Skip to main content
  • Nieuws
  • Voka-lid in de kijker: Bruno Couwenberg

Voka-lid in de kijker: Bruno Couwenberg

  • 11/04/2017

Bruno Couwenberg

De koksmuts en het fototoestel, twee totaal verschillende gebruiksvoorwerpen die op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken hebben. Maar voor Bruno Couwenberg (Ruddervoorde) is het een evidente combinatie van twee passies die samenkomen in zijn wereld, die van de foodfotografie.

Dat Bruno Couwenberg niet zomaar de eerste de beste is, bleek vorige maand nog, toen hij aan de haal ging met de Foodprint Culinary Photo Award 2017. “Dat is een grote Europese prijs en dus een fantastische erkenning voor mijn werk. Iedereen kan in principe een mooie foto maken, maar met technologie, styling en vooral veel creativiteit en passie kan je écht het verschil maken.”

“Sinds 5 à 10 jaar focus ik mij voor ongeveer 95% op foodfotografie. Het is een bijzondere niche binnen de publiciteitswereld. Ik doe zowel opdrachten voor b2b als voor b2c, al liggen die twee de laatste jaren steeds dichter bij elkaar. Ook in de bedrijfswereld wordt het namelijk belangrijker om met sfeer en licht te spelen."

“Met alle foto’s heb ik hetzelfde doel: de klant het water in de mond brengen. Daarom is foodstyling, het aspect naast de fototechniek, zo belangrijk. Ik werk daarvoor samen met freelance foodstylisten die accessoires voorzien.”

Tussen de soep en de patatten

“Het is belangrijk voor mij om op voorhand duidelijk gebriefd te worden. Een specifieke omschrijving van de doelgroep is bijvoorbeeld nodig om de foto’s zodanig te maken dat ze aansluiten bij de leefwereld van de eindconsument. In de fotostudio is er een professionele keuken, volledig uitgerust om de producten zo vers en natuurlijk mogelijk voor de lens te krijgen.”

Bruno Couwenberg staat regelmatig ook zelf achter het fornuis. “Mijn passie voor koken komt in de eerste plaats voort uit de wil om lekker eten te kunnen maken. Maar ik vind het daarnaast vooral bijzonder fascinerend om producten er beter te laten uitzien door bepaalde bereidingswijzen en technieken toe te passen. Ten slotte helpt het mij ook om de klant en de technisch adviseur te begrijpen en kan ik hen af en toe helpen om nieuwe inzichten te verkrijgen.”

Stop-motion tot Instagram

Eén van de belangrijkste aspecten in zijn job is voor Bruno Couwenberg creativiteit. “Zowel de klant als ik moeten altijd een stapje voor zijn op onze concurrenten. Dat kan alleen door creatief te denken en de laatste nieuwe trends te volgen. Zo maak ik nu bijvoorbeeld stop-motion-filmpjes. Vroeger hadden de mensen geen tijd meer om te lezen en wilden ze video, nu hebben ze ook geen tijd meer om te kijken. We moeten in 1 minuut hun aandacht trekken met korte, flitsende beelden.”

Die evolutie wordt ook duidelijk als we Bruno vragen wat er in de toekomst nog op het menu staat. “Om te beginnen wil ik verder verfijnen. Op die manier wil ik met de klant optimaal blijven samenwerken in functie van het product en in functie van de communicatie van dat product naar de consument toe. Dat kan bijvoorbeeld ook door verder in te zetten op foto’s voor sociale media.”

Waarom Voka-lid in de kijker?

“Ik was persoonlijk bijzonder aangenaam verrast door de manier van werken en de gemoedelijke sfeer tijdens de contacten met de mensen van Voka. Ik heb het gevoel dat ze echt luisteren en begrip tonen als ik met een vraag of een bemerking kom.”

www.couwenberg.be
 

Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group