Skip to main content
  • Nieuws
  • Vijf STEM-scholen behalen Europese kwaliteitslabel dankzij IN2STEM®- traject

Vijf STEM-scholen behalen Europese kwaliteitslabel dankzij IN2STEM®- traject

  • 26/04/2021

Met meer dan 7500 technische vacatures in onze regio was de nood van de  industrie aan zogenaamde STEM-profielen nooit dringender. Enkele grote werkgevers en Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland sloegen de handen in elkaar, en hielpen met het IN2STEM®-project opnieuw vijf scholen om het felbegeerde Europese STEM School Label te behalen; een internationaal erkend kwaliteitslabel. GTI Beveren, VTI Kontich, VLOT! Campus Sint-Laurentius Lokeren, PTS Boom en het Onze Lieve Vrouwecollege Plus Antwerpen namen hun award maandag in ontvangst.

De hoofdbedoeling van IN2STEM® is zorgen voor een grotere instroom van kwalitatief sterke technische profielen, via een nauwere samenwerking met de industrie. ‘Het zijn de 21 bedrijven van ons Platform Industrie die vorig jaar het initiatief hebben genomen hebben voor dit project’, legt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, uit. ‘De tien grootste chemiebedrijven in de wereld hebben allemaal een vestiging in Antwerpen. De industrie in onze regio behoort daarmee tot de wereldtop. Maar om die positie te behouden, is er STEM-onderwijs nodig van internationaal topniveau.’

Na de succesvolle pilooteditie in 2019 worden via IN2STEM® opnieuw vijf scholen begeleid om de professionele omkadering van hun STEM-onderwijs naar een hoger niveau te tillen. De deelnemende scholen stappen via IN2STEM® in een lerend netwerk waarin scholen en bedrijven zij aan zij zitten. Samen zetten ze nieuwe projecten in de steigers die STEM-opleidingen aantrekkelijker en kwalitatiever maken voor leerlingen. Door het STEM School Label te halen, maken de scholen ook deel uit van een breder, Europees netwerk van STEM-scholen. 

‘Dankzij de duurzame samenwerking tussen de industrie en secundaire scholen kunnen de scholen hun STEM-opleidingen en omkadering verder uitbouwen en meer toespitsen op de noden van de arbeidsmarkt.’

‘Met het behalen van het STEM School Label bewijzen deze scholen dat ze STEM integreren in hun volledige werking: in de manier van lesgeven, de competentieversterking van het personeel, in samenwerkingsverbanden met partners, enzovoort. Het is de eerste stap in een langer traject dat de scholen zullen doorlopen met IN2STEM®, een initiatief van onze Kamer dat een duurzame samenwerking tussen de industrie en secundaire scholen nastreeft’, zegt Luc Luwel. ‘Op die manier kunnen ze hun STEM-opleidingen en omkadering verder uitbouwen en meer toespitsen op de noden van de arbeidsmarkt.’

De vijf schooldirecties die dit jaar de meet hebben gehaald, zijn bijzonder trots en kijken uit naar het vervolgtraject.

Arnold Callay, directeur, PTS Boom: ‘Voor PTS Boom betekent dit STEM-schoollabel een erkenning van de kwaliteitsvolle STEM-opleidingen die in de school worden aangeboden. Dit label is een verdienste van het jarenlang gedreven en gepassioneerde werk van leerkrachten en directie. Het is ook een beloning voor de investeringen in hoogtechnologische machines en materialen die we hebben gedaan om de werkplaatsen en labo’s uit te rusten voor de jobs van de toekomst.’

PTS Boom

 Pascal De Rop, directeur, Gemeentelijk Technisch Instituut Beveren: ‘GTI Beveren doet mee aan het Europees STEM-label om de kwaliteit van het eigen STEM-onderwijs verder te verbeteren en om gemeenschappelijke uitdagingen van STEM-scholen samen aan te pakken als lerend netwerk.’

GTI Beveren

Filip Molders, technisch adviseur coördinator, VLOT! campus Sint-Laurentius, Lokeren: ‘Campus Sint-Laurentius was op zoek naar duidelijke meetbare criteria om het STEM-gehalte van de school naar een hoger niveau te brengen. Via het STEM School Label hebben we nu een duidelijk overzicht van onze werkpunten.’

VLOT Lokeren

Catherine Tonneau, technisch adviseur coördinator, VTI Kontich: ‘STEM is deel van het DNA van onze school. Het houdt ook veel meer in dan een paar uur wetenschappen of programmeren. We vinden het belangrijk om onze leerlingen te kunnen onderdompelen in het boeiende studiedomein van de échte STEM en engineering. Om dat te realiseren, is een voortdurende professionalisering en uitwisseling van informatie tussen onze leerkrachten en andere STEM-experten essentieel. We zijn er zeker van dat een initiatief als IN2STEM ons en de andere partners dus nog beter kan maken.’

VTI Kontich

Nele De Witte, directeur Onderwijsbeleid, Onze Lieve Vrouwecollege Plus Antwerpen: ‘STEM staat voor onderzoekend leren, samenwerken en bruggen bouwen. Dit doen we niet enkel binnen onze school en ons team, maar nu ook met andere scholen en bedrijven. Een unieke kans om ons STEM-onderwijs nog actiever, actueler en uitdagender te maken.’

OLVC Plus Antwerpen

Meer info over ons IN2STEM-traject vindt u op: www.voka.be/in2stem

Contactpersonen

Nadia Werkers

Manager Industrie

Kathleen Rabau

Projectcoördinator Industrie

Kom meer te weten over ons IN2STEM-traject

IN2STEM
Welt white paper
Gosselin
CapitalAtWork
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
facilicom
GSJ Advocaten
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans