Skip to main content
  • Nieuws
  • Voka Vlaams-Brabant richt zich tot de kmo van de toekomst met online editie Verderkijkers 2020

Voka Vlaams-Brabant richt zich tot de kmo van de toekomst met online editie Verderkijkers 2020

  • 28/10/2020

Op 17 november vindt de eerste online editie plaats van Verderkijkers 2020, een initiatief van Voka Vlaams-Brabant. Aanvankelijk ging het event (fysiek) in het voorjaar door, maar corona gooide roet in het eten. Uitstel betekent allerminst afstel, want het programma blijft grotendeels ongewijzigd en zal worden gehost vanuit een professionele studio. “Digitaliseren is bij veel bedrijven nog te vaak nattevingerwerk,”, stelt Joël Dewalheyns, adviseur digitalisering en innovatie bij Voka Vlaams-Brabant. “Iedereen kan in deze tijd een duw in de rug gebruiken, maar we richten ons bij Verderkijkers 2020 vooral tot de kmo. Aan de hand van inspiratiesessies en actuele bedrijfscases reiken we hen een digitale rugzak aan waarmee ze vandaag nog aan de toekomst van hun bedrijf kunnen bouwen.”

Het programma van Verderkijkers 2020 is opgebouwd uit een keynote, inspiratiesessies en een debat. Bij een complex thema als digitalisering is het zaak om verschillende stemmen aan het woord te laten. Keynotespreker Jo Caudron beschrijft in zijn meest recente boek De wereld is rond (Pelckmans, 2020) markante digitale maatschappelijke evoluties en hun invloed op onze levensstijl. Voor Verderkijkers vertaalt Caudron deze ontwikkelingen naar het terrein van de kmo. Zoals elke organisatie zullen ook zij hun bedrijfsmodel en strategie moeten bijstellen, onder meer aan de hand van digitale innovaties, willen ze relevant blijven. Alle deelnemers krijgen alvast een gratis exemplaar opgestuurd.

Theorie toetsen aan de praktijk

Na de keynote starten er 3 inspiratiesessies met elk een specifiek onderwerp: nieuwe businessmodellen, Data & AI en digitale mindset. Drie voorname bouwstenen bij het doorvoeren van een volwaardige digitale bedrijfstransformatie. Respectievelijke nemen Matthijs Van Der Want (Erasmushogeschool Brussel), Mieke De Ketelaere (imec) en Carine Lucas (Agoria) dit voor hun rekening. “Elke sessie wordt telkens aangevuld met kmo-businesscases,’ licht Dewalheysn toe. “Op deze manier toetsen ze de theorie onmiddellijk aan de praktijk en serveren we de thema’s op maat van de kleine en middelgrote ondernemingen.”
 

Digitaliseren: do or die?

Het programma wordt afgesloten met een debat gehost door VRT-anker Wim De Vilder. Hij leidt ook de rest van het event in goede banen. Het panel zal bestaan uit onder meer Jo Caudron, Hans Maertens (gedelegeerd bestuurder Voka) en Hilde Crevits. Dewalheyns is zich bewust van de scepsis omtrent digitalisering. Het debat draagt dan ook een veelbetekenende titel, namelijk Digitale transformatie: do or die voor de kmo? “We verwachten niet dat elke ondernemer plots eenzelfde koers richting digitalisering zet. Die ambitie hebben we ook niet. We willen met dit event sensibiliseren door zowel de opportuniteiten als uitdagingen in kaart te brengen. Als  deelnemers na afloop bereid zijn om na te denken over hoe hun onderneming baat kan hebben bij digitalisering zijn we in onze opzet geslaagd.”

Plan samen groeien

Met Plan Samen Groeien zal Voka in 2021 nog meer werk maken van een duurzaam, digitaal en gezond ondernemersklimaat. Voka Vlaams-Brabant neemt binnenkort alvast het voortouw met een leertraject waarbij ze kmo’s gericht ondersteunen bij hun groei en digitale transformatie. Kmo’s zullen dankzij Voka’s communities, opleidingen en inspiratiesessies hun onderneming stapsgewijs futureproof kunnen maken. Op die manier wil en zal de netwerkorganisatie actief meewerken aan de kmo of the future, voor en met ondernemers.

Contactpersoon

Joël Dewalheyns

Adviseur Innovatie & Digitalisatie

Proximus
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad