Skip to main content

Voka gaat vreemd: Oostenrijk

  • 04/05/2018

Dichtbij België, affiniteit met de cultuur en de bestempeling als het ‘nieuwe-midden’ van Europa. Slechts enkele van de vele troeven van Oostenrijk. Stefan Verheyen heeft er al een tijdje succes en kreeg nu ook onderneemster Femke Van Den Boorn warm voor de gründlichkeit van Oostenrijk.

Stefan Verheyen

Motivaties voor Oostenrijk

“Als je ambitie hebt, vormt Oostenrijk een opstap naar Oost-Europa,” vindt Stefan. Maar de keuze voor het land vanuit Dôme Deco was noch toeval noch vanzelfsprekend. Enerzijds is er de vraag naar interieurproducten. Gestuwd door de vrijetijdseconomie is een ‘cosmopolitan’ interieurconcept, dat zich richt op internationaal cliënteel in hotels en restaurants, erg gewild.
 

Anderzijds was er voor Dôme Deco voldoende affiniteit met de Duitstalige markt door een professionele vakbeurs. Deze affiniteit is belangrijk omdat exporteren naar Oostenrijk zonder Duitstalige medewerkers quasi uitgesloten is, volgens Stefan. Ook Femke’s keuze voor Oostenrijk was deels gebaseerd op de centrale ligging en deels sector gebaseerd. Want Oostenrijk staat op de tweede plaats (na Zwitserland) in verkoop van bouwmaterialen.


Sleutel tot succes

De sleutel om te slagen in Oostenrijk? Gründlichkeit in je zakendoen. Grondigheid in de opvolging van de contacten en het nakomen van afspraken. Eenmaal dat het vertrouwen bij klanten er is, is er veel mogelijk. Maar het heeft tijd nodig. “Je moet ook goed voorbereid zijn!” oppert Stefan. Prioriteit is dus een strategisch exportplan.


Denk hierbij ook aan de succesvolle sectoren in Oostenrijk, toerisme en de banksector. Dit zorgt voor kansen aangezien er een enorme vraag is naar complementaire producten die men niet zelf ontwikkelt: levensmiddelen , interieur, internetdiensten en aanverwante sectoren.

Check of je bedrijf aan alle criteria voldoet om het land te betreden. En zet ook lokale medewerkers in. Dit zijn wel mogelijke drempels voor jonge ondernemers zoals Femke. Werken met sales agents heeft een hoge kost, wat niet evident is als er al veel geïnvesteerd werd in de software ontwikkeling. Laat je zo snel mogelijk omringen door de juiste mensen: dat is Stefan’s belangrijkste advies.


Blind getrouwd

Via de internationale ambassadeurs kwam Stefan in contact met Femke, een ambitieuze onderneemster met beperkte buitenlandse ervaring. Bij het aftasten van de buitenlandse markt was Femke in eerste instantie dan ook op zoek naar informatie over hoe het buitenland te benaderen en welke landen in de bouwsector al klaar waren voor haar product aangezien zowel Europa als Japan interessant bleken.

Stefan herkende zichzelf in haar en wil haar nu met zijn ervaring op weg helpen en opportuniteiten laten ontdekken. Want een startend exporteur heeft omkadering nodig. Het advies van Stefan voor Femke: “Stap voor stap werken en focussen op één bepaalde markt of doelgroep.” Volgens Stefan zijn naast het ‘willen’ en het ‘kunnen’ ook het ‘durven’ en uitgaan van je instinct belangrijk.

Heb jij een vraag voor Stefan of een van de andere ambassadeurs? Contacteer robin.dirix@voka.be.

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo