Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Van elk item is iets hip te maken’

‘Van elk item is iets hip te maken’

  • 28/11/2023

Een overweldigend divers aanbod dat voortdurend evolueert, maakt het bedrijven niet makkelijker om het passende relatiegeschenk te kiezen. ‘Branding is een abstract gegeven. Het relatiegeschenk maakt dat tastbaar. Wij moeten dus vooral oog hebben voor de boodschap die de klant wil meegeven’, beseffen Nicole Van Peteghem en Elke Verlinden van Xenia Business Gifts.

Nuttige gebruiksartikelen met niet toevallig een merknaam of -logo erop: dat is ook voor Xenia Business Gifts de definitie van een goed relatiegeschenk. ‘Dat moet vooral de boodschap ondersteunen die je ook via andere kanalen deelt. Een relatiegeschenk is in die zin een verouderd begrip, want geschenken dienen vandaag uiteenlopende doelen. Naast klassieke momenten zoals eindejaar of Pasen zijn er nog veel andere goede aanleidingen, bijvoorbeeld de feestdag van een specifiek beroep of een behaald target in productie. Dat koppelen aan een geschenk maakt dat moment meteen relevanter of motiveert om op die weg door te gaan. Product media zijn zo een essentiële schakel in de brede mediamix. Onze klanten moeten zorgen dat ze opvallen. En daarvoor kunnen ze op ons rekenen om hen te sturen naar creatieve en originele zaken’, stippen Nicole Van Peteghem en Elke Verlinden aan.

Algemeen valt hen een toenemende vraag naar kwaliteit op. ‘Klanten kiezen bewust voor zaken die langer meegaan, waardoor ze hun boodschap automatisch langer uitdragen. Bij promotioneel textiel zoals t-shirts is een modieuze look meer dan ooit aan de orde. Dus werken we met verschillende modellen, want niet iedereen wil hetzelfde dragen. Door de opkomst van sportevents is er alsmaar meer vraag naar kwalitatieve sportoutfits. Niet alleen bouw je daarmee aan een duurzamer bedrijf of leg je jouw medewerkers in de watten’, zegt Elke. ‘Het boost ook de groepssfeer en biedt toegevoegde waarde naar herkenbaarheid bij massa-events zoals de Antwerp Marathon.

In de war for talent helpen kwalitatieve geschenken ook om talent aan te trekken. Ze ondersteunen zowel je imago als je employer branding. Van elk item is iets hip te maken, zolang het bruikbaar is én goed matcht met je boodschap.
 

Alternatieven bieden

Voor een klant heeft het volgens Xenia Business Gifts meestal weinig zin om zelf te zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg die bij hem past. ‘We zien hem liever met ons het gesprek aangaan, zodat we kunnen nagaan waarvoor het geschenk moet dienen. Dat kost hem niets extra’, benadrukt Nicole Van Peteghem. ‘Trouwe klanten kennen we door en door, zodat we vaak al op beurzen ideeën oppikken waarvan we weten dat die bij hen in de smaak vallen. Vanuit onze ervaringen moeten we klanten ook durven meegeven welke items ze best vermijden. Dan is het aan ons om een goed alternatief te bieden. Onze selectie van artikelen bij onze leveranciers, op basis van 30 jaar ervaring, maakt daar een verschil.’

Uitwerking op maat raadt Xenia alleszins ten sterkste aan, net om de impact van het geschenk te maximaliseren. ‘Door de evolutie in druktechnieken kunnen we creatief aan de slag met opdrukken. Personaliseren kan zo veel meer inhouden dan uitsluitend een logo plaatsen, zonder de kostprijs omhoog te jagen. Met kleuren inspelen op de huisstijl is een evidentie, en ook personalisatie met voornamen is praktisch gezien een aanrader op pakweg koffietassen of drinkflessen. Ook is het soms gewoon beter om logo’s subtiel te plaatsen. Gepersonaliseerde champagneglazen bijvoorbeeld worden zo thuis vaker gebruikt. Dit maakt ze in die zin ook duurzamer.’
 

XeniaBusinessGifts_Voka_Antwerpen-Waasland_December

Plantbare potloden en steenpapier

Die duurzamere benadering weerspiegelt zich ook in de keuze van uitvoering, waarbij alsmaar meer voor duurzame materialen wordt gekozen. Elke Verlinden: ‘Je hebt bijvoorbeeld eindeloos bruikbare notitieboekjes in uiteenlopende duurzame materialen, onder andere steenpapier. Dankzij de bijhorende speciale pen kan je je notities weer uitwissen. Een balpen kan je ook ruilen voor een plantbaar potlood, dat je ook in een ecologische sleeve kan stoppen. Facts over de besparing die ecovriendelijke items opleveren, kan je daarop laten drukken. Technologische items zoals powerbanks of oplaadkabels zijn ook blijvers. Al zie je ze nu veel vaker in een behuizing van kurk of bamboe. In offertes nemen we steeds een ecovriendelijke uitvoering van het gewenste item mee op, zodat de klant ziet dat duurzaam niet per se duurder hoeft te zijn.’ ‘Meer en meer wordt ook bewust gekozen voor producten van Europese makelij. Samenwerken met leveranciers die hun verpakkingen of transport duurzaam aanpakken, is voor klanten alsmaar belangrijker’, wijst Nicole Van Peteghem ook op de reden dat Xenia zelf absoluut het EcoVadis-label wou behalen.

Bezorging van geschenken kan het overigens wereldwijd organiseren, indien de klant dat wenst. ‘Zo hebben we gepersonaliseerde kookschorten en jassen verzonden naar de bemanning van schepen van een Belgisch bedrijf. Bij een digitaal geschenkportaal doen we eveneens de logistieke afhandeling. Ook voor promoartikelen voor beurzen kunnen we instaan voor het stockbeheer. Volledige ontzorging is een toegevoegde waarde waarvoor klanten zeker de jongste jaren op ons rekenen.’

www.xenia.be

Banner belgian coast hotels
AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie