geordende chaos. De laatste decors voor de musical Daens en een conceptuele constructie voor het modemerk Moncler voor de Milanese modeweek worden afgewerkt. Buiten springt een enorme truck in het oog. “Dit is een project voor cruiseaanbieder Virgin Voyages. Op de truck komt een decor dat een podium zal vormen met een deejay. Virgin organiseert cruises in de Bahama’s en na een week meren de klanten aan op een eiland en zullen ze feestvieren op dit gevaarte. We maken echt gekke dingen. Hoe zotter, hoe beter”, glimlacht Stijn Slabbinck, een van de drie zaakvoerders van Fisheye. “Zoals de reusachtige draak die we ook bouwden voor Tomorrowland.” 

Symbiose tussen mens en machine

Fisheye ontsproot zestien jaar geleden uit het brein van vier creatieve zelfstandigen. Eentje verliet het pand, vandaag zijn er nog drie zaakvoerders slash eigenaars, waaronder Stijn Slabbinck, die al als jonge snaak liever ondernam dan binnen de lijntjes te kleuren op school. “Ik werk al sinds mijn vijftiende. Ik was al snel zelfstandige in bijberoep en was de school zo beu op mijn achttiende, maar uiteindelijk ben ik toch Meester in de Beeldende Kunsten geworden via de Academie. Hij startte Fisheye mee op in Gent. Het gebrek aan ruimte loodste het bedrijf uiteindelijk naar Wetteren. “Dit gebouw gaf onze groei een enorme boost, in machines en mensen”, weet Stijn. 

Het volledige productieproces speelt zich nu af onder één dak, van tekenwerk en videocontent tot productontwikkeling, van intuïtief vakmanschap tot automatisering. Want hoewel er veel handjes nodig zijn voor al dat creatief maatwerk, zet Fisheye ook hard in op machines, zoals onlangs nog met de aankoop van een nieuwe buizenlaser, een investering van 715.000 euro. “Met die laser gaan de nauwkeurigheid en snelheid enorm omhoog. We zitten steeds met heel korte deadlines en doorlooptijden. Machines zijn voor ons een manier om te groeien en de kwaliteit te verhogen. Als je zo’n machine op tien jaar afschrijft, is dat hetzelfde als twee man tewerkstellen. Het is vaak moeilijk om bij de banken geld te lenen voor zo’n superefficiënte machine, terwijl je personeel zomaar kan aannemen. Ik betreur ook dat er steeds minder lokale bankdirecteurs zijn die je bedrijf grondig kennen en op de voet volgen. Veel wordt in Brussel beslist, enkel op basis van Excel-sheets. Met onze huidige bank KBC voelen we nu wel een positief verschil. We worstelen zelf vooral met onze cashflow, maar dat is typisch voor elke groeikmo. Indien we meer cash zouden hebben, zouden we sneller kunnen groeien. Maar we investeren onze winst voortdurend opnieuw in machines én mensen.”  

Stijn spreekt graag over een symbiose tussen mens en machine, tussen ambacht en technologie. “Dankzij die machines kunnen we extra produceren en projecten aannemen en komen er net meer mensen bij die de machines bedienen, lassen, etc… Op termijn willen we zo’n tien extra medewerkers aanwerven.” 
 

Teamwerk op maat

FisheyeAchter Fisheye zit een hecht team van technische tekenaars, designers, technici, softwareontwikkelaars en ingenieurs die werken om bedrijven, producties en evenementen te versterken. Stijn: “Het is soms moeilijk om de juiste mensen te vinden voor deze knelpuntberoepen, maar indien nodig vullen we ons dertigkoppig personeelsbestand aan met freelancers.” Diploma’s zijn hier van ondergeschikt belang, zo blijkt. “Je moet handen aan je lijf hebben, creatief zijn en onze bedrijfsspirit hebben. Lassers komen hier niet werken omdat ze zoveel kunnen verdienen, maar omdat we hen een creatieve, afwisselende job aanbieden. Omdat alles hier onder één dak zit, ziet iedereen ook de projecten letterlijk groeien. Omdat we alle disciplines in huis hebben, kunnen onze medewerkers veel van elkaar bijleren en groeien. Door onze ietwat andere uitstraling, creativiteit en flexibiliteit in bijvoorbeeld werkuren trekken we andere profielen aan. De structuur is horizontaal; alle teams werken autonoom. Alles lijkt hier inderdaad heel los, maar achter de schermen zit veel structuur, zo loggen we alle uren en materialen voor de nacalculatie. We versturen ook geen mails meer intern, maar werken via Microsoft teams op een efficiënte manier. Medewerkers mogen altijd naar ons komen als ze thuis met privéproblemen kampen. Als ik een privéprobleem heb, gaan zij mij evenzeer ondersteunen. We zijn één team.”

Als team van contentliefhebbers gelooft Fisheye in oplossingen op maat. Ze brengen unieke concepten visueel tot leven zodat merken en organisaties op een boeiende en uitnodigende manier met hun klanten kunnen communiceren. Stijn: “Alles begint met goed tekenwerk en dito basisframe waarop we verder bouwen. Dat visuele aspect is zo belangrijk. We maken altijd constructies die visueel uit de band springen. Dan komt mijn achtergrond als ‘kunstenaar’ me zeker van pas. We hebben heel verschillende klanten in heel verschillende sectoren zoals productiehuizen, eventorganisatoren, reclamebureaus, maar evengoed theaterhuizen, kunstenaars, licht- en muziekfestivals, modehuizen en overheden. Voor die laatste doen we bijvoorbeeld tentoonstellingsbouw met projectie of maken we straatmeubilair. Voor bedrijven maakten we al robotpakken voor Audi, een interactieve zwemvijver voor AS Adventure, een lichtorgel voor een lichtproducent, videomapping voor het MAS en visuele content voor Barry Callebaut. We tekenen en bouwen alles zelf, vanaf scratch. De klant krijgt steeds een 3D-viewer en kan ten allen tijde het project meevolgen.” 

In de nabije toekomst wil het bedrijf nog meer zijn pijlen richten op het buitenland. “Vaak is er nu een internationale link via een Belgisch productiehuis, maar we willen nog meer rechtstreeks voor buitenlandse productiehuizen werken. We werken nu hard aan onze bedrijfsstructuur en eenmaal die geolied is, kunnen we nog meer aan. België is een scheet groot, het groeipotentieel ligt over de grens. We maken alles op vrachtwagen- of containerformaat. Op logistiek vlak zit het snor.” 
 

Rock-'n-rollsfeer

Opvallend: hun website is meer dan een jaar offline – ze zijn wel vlot bereikbaar via social media zoals Facebook – maar nu is er een nieuwe website in de maak. “Het klinkt misschien arrogant, maar tot nu toe kwamen de jobs steeds vanzelf. Maar we willen nog meer internationaliseren, en dan is een website handig voor je naambekendheid, ook naar rekrutering. Maar heel veel gebeurt nog via mond-op-mondreclame, puur op referenties.”

Ik vraag Stijn nog hoe hij de bedrijfscultuur zou omschrijven, in een handvol woorden. 
Er hangt hier een soort rock-‘n-rollsfeer, probeer ik. “Dat klopt wel”, zegt Stijn. “Ik heb zelf jaren getoerd met bands. Rock-‘n-roll heeft voor mij iets probleemoplossend. The show must go on, weet je wel. Ik geloof ook dat er bij elke mens een hoek(je) af is; hier mag je dat tonen, wordt dat niet onderdrukt. Achtergrond, afkomst of verleden tellen hier niet. Wij willen mensen met honger en een positieve vibe. Net zoals bij een groothoeklens kijken wij graag naar ‘problemen’ met een open vizier en een brede blik.”

“Ik geloof ook dat er bij elke mens een hoek(je) af is, hier mag je dat tonen”

Fisheye houdt opendeurdag  

Op 3 april 2020 zet Fisheye zjin deuren open voor leveranciers, klanten, (toekomstige) medewerkers, …

Voor meer informatie en inschrijvingen
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat