Skip to main content
  • Nieuws
  • Wat brengt 2022 voor Joany D’hondt, zaakvoerder Volvo D’Hondt?

Wat brengt 2022 voor Joany D’hondt, zaakvoerder Volvo D’Hondt?

  • 13/01/2022

Acht Oost-Vlaamse ondernemers kijken terug op 2021 en blikken vooruit op 2022. Hierbij de nieuwjaarsbrief van Joany D’hondt,  zaakvoerder Volvo D’Hondt.

foto

 

  • Opgericht in 1960
  • Hoofdzetel in Zottegem, vestigingen in Aalst en Oudenaarde
  • 50 werknemers
  • DNA: in een branche met veel overnames en consolidaties, blijft de geest van een echt familiebedrijf dat zelf het operationele beheerst en contact heeft met de klanten

 

Hoe kijk je naar 2021 terug en wat heb je geleerd?

Joany D’Hondt: Dat je je nek moet uitsteken en durven. Proactief zijn ook. Wie wist in 2020 dat wij het probleem van de beschikbaarheid van de halfgeleiders zouden meemaken? Volgend jaar zal dat niet opgelost zijn en wellicht evenmin in 2023. Ik vrees ook dat toeleveranciers nu hebben ervaren hoe de schaarste hen de mogelijkheid biedt om hun producten duurder te verkopen. 

Wat moet er op economisch vlak prioritair aangepakt worden in 2022?

Men zou hybridewagens fiscaal even interessant moeten houden tot eind 2025 en niet tot half 2023 zoals nu het geval is. Voorts swingt de loonkost de pan uit. Als je iemand met een brutoloon van 3000 euro wil belonen dan houdt hij van een verhoging met 500 euro nog 100  euro over. Voor functies die dienen te rapporteren zou het veel handiger moeten zijn om mensen op zelfstandige basis te laten werken. Dat is in ons land ongelofelijk moeilijk. 

En een concrete maatregel?

Lastenverlaging op arbeid in plaats van een werkbonus waardoor iedereen hetzelfde verdient en opslag geen effect heeft. Als je iemand wil belonen in België, dat gaat dus niet hé. En indexering of een coronapremie zien medewerkers niet als een extra voor hun prestaties, want het geldt ‘voor iedereen’.

Wat is het belangrijkste project dat je in huis hebt voor het nieuwe jaar?

Digitalisering. Door de pandemie hebben heel veel mensen thuisgewerkt. Dat bracht een heel andere manier van (ver)kopen mee. Mensen gaan sneller online. Wij moeten dus een digitaal kanaal hebben van topniveau wat niet eenvoudig is omdat wij gelinkt zijn aan het merk. In de automobiel, zoals in een aantal andere sectoren, zie je de trend dat producenten rechtstreeks aan de consument verkopen. Op zich is dat geen probleem, maar er moet wel een verdienmodel zijn voor de retailer, in ons geval de garagebedrijven.

Wat kan je wakker houden in het nieuwe jaar?

Ik ben vooral gevoelig voor alles wat mijn medewerkers ontevreden kan maken. Na de eerste periodes van thuiswerk was ik even bang dat de mensen geen zin meer hadden om terug naar het bedrijf te komen werken. Daarbij komt nog de vaststelling dat je mensen heel moeilijk kan belonen.

Zal Volvo D’Hondt er eind 2022 beter voor staan dan nu?

Neen. Maar wij gaan wel blijven ondernemen, dat betekent: onze nek uitsteken en risico nemen. Door te zorgen voor een zo groot mogelijk tweedehands aanbod, door stock, al ligt dit momenteel zeer moeilijk bij alle automerken door het wereldwijde gebrek aan onderdelen.

Naar welk domein zou er dringend meer aandacht moeten gaan in de maatschappij?

Graag wat minder negativisme. Ik kijk naar het journaal en zie de rellen ipv de betoging, de sensatie ipv de feiten, …  

We kijken weer naar de blauwe lucht: wat geeft je kracht en inspiratie?

Dat is heel moeilijk voor mij. Een weekje in de bergen kan goed doen maar net zo goed het binnenhalen van een mooie deal of een goed gesprek met andere, ambitieuze ondernemers.   

De indexering van de lonen is geen beloning voor je medewerkers. Zij zien dat gewoon niet zo”

Welke reactie roepen volgende trefwoorden op bij jou?

Armoede? Joany: Er is te veel focus op armoede in het buitenland. 
Index? Joany: Een spelletje. De indexering van de lonen is geen beloning van je medewerkers. Zij zien dat gewoon niet zo. Dat is fout, want bedrijven betalen dit wel. 
Overheid? Joany: De overheid in België – met de diverse regeringen – toonde zich log tijdens covid. Log en duur.
Risico? Joany: Aah, dat moet je nemen. Anders ben je geen ondernemer.
Winst? Joany: Dat is de bedoeling, hé? Heb je nodig om er 80 uur per week voor te gaan.

Zal covid jouw leven in 2022 nog sterk bepalen?

Sterk. Al wordt covid ook wel misbruikt… (verontwaardigd) . Ik wacht nu reeds zes weken op een bestelbon van een bank voor een wagen; dat duurde vroeger twee dagen!

Wat ga je volgend jaar eindelijk doen dat je al lang hebt uitgesteld?

In het bedrijf de digitalisering op punt zetten. En daarbuiten een reis van een weekje boeken met mijn partner (lacht).

Met wie zou je graag eens een week optrekken om van hem/haar iets op te steken?

In België zou ik graag eens een week vakantie doorbrengen met een reeks mensen van familiebedrijven zoals Jef Colruyt en Willy Naessens. Internationaal had of zou een babbel met Steve Jobs, Michelle Obama en Oprah Winfrey me zeer kunnen boeien. 

Welke initiatieven genieten jouw steun?

Wij steunen het Streekfonds en ook BiJeVa, de organisatie die zich inzet om kansarme kinderen een vakantie aan te bieden. Heel lokale initiatieven waarbij onze steun rechtstreeks naar de mensen in nood gaat.

Welke deugd past bij jouw persoon?

Ik voel enkel iets voor ‘moed’, standvastigheid, doorzetting en focus.

Van wie zullen wij volgend jaar aardig opkijken?

Ik hoop dat mijn kinderen die 17 worden me doen opkijken, dat ze gelukkig zijn want het is een erg moeilijke periode geweest voor opgroeiende tieners. Wat de leukste periode uit je leven zou moeten zijn, was voor veel kinderen de voorbije twee jaar een afknapper. 

Gent Jazz

Artikel uit publicatie