Wat je kan leren van een muzikale start-up

11/10/2017 , johan.grauwels@voka.be

Er zat muziek in het inspiratieontbijt dat Voka – KvK Limburg dinsdag organiseerde. Bart Van der Roost, sinds mei directeur van het Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera, kwam zijn ondernemersverhaal doen. Hij stampte een innovatieve muziekstart-up uit de grond, maar liet zich toch overhalen om ‘ambtenaar’ te worden.

groepsfoto
Vlnr. Francis Wanten (voorzitter Voka – KvK Limburg), Bart Van der Roost (directeur van het
Ballet van Vlaanderen en de Vlaamse Opera) en Johann Leten (gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg)

Het inspiratieontbijt van Voka – KvK Limburg zoekt vernieuwende inzichten in alle sectoren. Dit keer was de muzieksector aan de beurt, met name Bart Van der Roost en zijn geesteskind neoScores. Dat is het moederbedrijf van het succesvolle webplatform Gustaf, waar je digitale partituren kan kopen en bewaren.

Artificial Intelligence

“Dit was een poging om te digitaliseren in een niet zo digitale sector”, meent Bart Van der Roost. “Toen we de partituren op tablets voorstelden aan een groep muzikanten, liepen ze niet warm voor dat idee. Orgelspelers waren dan wel meteen mee met ons verhaal, want zij moesten niet langer al die trappen doen met een stapel partituren”, diept Van der Roost anekdotes op uit zijn start-upverhaal. Leuk detail: neoScores en Voka kruisten elkaars paden al eerder. Zo nam Van der Roost deel aan het Bryo-traject.

De voormalige CEO van neoScores, momenteel is hij alleen nog aandeelhouder, liet ook enkele interessante ballontjes op voor de aanwezige ondernemers. “De toekomst is aan Artificial Intelligence, waardoor we meer tijd hebben voor andere dingen. Denk maar aan chatbots op websites die mensen verder helpen. Dat gebeurt ook op Gustaf.”

Tomorrowland-experience

Wie niet goed weet hoe hij of zij de digitalisering moet aanpakken, heeft Van der Roost een vrij directe tip: “RTFM. Read the fucking manual. Er zijn genoeg goede boeken die uitleggen hoe je opportuniteiten kan puren uit de digitalisering. De boeken van Peter Hinssen zijn bijvoorbeeld erg goede inspiratiebronnen.

Als directeur wil Van der Roost de kunstwereld alvast nieuw leven inblazen. “Ballet en opera moeten ervaringsgerichter zijn voor de bezoekers. Ze moeten een Tomorrowland-experience ervaren. Ik heb deze job aangenomen omdat ik schrik had dat er iets verloren zou gaan, waar ik heel erg in geloofde. Daar ga ik nu werk van maken”, besluit Van der Roost.