Skip to main content
  • Nieuws
  • Verderkijkers 2020: ondernemers onderdompelen in de wereld van digitalisering

Verderkijkers 2020: ondernemers onderdompelen in de wereld van digitalisering

  • 28/02/2020

Digitalisering. Het onderwerp is helemaal #hot en het lijkt wel of elke onderneming met zijn hoofd in the cloud loopt of analytics gebruikt om hun organisatie en dienstverlening efficiënter te maken. Zij het met de nodige koudwatervrees. De bereidheid om de eerste stappen te zetten richting digitale transformatie mag dan wel groot zijn, in de praktijk blijken de meeste Vlaamse kmo’s daar nog geen duidelijke strategie rond te hebben en dat is pas living on the edge. Voka Vlaams-Brabant kijkt verder en nodigt binnenkort gerenommeerde en inspirerende sprekers uit die een beeld schetsen van het toekomstige (lees: digitale) ondernemerschap. 

Tekst: Liesbeth Corthals

Met het community event ‘Verderkijkers’ wil Voka Vlaams-Brabant de Vlaamse kmo’s een digitale rugzak meegeven en hen gidsen doorheen de wereld van digitale transformatie. Wil je als bedrijf in de toekomst je concurrenten voor-blijven of op z’n minst bijbenen, dan zul je op de digitale kar moeten springen. steekt Joël Dewalheyns van wal. Hij is Adviseur Innovatie & Digitalisatie bij Voka Vlaams-Brabant. Wanneer we kijken naar de digitale transformatie binnen kmo’s maken we een onderscheid tussen enerzijds (Digitale) strategie, digitale processen en de digitale mindset van de medewerkers. Deze 3 aspecten moeten een geïntegreerd geheel vormen en dan pas zal digitale transformatie kunnen slagen. Ondernemers mogen best wat meer durf tonen op dit vlak. Met dit event willen we hen enerzijds overtuigen van het belang van digitalisering. Anderzijds geven we aan waarom hun huidige proces van digitaliseren niet altijd even soepel loopt. We leggen hen uit wat de valkuilen zijn en waar ze dus op moet letten als ze gaan digitaliseren.”

Op reis met bestemming 'Digitalis'

Thierry Geerts trapt deze baanbrekende namiddag op gang. Hij is sinds acht jaar Country Director bij Google Belgium en schreef het boek ‘Digitalis: hoe we onze wereld kunnen heruitvinden’. Daarin beschrijft hij hoe de razendsnelle technologische vooruitgang de wereld transformeert. Deze veranderingen laten zich op diverse vlakken voelen en hebben bijgevolg ook invloed op ondernemen in de 21ste eeuw. Tijdens zijn keynoteses-sie vertaalt Thierry Geerts de materie uit zijn boek naar de bedrijfswereld en meer bepaald de kmo. Wat is de rol van de ondernemer in deze digitale wereld en welke opportuniteiten brengt deze digitale revolutie met zich mee?

Prikkelen

Daarna nemen we de deelnemers mee op een digitale ontdekkingsreis. “Voor veel kmo’s is het niet vijf voor maar vijf over twaalf”, gaat Joël Dewalheyns verder. “Aan de hand van drie inspiratie-sessies willen we hen wakker schudden en helpen om hun kmo futureproof te maken. Elke sessie wordt ingeleid door een spreker met kennis ter zake, waarna we twee cases, bij voorkeur uit de regio, in de schijnwerpers zetten. De eerste is telkens een bedrijf dat nog in volle (digitale) transformatiemodus zit. De tweede onderneming heeft dat proces al achter de rug en toont aan dat digitalise-ring wel degelijk succesvol kan worden geïntegreerd in een bedrijfsstrategie.

"In de eerste inspiratiesessie pikken we in op de trends voor de businessmodellen van de toekomst. In de tweede sessie praat Mieke De Ketelaere, Program Director Artificial Intelligence bij het Interuniversity Microelectronics Centre (IMEC), je helemaal bij over big data en artificiële intelligentie. Ook hier delen twee kmo’s hun ervaringen. Sessie nummer drie staat in het teken van de digitale mindset. Carine Lucas, Expert Digital Innovation bij Agoria komt er de resultaten toelichten van een onderzoek dat ze voerden bij 400 kmo’s. “Het hele bedrijf overtuigen van de troeven van digitalisering is een noodzaak”, vertelt Joël Dewalheyns .”Alleen op die manier kan een digitale strategie slagen. Het proces moet integraal deel uitmaken van de bedrijfsvoering en iedereen – van de top tot op de werkvloer – moet ervan doordrongen zijn. Uit dit Agoria-onderzoek bleek dat hier vaak het schoentje knelt in Vlaanderen. Carine Lucas en de twee kmo-schoolvoorbeelden vatten samen hoe je meer medewerkers mee op de digitale trein krijgt.”

Digitale transformatie kan pas slagen als strategie, digitale processen en de digitale mindset van de medewerkers op elkaar zijn afgestemd.

Joël Delwaheyns, Adviseur Digitalisatie en Innovatie

In debat

Eenmaal ondergedompeld in het digitale verhaal vragen we de deelnemers aan te schuiven voor het einddebat. Hiervoor konden we Hilde Crevits, viceminis-ter-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw en Zeevisserij, strikken. Andere panelleden zijn Hans Maertens (gedelegeerd bestuurder Voka vzw), Thierry Geerts (Country Director Google Belgium) en een kmo-bedrijfsleider uit Vlaams-Brabant. Moderator van dienst is Bart De Bruyn.

Een netwerkmoment met walkingdinner zorgt voor een stijlvolle afsluiter van wat belooft een grensverleggende namiddag te worden. 

Verderkijkers - Kmo of the future

Waar? Den berg, Bergkapelstraat 98, Londerzeel

Wanneer? dinsdag 17 november 2020, 14.00 u tot 20.30 u

Prijs? € 60 (excl. btw)

Per deelname gaat er een deel naar BeCode, de codeerschool waar mensen gratis een opleiding tot webontwikkelaar kunnen volgen. Daarnaast ontvangt elke deelnemer het boek Digitalis: hoe we onze wereld kunnen heruitvinden van Thierry Geerts

Inschrijven is noodzakelijk en kan hier. Alle informatie over het event vind je terug op deze pagina

Contactpersoon

Joël Dewalheyns

Adviseur Innovatie & Digitalisatie

Proximus
VZW - eATA 2021
VZW - DigiChambers 2021
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad