Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Wat verandert er aan Ragheno-zone in Mechelen? Dit moet je weten
Nieuwe Ragheno-zone
  • 01/02/2019

Wat verandert er aan Ragheno-zone in Mechelen? Dit moet je weten

De stad Mechelen heeft een eerste schets klaar voor de ontwikkeling van de Ragheno-zone, het bijna 78 hectare grote gebied achter het station. De buurt moet de bevolkingsaangroei opvangen, die er de komende 20 jaar staat aan te komen. Ragheno moet een voorbeeld worden van een stadswijk waar je kan wonen, werken en samenleven. Eind dit jaar wil de stad een goedgekeurd masterplan hebben.

Bart Somers, burgemeester van Mechelen, spreekt zelf van een uitdaging. "Het is voor het eerst dat we in Mechelen op zo'n grote schaal een mix van wonen, werken en samenleven moeten uittekenen." Er zal plaats zijn voor 6.000 bewoners en 140.000 vierkante meter kantoorruimte, een stadspark van 2,5 hectare, veel water en een jachthaven op het voormalige Bommekot.

De visie is om hoog en compact te bouwen. Panden met gemiddeld vier verdiepingen. "Geen plek in Vlaanderen wordt zo goed ontsloten als Ragheno, dankzij het treinstation, het busstation en de fietsostrades die hier zullen passeren", zegt Somers. "De woonuitbreidingsgebieden in Stuivenberg, Hombeek, Leest en Walem gaan we niet ontwikkelen", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Greet Geypen.

Nieuwe Ragheno-zone

Vandaag is de Ragheno-site nog ingekleurd als industriegebied. Het grootste deel is in handen van projectontwikkelaars. Bedoeling is om de site terug te brengen tot 140.000 vierkante meter kantoorruimte. De stad moet ook rekening houden met bestaande activiteiten, zoals de Centrale Werkplaats van de NMBS en de hoofdzetels van De Lijn en het Rode Kruis-Vlaanderen.

"Flexruimtes worden aangemoedigd in het project.
Bedrijven uit de media- en kenniseconomie zijn de ‘target’ groep. Er zou ook een innovatiedistrict komen waar ‘next economy’ zich zal kunnen vestigen", klinkt het.

Voor bedrijven wordt er 1 parkeerplaats voorzien per 100m² kantoorruimte.

Aan de rand van de nieuwe wijk kunnen er volgens de plannen parkeergelegenheden komen waar je parkeerrechten voor kan kopen. Door de wijk zelf gaan centrale assen lopen voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer liggen. Aan het kanaal zal een jachthaven worden aangelegd om de doorgang van de scheepvaart te vergemakkelijken.

Als randvoorwaarde voor de site moet er een ‘Ragheno-tunnel’ komen om de buurt te ontsluiten. 

Het Lokaal Ondernemersnetwerk Mechelen, van Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen, belooft de plannen verder te bestuderen en van kortbij op te volgen. "We willen een studie bestellen die een evolutie van de ruimtebalans opmaakt in Mechelen, sinds 2002", zegt Bart Apers, voorzitter van LON Mechelen. "Zo kunnen we zien of er nog voldoende beschikbare grond is om te ondernemen. Dat blijft een bezorgdheid."

Eind dit jaar hoopt de stad over een goedgekeurd masterplan te beschikken. In het voorjaar van 2022 moet er een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op tafel liggen.

 

Contactpersoon

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
& Robin
Deloitte Private
PFL logo
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse