Skip to main content
Verbroederen met bier en pralines
  • 08/04/2020

Verbroederen met bier en pralines

Werner Callebaut is bier- en chocoladeliefhebber in hart en nieren. Zijn familienaam zal misschien een belletje doen rinkelen, maar in tegenstelling tot wat velen zullen denken, is hij geen familie van het chocolademerk Callebaut. Toch ging hij dezelfde richting uit want een aantal jaar geleden studeerde hij voor chocolatier, maar ondernam er op professioneel vlak niets mee. Een ander Belgisch topproduct stal namelijk zijn hart: bier! In 2016 kwam Werner tot het unieke idee om chocolade met bier te combineren, en richtte daarop Bierolade op. “Chocolade en bier mengen, dat is wel het laatste waaraan je denkt!”, vertelt Werner. “Iedereen kent wel bier- of wijntastings waarbij kaas of vlees het bier of de wijn vergezellen. Maar met chocolade werd dit nooit eerder gedaan. Na een geslaagde experimentele workshop voor de Dijleschuimers, een Leuvense bierproefvereniging, richtte ik uiteindelijk in 2016 Bierolade op. En de naam, die spreekt voor zich.”

Tekst: Liesbeth De Kegel                                 Foto's: Dirk Leemans

Werners ervaring met Bryo

Werner Callebaut startte in 2016 zijn eigen zaak Bierolade op. Zichzelf zaakvoerder noemen, daar houdt hij niet van. Daarom vult hij zijn werktitel liever anders in: “Het is moeilijk om een label te plakken op wat ik doe. Ik zie mezelf meer als bier- en chocoladeliefhebber, bourgondiër, passionele liefhebber van gastronomie, zytholoog, … Wat ik doe is eerst en vooral een passie van me en voelt vaak aan als een hobby”, aldus Werner. “Ik denk dat ik de enige ben in ons Bryo-traject die eigenlijk wel kan uitbreiden, maar het niet wil. Ik heb namelijk het ‘luxeprobleem’ dat ik een andere fulltime job heb die ik met veel passie en plezier uitvoer. Ik zit dus als het ware in een gouden kooi. Een oplossing zou zijn om een aantal zaken te outsourcen zoals boekhouding, administratie, marketing, etc.”

Het eerste jaar lag de focus voor Bierolade voornamelijk op de naambekendheid. Bij de opstart focuste Werner vooral op een klein milieu van bierverenigingen- en liefhebbers, maar het concept werd al snel opgepikt door andere groepen zoals teambuildingbedrijven, beurzen, teamverantwoordelijken, toerismebureaus, en zoveel meer. “In het begin had ik mijn twijfels over de doorbraak van het concept. Wij Vlamingen houden misschien wel van eten en drinken, maar we blijven daarin toch vrij traditioneel.” Maar Werners twijfels bleken uiteindelijk onnodig. “Mensen komen en blijven komen voor de beleving, en of dat nu Vlamingen, Walen, Duitsers of Fransen zijn, maakt helemaal niet uit. Iedereen die deelneemt is superenthousiast om samen een unieke smaakervaring te beleven.”

Samen beter worden

In 2019 stapte Werner uiteindelijk in het Bryo-traject. Hoewel hij zichzelf 3 jaar na de oprichting van Bierolade geen beginner meer kon noemen, leerde hij toch veel belangrijke vaardigheden bij. “Zelfs al was ik al even bezig, toch waren er een aantal zaken die nog niet optimaal waren. Zo was mijn businessplan niet tot in de puntjes uitgewerkt en daarbij had ik geen goede balans tussen mijn werk- en privéleven. Hierbij heeft het Bryo-traject me enorm geholpen. 'Je gaat dieper in op thema's waar je zelf niet aan denkt zoals prijszetting, het businessplan, een financieel plan, marketing en sociale media. Maar het belangrijkste was uiteindelijk dat ik dankzij Bryoécht geleerd heb wie je doelgroep is en hoe je ze kan bereiken. En al deze zaken gebeuren niet alleen! In je Bryo-groep zitten allerlei mensen met dezelfde doelstellingen en uitdagingen. Hierdoor stel je elkaar en jezelf continu in vragen reflecteer je over je beslissingen. Dat geeft structuur en maakt het mogelijk concrete doelstellingen te formulieren voor jezelf en je bedrijf.'

Durf een stap in het onbekende te zetten!

Werner Callebaut, Bierolade
Bierolade

Bierolade als bindmiddel

Werner probeert zo veel mogelijk met producten uit de streek te werken. Hij trekt hiervoor vooral rond in Mechelen, Brussel en Leuven. “In Vlaams-Brabant zitten we met een grote concentratie aan brouwerijen. Daarbij zitten er ook veel chocolatiers hier in de buurt, wat voor veel mogelijkheden zorgt! Bij het pairen van het bier met de chocolade probeer ik te redeneren zoals bij een relatie: opposites attract! Met wijn kan dat bijvoorbeeld niet, omdat je geen zuur en bitter bij elkaar wil. Daarom is bier zo ideaal.” Werner richt zich met Bierolade vooral op B2B. “Chocolade maakt mensen gelukkig. Zet daar dan een pintje bier bij en je maakt hun hele avond. Ideaal dus in een professionele context. Als ik zo een bieren chocoladetasting houd, merk ik dat de mensen vaak nog lang blijven zitten na afloop. Het verbroedert mensen. Daarom zou ik dit niet als hoofdberoep kunnen doen. Het voelt niet aan als een job, maar is een passie.”

Van hier... Naar daar

bieroladeEn hoe paart Werner een stuk chocolade met een biertje? Door te proeven! “De laatste drie jaren heb ik ruim 800 bieren gepaard met chocolade. En dat kan enkel door te proberen. Intussen kan ik op basis van de geur al zeggen welk bier bij welke chocolade zal passen, maar iedereen kan dit leren door te oefenen. Ik probeer ook elke keer iets anders. Het is geen bandwerk maar een persoonlijke aanpak, en mensen voelen aan dat het niet 'voorgekauwd' is.“

Elk jaar is er in Frankfurt in januari een grote beurs met kerst- en nieuwjaarsversiering. En Werner is daar steeds van de partij! “Een maand na de feiten kersten-  en nieuwjaarsdecor bezichtigen voelt in het begin wat raar, maar is zeker de moeite waard. Dan loop je daar rond als Belg en voel je je klein, zeker als je al die bedrijven ziet met teddyberen van wel 6 meter hoog. En toch lukt het ons om een verschil te maken, enkel en alleen al door een beleving te creëren. Ik neem dan 4 bieren mee die ik paar met pralines. Mensen aan de stand kiezen dan zelf hun vulling en toppings. Ik help de mensen door te zeggen welke er goed bij zouden passen maar de mensen maken uiteindelijk zelf de keuze. Tussen al die grote standen worden mensen toch aangetrokken tot deze kleine Belgische cultuur.”

Werner ging recent ook mee op een cruise voor liefhebbers van Belgische Bieren in Zweden. Deze vertrok vanuit Stockholm en ging 1 dag op en 1 dag af. “Hier waren 12 Belgische brouwers aanwezig. Ik kwam daar dan toe met mijn 15 soorten pralines, in totaal 15 kg. Mensen bestellen dan een biertje en op basis van de geur raad ik hen een bijpassende praline aan.”

Meer informatie over Bryo?

shana.eganaviteri@voka.be

www.voka.be/bryo

Contactpersoon

Shana Egaña Viteri

Relatiebeheerder - Coördinator Bryo

BVI
Made in Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad