Skip to main content
  • Nieuws
  • Van hoefsmid tot innovatieve afvalverwerker

Van hoefsmid tot innovatieve afvalverwerker

  • 14/03/2018

De West-Vlaamse ondernemer Peter Vyncke deed dinsdagochtend zijn ondernemersvisie uit de doeken tijdens het inspiratieontbijt van Voka-KvK Limburg. Zijn onderneming Vyncke nv werd in 2016 bekroond tot ‘Onderneming van het Jaar’ en 95% van de bedrijfsomzet wordt buiten België gerealiseerd.

inspiratieontbijt
Vlnr. Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg), Peter Vyncke (CEO Vyncke nv) en
Francis Wanten (voorzitter Voka – KvK Limburg).

"Be the standard, know thy customer". Die leuze prijkt op een bierkaartje waarmee Peter Vyncke op bondige wijze de strategische visie van zijn onderneming samenvat. “We willen binnen ons vakgebied de standaard zijn, maar ook de band met onze klant is belangrijk. We focussen in onze communicatie met klanten minder op de projecten zelf, maar zullen hen eerder laten kennismaken met onze medewerkers. Zo leren we de klant kennen en weten ze ook wat ze aan ons hebben.”

bierkaartje
De strategische visie van Vyncke.

Internationale focus

Vyncke nv bouwt wereldwijd afvalverwerkingsinstallaties die energie opwekken. Het familiebedrijf ontstond 105 jaar geleden toen Louis Vyncke als hoefsmid verbrandingsketels voor afval van vlasverwerking begon te produceren.

“Maar liefst 95 procent van onze omzet realiseren we ondertussen buiten België”, zegt Vyncke. “Dat heeft veel te maken met de missie van mijn vader: ‘Met Vyncke de wereld zien’. Dat leidde niet altijd tot even logische beslissingen, maar het definieerde wel onze internationale voetafdruk”, vertelt Vyncke.

De internationalisatie heeft bovendien voordelen. “We kunnen 24 uur non stop aan ontwerptekeningen van onze machines werken. Vanuit iedere vestiging, van België tot China, kunnen onze medewerkers bijvoorbeeld in het tekenprogramma ontwerpen”, vertelt Vyncke. 

Jeunen

Tijdens het inspiratieontbijt introduceert hij ook het West-Vlaamse dialect bij de Limburgse ondernemers. Zo staat er op het bierkaartje ook het West-Vlaamse woord ‘jeunen’. “Dat is het gelukzalige gevoel dat je ervaart net voor je inslaapt. Je moet weliswaar iets gerealiseerd hebben om dat te voelen. En daarvoor dragen we bij Vyncke drie kernwaarden hoog in het vaandel: ambitie, verbondenheid en authenticiteit”, legt de West-Vlaamse ondernemer uit.

Ook over zijn ondernemersvisie is hij erg duidelijk: “Ondernemen is een droom hebben en mensen meenemen in dat verhaal. Of zoals schrijver Antoine de Sainte-Exupery het verwoordt: ‘Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, maar leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee.’“

Francis Wanten, voorzitter van Voka – KvK Limburg: “Vyncke speelt al decennialang in op de uitdagingen van deze wereld, nog vóór de samenleving er een grote uitdaging in zag. Met de biomassaketels wordt afval, iets wat onbruikbaar lijkt, toch omgezet naar iets wat nodig en nuttig is. Zo draagt het bedrijf meteen bij tot de wereld van onze kinderen en van onze kleinkinderen.”

vyncke1Vyncke3

 

VZW - eATA 2021
Toerisme Limburg
VZW - DigiChambers 2021
Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo