Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Voka Kempen Oost bezoekt Fja-Oeyen in Mol
fja_oeyen

Voka Kempen Oost bezoekt Fja-Oeyen in Mol

Fja-Oeyen Mol maakt al zestig jaar handgemaakte donsdekens. Het familiebedrijf houdt vast aan kleinschalige, lokale productie.

fja_oeyen
Het klinkt vreemd in deze innovatiegedreven tijden, maar het productieproces van Fja-Oeyen Mol is in zestig jaar nauwelijks veranderd.  De meest ingrijpende evolutie in de geschiedenis van Fja-Oeyen Mol was de overstap van het kleermakersbedrijf naar donsdekenfabrikant. 

Overgrootvader Frans Jozef Albert (vandaar de naam Fja-Oeyen) was kleermaker. Tijdens de oorlog werd hij overgebracht naar Duitsland om kostuums te repareren. Daar sliep hij op een met pluimen en stro gevulde zak, zijn eerste contact met dons. In combinatie met het verkooptalent van zoon Gust, ligt dit aan de basis van het naoorlogse succes. In de jaren vijftig kwam de doorbraak van de geautomatiseerde productie van confectiekleding, waardoor het beroep van kleermaker op de helling stond. Albert en Gust zochten een nieuwe broodwinning in de productie van donsdekens.

De passie voor dons werd met de paplepel doorgegeven aan Piet, die vandaag samen met zijn echtgenote An het bedrijf leidt. Ondertussen zijn ook de vier kinderen Rik, Flip, Toon en Mieke mee in het bedrijf gestapt. In 2012 opende de familie een tweede filiaal in Antwerpen. Deze groei was mogelijk dankzij het gouden personeel en de familiale ruggengraat om op terug te vallen.

De rode draad in het verhaal is kwaliteit en persoonlijke aanpak. Toen de Europese Unie de donspluk bij levende ganzen verbood, zag het familiebedrijf zijn kosten zwaar stijgen. Voor kwalitatieve dons zijn de temperatuursverschillen belangrijk, net als de leefomstandigheden van de ganzen. Fja Oeyen haalt zijn dons enkel bij specialisten die het dons wassen, hygiënisch prepareren en sorteren volgens uiteenlopende kwaliteit. Dit kan gaan van Polen tot Zuid-Afrika of Canada.

De familie hanteert een duidelijke langetermijnstrategie, gericht op duurzaamheid en denkt er niet aan om de productie te verhuizen. “Voor een eigen productievestiging in het buitenland zijn de aantallen te klein. Om de productie uit te besteden, is kwaliteitscontrole te belangrijk. Hiervoor moet je voortdurend met je neus op je product zitten en een hele goede relatie onderhouden met de leveranciers”, aldus de familie Oeyen.

 

 

fja3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fja4

 

Contactpersoon

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
& Robin
Deloitte Private
PFL logo
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse