Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Vijf tips om klanten online te verleiden via jouw zakelijk Instagram-profiel
  • 14/10/2020

Vijf tips om klanten online te verleiden via jouw zakelijk Instagram-profiel

Silvia Augusti is Instagramcoach voor ondernemers die niet zijn opgegroeid in de wereld van sociale media. Door middel van opleiding en coaching helpt zij startende bedrijven verder online te groeien. Met deze vijf tips helpt Silvia je al een eind op weg, maar heb je nood aan meer diepgang? Tijdens een LAB van drie avonden werk je aan een stappenplan om zo een professioneel medium uit te bouwen dat (potentiële) klanten aantrekt.

Silvia iCommit
Docente Silvia Augusti

Geef duiding in je biografie 

“De biografie van je Instagram-pagina is het eerste waar een nieuwe of potentiële volger naar kijkt. Het is een soort van eerste indruk die je nalaat bij je doelpubliek en dat maakt of kraakt je Instagram-profiel! Op basis daarvan zal je doelgroep bepalen of ze jouw profiel gaan volgen of niet.”

“Blijf hier dus niet aan de oppervlakte, maar ga dieper. Gebruik de structuur: ‘wat – voor wie – resultaat’ om mensen aan te spreken. Spreek dus niet van ‘kledingwinkel’, maar voeg extra aspecten toe om jouw doelgroep specifieker aan te spreken. Bijvoorbeeld: ‘trendy kleding voor jonge moeders op zoek naar persoonlijk stijladvies’. De biografie telt maximum 150 karakters, dus gebruik duidelijke steekwoorden bij plaatsgebrek.”

Ken je doelgroep

“Pas wanneer je weet wie je wil aantrekken, kan je jouw Instagram-pagina laten groeien. Vertrek vanuit de vraag: ‘wat zijn de zorgen, problemen of pijnpunten van mijn doelpubliek en hoe kan ik ze oplossen?’. In het dagelijks leven spreek je ook niet op dezelfde manier tegen een meisje van 12 en tegen een volwassen man van 40. Dat doe je ook op Instagram best niet.”

Maak je feed visueel aantrekkelijk

Jouw feed is een soort mini-versie van je website en moet in één oogopslag duidelijk maken wat je onderneming doet en waar je voor staat. De feed van Instagram is vierkant, dus wanneer je foto’s in portret of landschapsformaat zal uploaden, wordt er een deel van de foto afgekapt. Dat komt natuurlijk rommelig over en op deze manier kan je veel (potentiële) volgers verliezers.”

“Werk daarom met gratis programma’s zoals Canva die jouw visuele identiteit waarborgen. Je kan tekst toevoegen, foto’s bijsnijden en filters toevoegen zonder dat je grafische kennis moet hebben. Tijden het LAB dat ik zal begeleiden, loods ik de deelnemers stap voor stap door deze tool.”

 Geef waarde aan je doelpubliek

“Zorg dat alles wat je te vertellen hebt op Instagram boeiend, waardevol of grappig is voor jouw doelgroep. Creëer een soort van verwachtingspatroon voor je volgers. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen je willen volgen en dat ze uitkijken naar nieuwe posts via jouw profiel. Wanneer je content écht aanspreekt bij jouw doelpubliek, zullen ze zelfs jouw posts of profiel gaan delen met hun eigen netwerk.”

"Zorg dat alles wat je te vertellen hebt boeiend, waardevol of grappig is voor jouw doelpubliek."

“Bepaal thema’s waarin jouw product, dienst of onderneming pionier is. Dit helpt wanneer je weinig inspiratie hebt om content te maken. In één van deze thema’s kan je bijvoorbeeld tips geven over je vakgebied waar je jouw doelpubliek concreet mee verder helpt.”

Gebruik hashtags correct

“Iedereen kent het, de meesten gebruiken het, maar een overgroot deel van de Instgram-gebruikers weet niet exact waarvoor ze dienen. Ik zie veel mensen de verkeerde hashtags gebruiken, bijvoorbeeld degenen waar miljoenen posts aan gekoppeld zijn. Van het moment dat je een hashtag gebruikt, kom je bovenaan de feed van deze hashtag. Hoe kleiner je bent als account, hoe sneller je naar de achtergrond zal verdwijnen. Je riskeert dus dat niemand jouw post te zien zal krijgen.”

“Mijn tip: wanneer je een account hebt van onder de 1000 volgers, gebruik dan nooit een hashtag met meer dan 200.000 koppelingen. Ga op zoek naar kleinere groepen van hashtags die meer aansluiten bij jouw doelpubliek.”

Werk aan een persoonlijk stappenplan voor jouw Instagram-profiel!

  • Tijdens ons LAB vanaf 19/11/2020 omtrent Instagram voor startende ondernemingen ga je stap voor stap timmeren aan een interessant Instagram-account voor jouw doelpubliek. Maak van jouw account hét uithangbord dat jouw bedrijf weerspiegelt!
     
  •  Meer weten? Klik hier om meer te lezen of in te schrijven.

Contactpersonen

Joeri Stoop

Senior adviseur starters

Delphine Peeters

New Media Ninja

VDAB
BVI Bekkevoort
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo