Skip to main content
cover april

Uw portie leesvoer

Iedere maand opnieuw mogen wij ons laten inspireren door topondernemers. In het aprilnummer van ONDERNEMERS is het wéér van dat. Wat een talent zit er toch in onze regio! Ontdek het vooral zelf via deze link of proef alvast van onderstaand coverartikel.

Steeds groter door lastig hijswerk

In zijn bedrijfsfilmpje belooft Anthony Cranes uit Berchem zijn klanten om een torenkraan in nauwelijks een twintigtal minuten op te bouwen. Snel handelen is blijkbaar een handelsmerk van dit kraanverhuurbedrijf, dat in nog geen vijf jaar tijd van tweemanszaak met twee kranen is uitgegroeid tot een bloeiende kmo met twintig medewerkers en twaalf kranen op de parking.

Met een vader met een dakwerkersbedrijf is kraanverhuur niet de meest verrassende business waarin Sofie Anthony, jongste broer Benjamin en hun zus Alice nu met Anthony Cranes aan de weg timmeren. anthony cranes

‘In het pre-gsm-tijdperk kregen we als kind al vaders klanten aan de lijn. Briefjes met hun boodschappen gaven we dan ’s avonds door. Later vervoegde eerst Benjamin hem in het bedrijf, erna gevolgd door oudste broer Dennis. Interesse in grote machines bracht mijn vader ertoe een kraan aan te kopen. Met vooral opdrachten voor particulieren moest hij die amper inzetten. Dus spoorde mijn vader Benjamin aan om zich tot kraanman te scholen’, vertelt Sofie Anthony over de schuchtere start van het familiebedrijf. 

Toen ook haar oudste broer het dak inruilde voor de cabine van een tweede aangekochte kraan, was Anthony Cranes definitief uit de startblokken. Hoewel Sofie zelf een diploma ergotherapie op zak had en nooit had gedroomd van een carrière als zelfstandige in kraanverhuur, stapte ook zij enkele jaren later in het bedrijf om zich om de administratie te bekommeren. ‘Tot dan begeleidde ik deeltijds mensen met een arbeidshandicap naar tewerkstelling. Als mama van vier kinderen waarvan het jongste amper een half jaar oud, was die omschakeling niet evident’, herinnert ze zich nog. Nadat vervolgens ook de eerste twee medewerkers waren aangetrokken, namen Sofie en Benjamin het bedrijf volop in handen. Voor Anthony Cranes werkt die tandem uitstekend.

TEAMWORK

‘Benjamin en ik zijn zo verschillend, dat we op vlak van leiderschap goed matchen. Hij weet goed oplossingen te bedenken en bekijkt de zaken nuchter. Zo biedt hij tegengewicht wanneer ik me te veel door mijn emoties zou laten leiden. Door mijn achtergrond weet ik beter om te gaan met personeelszaken. Vrouwen voelen nu eenmaal beter aan wanneer iemand een gesprek nodig heeft. We geloven in een vlakke bedrijfsstructuur, waarin elke medewerker openlijk kan spreken. Zo blijven er geen ergernissen sluimeren. Net als in mijn vroegere job probeer ik het beste van mensen naar boven te brengen en klanten voort te helpen. Dat menselijk contact is mijn grootste drijfveer als ondernemer. Daarom heb ik er op aangedrongen om ook de relaties met de klanten te onderhouden. Als ik de facturatie moet opvolgen, wil ik weten met wie ik moet handelen. De interesse in kranen is mettertijd wel gegroeid. Maar mij gaat het vooral om iets te laten groeien, samen met een team van mensen. Mocht dat vooruitzicht er niet zijn geweest, was ik nooit ingestapt. Ook al levert personeel weleens zorgen op’, heeft Sofie Anthony al ondervonden. Dat hoeft niet te verwonderen, met het personeelsbestand dat in de jongste vier jaar sterk is aangegroeid. In diezelfde periode verdrievoudigde de Berchemse kraanverhuurder zowel zijn wagenpark als omzet. 

‘Onze groei plaatst ons voor uitdagingen. Zaken waarbij we vroeger vanuit ons buikgevoel konden handelen, vragen nu heldere afspraken op papier. Medewerkers met een langere staat van dienst willen we in die oefening betrekken, zodat ze het niet aanvoelen alsof hun vrijheid wordt ingeperkt. Voor onze opdrachten hanteren we duidelijke procedures, vanaf het eerste contact op kantoor tot en met de facturatie. Zodra onze kraanmachinisten op een werf toekomen, weten ze bij wie ze zich moeten aanmelden’, wijst de onderneemster op het belang dat Anthony Cranes hecht aan persoonlijk klantencontact. ‘Iedere klant krijgt steeds eerst iemand van de familie aan de lijn. Op basis van zijn behoeften bieden we een oplossing. Onze kranen zijn slechts het instrument van onze machinisten om alles vlot te laten verlopen. Te merken aan onze groei en onze geringe marketinginspanningen tot nu toe, weten klanten die aanpak te waarderen.’

Het vervolg leest u hier in ons magazine!

Deloitte
facilicom
Four & Five
ING
Logo Mensura
NN
Proximus
Recrewtment
SD Worx