Skip to main content
  • Nieuws
  • Vlaamse overheid laat haven(bedrijven) Zeebrugge in de steek: Visartsluis stevent af op compleet fiasco

Vlaamse overheid laat haven(bedrijven) Zeebrugge in de steek: Visartsluis stevent af op compleet fiasco

  • 18/10/2021

Er was eens een nieuwe zeesluis nodig in de haven van Zeebrugge... Net zoals de betere soap gaat dit verhaal reeds decennia mee met geregeld de nodige plotwendingen: een besluit, een vertraging, een uitstel, juridische problemen, enz. De laatste cliffhanger? Vorige week, vrijdagavond laat, in volle primetime, heeft de Vlaamse regering de handdoek in de ring gegooid. In een communicatie noemt ze het dossier weliswaar een prioriteit, maar bedelft ze het onder de redenen waarom het toch niet gaat lukken. Voor Apzi-Voka is er dringend meer daadkracht en inventiviteit nodig, willen we een compleet fiasco vermijden. 

Enkele jaren terug beloofde toenmalig bevoegd minister Ben Weyts nog dat hij de eerste spadesteek zou geven, wat uiteindelijk niet lukte. Diens opvolger, de huidige minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters beloofde dat het deze keer wel zou lukken. Nu wordt er droogweg bericht dat het niet meer voor deze legislatuur zal zijn. Men kan zelfs niet zeggen wanneer het projectbesluit (zeg maar de bouwvergunning) klaar zal zijn, laat staan dat men weet wanneer de werken zouden beginnen. "Ooit eens."

“Wij hebben eerder al gezegd dat de overdreven ‘regulitis’ de nagel aan de doodskist van de nieuwe Visartsluis zou kunnen worden, en we kunnen niet anders dan hier opnieuw de bevestiging van zien”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. “Men studeert bijna twintig jaar op dit dossier, en komt nu tot de conclusie dat men nog enkele jaren verder gaat studeren. Wat valt er eigenlijk nog allemaal te bestuderen?”

Apzi-Voka betreurt vooral dat de overheid niet op zoek gaat naar ‘out of the box’ oplossingen. Nu stelt men boudweg dat er onvoldoende mankracht is om dit complexe dossier te bemeesteren en dat men daardoor trager dient te werken. Kan de overheid het projectteam dan niet versterken zodat er sneller gewerkt kan worden? Kan men dit grote dossier niet opsplitsen en eerst de sluis aanpakken om nadien werk te maken van de wegenissen in plaats van altijd alles aan elkaar te koppelen? Kan men bepaalde aspecten i.v.m. de leefbaarheid nu al niet aanpakken?

Marc Adriansens, voorzitter Apzi-Voka: “Met deze aanpak plaatst men de burgers, de bedrijven, alsook het project zelf, in de grootst mogelijke onzekerheid. Daar wordt echt niemand beter van. Zeebrugge, de grootste autohaven ter wereld, verdient beter dan dit sukkelstraatje. We hebben een helder perspectief nodig, een definitieve oplossing. De internationale schade is ondertussen niet meer te overzien. Breng dit verhaal nu eindelijk eens tot een goed einde!”

UPDATE (03/11)

Apzi - Voka West-Vlaanderen heeft de voorbije dagen intense lobby-acties gevoerd om de timing van het project bij te sturen. Hiertoe vonden verscheidene overlegmomenten plaats met politieke en ambtelijke beleidsmakers, tijdens dewelke de noodzaak en het belang van dit dossier benadrukt werden. 

Contactpersoon

Bert Mons

Gedelegeerd bestuurder

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier uw vraag
VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Accent
ING
Proximus
SD  Worx
CRM Group