Skip to main content
  • Nieuws
  • Voka’s vijfpuntenplan voor een échte economische relance: werf 5: internationale handel bevorderen

Voka’s vijfpuntenplan voor een échte economische relance: werf 5: internationale handel bevorderen

  • 10/09/2021

De relance écht op gang schieten, dat wil Voka doen via vijf grote ‘werven’. Voka’s hoofdeconoom Bart Van Craeynest formuleert concrete voorstellen, vijf ondernemers geven hun eigenzinnige visie op de vijf werven.
En als laatste: werf 5 over het bevorderen van de internationale handel met de visie van Laurent Van Laere, Herock Workwear.

De visie van Bart Van Craeynest, hoofdeconoom Voka 

Volgens een voorlopige raming van de Nationale Bank daalde de Belgische uitvoer in 2020 met 8% tegenover 2019 en de invoer met 9,5%, de hoogste daling sinds de financiële crisis in 2009. De implicaties voor België kunnen amper overschat worden aangezien ons verdienmodel resoluut gestoeld is op internationale handel. Zo bedroeg in 2018 de Belgische export 82,6% van het bbp en onze import 82,7%.

foto Bart

Bart Van Craeynest: “De coronacrisis werd door sommigen al bestempeld als de finale doodsteek voor de globalisering, die al voor deze crisis onder druk stond. In essentie is de Belgische markt gewoon veel te klein om ons huidige welvaartsniveau enkel lokaal te realiseren. We zijn niet tegen korte keten en/of lokaal produceren, maar je mag daar je beleid niet te veel op richten. Integendeel, als we ons zouden afsluiten van de wereld en protectionistisch opstellen, krijgen we de boemerang in ons gezicht terug. Volgens het Planbureau is 30% van onze welvaart en onze jobs direct en indirect gelinkt aan die buitenlandse handel, wat neerkomt op 1,32 miljoen banen.”

Een relance van de Belgische economie is dus in sterke mate afhankelijk van een relance van de exportmotor. Bart: “Om een relance van de dienstenexport te verzekeren is het fundamenteel dat het vrij verkeer van personen binnen de EU zo snel mogelijk genormaliseerd wordt. We lopen ook nog wat achter op die dienstenexport. Goederenexport is dan weer sterk gebaat bij een ambitieuze Europese handelsagenda. Het CETA-handelsakkoord met Canada heeft fenomenaal  veel voor ons opgeleverd. Je kan maar beter goede handelsakkoorden afsluiten in plaats van de boot helemaal af te houden, want dan sluiten landen wel akkoorden met andere landen. We hopen bijvoorbeeld da    t het handelsverdrag tussen de EU en de vier Mercosur-landen Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay snel groen licht krijgt, want dat biedt enorme opportuniteiten voor onze bedrijven. We voeren al heel wat uit naar die landen. Denk maar aan chemische producten, goed voor zo’n 1,5 miljard aan uitvoer.”

De mening van Laurent Van Laere, Herock Workwear

Herock Workwear is een kledingproducent uit Hamme die sinds 2009 geëvolueerd is naar de niche van modieuze en functionele werkkledij en veiligheidsschoenen. Laurent Van Laere: “We positioneren ons met een gemiddelde prijs voor hoogwaardige kwaliteit en mikken vooral op de bouw en logistiek en minder op de zware industrie.”
 

foto Laurent

Eerst groeide Herock Workwear in de Benelux, in 2015 waren ze al actief in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Engeland, tot op vandaag hun key markten. “Als familiebedrijf hebben we onze groeibeperkingen in een hyperconcurrentiële markt. Onze voorraad bouwen we op met de winsten van het jaar ervoor.” 

“België is een te klein land om als merk te overleven. We hebben dat volume nodig en zien onszelf als een Europese speler met Europa als onze speeltuin. We zijn nauw verbonden met de Franse markt en cultuur die we al jaren kennen. Ook in Oostenrijk hebben we een zestigtal dealers die onze kledij verkopen, van DIY en bouwmarkten en ijzerwaren tot speciaalzaken in werkkledij. In Duitsland hebben we ook een fysieke vestiging, maar iedereen wil er zijn waardoor hij heel competitief is.” 

“We kunnen nog zoveel groeien in Europa, zoals in Scandinavië. Laat ons dat eerst doen in plaats van te mikken op de VS en Canada waar er een totaal andere normering is op kledij; ze moet een vlamvertragende factor hebben die miniem is maar daardoor moet die kledij wel getest worden. Dat kost allemaal geld en moeite.”

“België is een te klein land om als merk te overleven, Europa is onze speeltuin”

Laurent Van Laere

Brexit zorgenkind

“Vooral de Brexit bezorgt ons nu kopzorgen en extra kosten. Het is één grote klucht waarbij ook Europa ons in de steek laat. De eerste drie maanden van 2021 hebben we niets kunnen exporteren naar onze grootste klant in het VK. We hebben nu beroep gedaan op een distributeur om de goederen daar te krijgen. Voorlopig investeren we niet meer in het VK. Onze goederen worden immers vanuit China ingeklaard in Europa. Daarvoor betalen we 12% invoerrechten en nu betalen we nogmaals om het door te voeren naar het VK. Er is geen enkele manier om dit terug te vorderen en zo zijn we altijd te duur. Bovendien is het VK een discount    markt. In de toekomst hopen we voldoende volumes op te bouwen die we dan rechtstreeks vanuit Azië kunnen versturen naar onze distribiteurs.” 

“Tot hoever reikt Europa?”, stelt Laurent zich de vraag. “Je moet eens proberen om een gsm-abonnement af te sluiten voor een Franse vertegenwoordiger als Belgische firma? Dat gaat niet zolang je daar geen maatschappelijke zetel hebt. Dat is toch te gek voor woorden? Dat maakt alles administratief zoveel omslachtiger.”  
 

Contactpersoon

Jan Geers

Manager Belangenbehartiging - Manager Communicatie

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat