Skip to main content

Voka gaat vreemd: Denemarken

  • 25/04/2018

Axel Verberckmoes koopt al 25 jaar aan in Denemarken en IJsland. Deze maand zoomen we in op Denemarken, dat een echte voorloper is wat betreft duurzaamheid en milieubeleid. Mobbit merkte dit ook op en zoekt met zijn innovatieve oplossing momenteel naar uitbreiding in Scandinavië.

Axel Verberckmoes

Poort naar Scandinavische landen

“Door de knowhow en de handelsgeest van de Denen blijven ze een grote toegevoegde waarde bieden aan ons bedrijf,” start Axel. Levenstond Seafood werd in 2007 opgericht from scratch en groeit snel. Denemarken was bekend om de visvangst, maar met de jaren is dat verschoven naar Noorwegen en Zweden. Toch zijn de Denen nog altijd de ideale partner voor de organisatie van de logistieke flow. En om de contacten tussen Scandinavië en de rest van Europa te verzorgen. Dit advies nam Ronny Reygel van Mobbit ter harte. “Axel gaf aan dat Denemarken de poort is naar andere Scandinavische landen,” bevestigt hij. Daarnaast kreeg Mobbit op de ISH-beurs in Frankfurt te horen dat er daar een degelijkere wetgeving is omtrent ventilatie en reiniging dan in België. Daarom ging Mobbit eens kijken of ze in die landen een verdeler konden vinden. 

Potentieel voor Limburg

Door het feit dat Scandinavië zo voorloopt, kunnen de Limburgse ondernemers hier goed op inspelen, zoals Mobbit met zijn innovatieve oplossing voor reiniging. Want vooral de sector van de machinebouwers ontwikkelt zich sterk in Scandinavië. Maar ook de foodsector, wat perfect past in de kraam van Levenstond Seafood. “We moeten de Denen eerder zien als tussenpersoon naar Scandinavië. Wanneer je ze ontmoet, is het belangrijk om een goed uitgewerkt dossier te hebben,” vertelt Axel. “De meeste bedrijven in Denemarken hebben namelijk een platte structuur waardoor je snel terecht komt bij de decision makers. Die duiken erg technisch en diep in de dossiers.”

Ronny Reygel en zijn partner van Mobbit
Ronny Reygel en zijn partner van Mobbit

Drempels overbruggen

Denemarken is een groot land met een kleine bevolking, wat het moeilijk maakt voor de consumptiegoederen. Maar dat is voor Mobbit met hun ‘gat in de markt’ geen probleem. Zij zijn nu op zoek naar een verdeler ter plekke die hun product opneemt in zijn gamma en actief mee promoot. De drempel waar Ronny mee zat, was zijn kennis over de markt: “Het is niet eenvoudig om de nodige informatie te vinden omdat het een vrij specifiek onderwerp is.”
Axel heeft hen nu op weg gezet en hen gewezen op de nodige aandachtspunten die komen kijken bij het feit dat niet alle Scandinavische landen tot de Europese Unie behoren. Volgens Axel heerst er in Limburg een sterk wij-gevoel, zijn we moderne open ondernemers en hebben we een doe-mentaliteit. En het is deze mentaliteit die wel eens zou kunnen leiden tot een start voor Mobbit in Scandinavië.

 

Ontdek alle internationale Voka ambassadeurs via de website

Contactpersoon

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo