Skip to main content
  • Nieuws
  • Voka’s vijfpuntenplan voor een échte economische relance: werf 4: bedrijfsvriendelijke regelgeving

Voka’s vijfpuntenplan voor een échte economische relance: werf 4: bedrijfsvriendelijke regelgeving

  • 09/09/2021

De relance écht op gang schieten, dat wil Voka doen via vijf grote ‘werven’. Voka’s hoofdeconoom Bart Van Craeynest formuleert concrete voorstellen, vijf ondernemers geven hun eigenzinnige visie op de vijf werven.
En nu ook werf 4 over bedrijfsvriendelijke regelgeving met de visie van Peter Van Praet, Bavet.

De visie van Bart Van Craeynest, hoofdeconoom Voka 

3 uur. Zo snel kan je een bedrijf registreren in Estland. Door het gemak wordt maar liefst 98% van alle ondernemingen er online opgestart. Een goede startersdynamiek is cruciaal voor het hele ondernemingsweefsel. Niet alleen kan dit zorgen voor nieuwe jobs en meer toegevoegde waarde, het verhoogt ook de algemene competitiviteit. Het is dan ook belangrijk dat je laagdrempelig en snel een nieuwe onderneming kan opstarten in België. Helaas kan dit vandaag nog een stuk beter, sneller en efficiënter. 

foto Bart

Nu gebeurt het in zes omslachtige stappen (voor een vennootschap) en duurt het dagen tot weken, in Estland gebeurt het in drie eenvoudige stappen en duurt het slechts enkele uren. Bart Van Craeynest: “We kunnen ons zeker laten inspireren door Estland, dat al jaren héél sterk inzet op de digitalisering en vereenvoudiging van al zijn overheidsdiensten en interacties met zowel burgers als ondernemingen.” 

Voka’s hoofdeconoom beklemtoont dat we wel de goede richting uitgaan. “Er komen steeds meer digitale loketten bij onze overheden, maar alles kan beter. Vaak zijn bedrijven ook de wet voor door nieuwe innovaties in pakweg e-commerce, klimaattransitie of digitalisering. Het regelgevend kader is sowieso nog te veel een rem op ondernemen.”

De mening van Peter Van Praet, Bavet

Bavet is een merk van restaurants die gefocust zijn op single dish spaghetti, via verschillende soorten pasta, sauzen en toppings. Er werken 75 mensen in de restaurants, op het hoofdkantoor nog eens 15. Het bedrijf groeit sterk met 15 actieve restaurants (waarvan drie in Gent), in het najaar volgen nog twee openingen. 
 

foto peter

Zoals elke ondernemer krijgt ook oprichter Peter Van Praet te maken met overregulering en/of minder bedrijfsvriendelijke regelgeving, zoals bij de opening van een nieuw restaurant. Peter: “We hebben gelukkig een stevige structuur en mensen in dienst die de rompslomp op de voet opvolgen, van omgevingsvergunningen en bestemmingswijzigingen over monumentenzorg tot horecavergunningen en FAVV-vergunningen. We werken ook samen met externe juristen en/of designers, advocaten, ingenieurs en architecten. Dat heeft zijn kostenplaatje.”

Hij beseft dat starters het veel moeilijker hebben om al die administratie zelf op te volgen. “Ze zouden zich vooral op het creatieve moeten kunnen focussen, eerder dan dat regels de zaken afremmen. Wij zien grote verschillen van stad tot stad. In sommige steden worden we met open armen ontvangen, in andere wordt het ons zeer moeilijk gemaakt om iets te ondernemen, ook al lukt het altijd wel.” 

“In sommige steden worden we met open armen ontvangen, in andere wordt het ons zeer moeilijk gemaakt iets te ondernemen”

Peter Van Praet

Eén aanspreekpunt

Peter pleit ervoor om alle vergunningsaanvragen gecentraliseerd en meer digitaal te laten verlopen via een interne, vaste contactpersoon bij de stedelijke overheid, die als tussenpersoon fungeert tussen het bedrijf en alle instanties. “In sommige steden is dat ook zo. Maar omgekeerd gebeurt het ook dat instanties elkaar tegenspreken en dan verlies je zoveel tijd en cash.” 

Bavet heeft ook een vestiging in Nederland en daar verloopt alles digitaler en vlotter. “Je dient een dossier in met een stappenplan en je krijgt een periode om ontbrekende stukken nadien aan te vullen. Eén aanspreekpunt controleert alles.” 

Peter ziet ook positieve punten. “Tijdens covid hebben we vlot onze premies kunnen aanvragen en ontvangen. Doe dat dan ook voor de aanvraag van een nieuwe vestiging of het opstarten van een nieuwe vennootschap. Waarom moet dat bij ons allemaal zo complex zijn? De Scandinavische landen staan daar veel verder in.” 

Er zijn voldoende tech start- en scale-ups om de administratieve vereenvoudiging te versnellen, vindt hij. Regelgeving moet zich ook sneller aanpassen aan nieuwe concepten/innovaties. “Wij zijn een van de laatste landen die Uber hebben toegelaten en dan nog onder restricties. Tijdens de covid-crisis hebben we zelf 70% van ons omzetcijfer gehaald, daar blijft nauwelijks 10% winst van over. Alles werd toen thuis geleverd: dan betaal je een voedingskost, personeelskost en delivery cost en die laatste is op dit moment niet rendabel voor de delivery speler, niet voor ons en al helemaal niet voor de persoon die het eten levert. Het is aan de overheden om mee een kader te creëren voor een rendabel en duurzaam systeem.”  

Contactpersoon

Jan Geers

Manager Belangenbehartiging - Manager Communicatie

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat