Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Vernieuwde tool vergemakkelijkt aanvraag exportdocumenten
  • 27/09/2019

Vernieuwde tool vergemakkelijkt aanvraag exportdocumenten

Ondernemingen kunnen hun exportdocumenten voortaan nog gemakkelijker online aanvragen. Dat gebeurt via de online tool DigiChambers 2.0. Voka – Kamer van Koophandel Limburg stelde de nieuwe versie, met meer functionaliteiten, zopas voor aan meer dan 120 exportverantwoordelijken. “Tien jaar geleden startten we met het digitaal afleveren van deze documenten. Vandaag gebeurt meer dan 95% van de aanvragen in Limburg via deze weg”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg.

digi
Meer dan 120 exportverantwoordelijken volgden een infosessie omtrent DigiChambers 2.0.


De nieuwe DigiChambers-toepassing wordt op 21 oktober officieel gelanceerd en zal gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en sneller werken voor bedrijven die digitaal hun Certificaten van Oorsprong (CO) indienen. Dat zijn formulieren waarmee je goederen kan identificeren en waarin de bevoegde autoriteit verklaart in welk land de goederen hun oorsprong vinden. Vanuit de FOD Economie is Voka – Kamer van Koophandel bevoegd om deze Certificaten van Oorsprong te viseren voor de bedrijven.

Bovendien zal er een feedbackfunctie beschikbaar zijn waardoor er meer digitale communicatie mogelijk is tussen de Kamer en de bedrijven. De oorsprongscertificaten zullen in DigiChambers 2.0 voorzien worden van een QR code, waarmee de echtheid van het document makkelijk via een app op je smartphone of tablet kan gecontroleerd worden.

Sterke digitalisering

Op 10 jaar is de digitale aanvraag van Certificaten van Oorsprong sterk gestegen. Vandaag wordt 95,4% van de CO’s digitaal afgeleverd in onze provincie. “Een digitale aanvraag biedt alleen maar voordelen. Je bespaart kosten, je werkt efficiënter en bedrijven moeten zich niet langer verplaatsen naar ons kantoor. Uit een externe studie blijkt dat de besparing kan oplopen van € 30 tot € 50 per dossier”, zegt gedelegeerd bestuurder Johann Leten.

"Je bespaart kosten, werkt efficiënter en je hoeft je niet langer te verplaatsen naar ons kantoor"

“Het mag dus niet verwonderen dat er op tien jaar tijd heel wat bedrijven voor de digitale weg kozen. In 2018 werden 23.293 van de 24.456 CO’s digitaal afgeleverd. Met de nieuwe versie van DigiChambers hopen we alvast om nog meer bedrijven te overtuigen van een digitale aanvraag”, besluit hij.

Contactpersonen

Anja Hendrikx

Verantwoordelijke exportloket

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo