Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Tweehonderd ondernemers buigen zich over crowdfunding
crowd by night

Tweehonderd ondernemers buigen zich over crowdfunding

Meer dan tweehonderd ondernemers en experten in crowdfunding waren gisteren op de afspraak voor Crowd by Night 2019, de derde editie van het succesvolle crowdfundingcongres van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. In een uitverkocht Salons van Edel in Wilrijk konden ze tot 's avonds laat heel wat inspiratie tanken met onder andere een keynote van ondernemer Marvin Musialek, die zelf drie miljoen euro via crowdfunding wist op te halen. 

In 2018 informeerde Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland in totaal 88 ondernemers over de mogelijkheden naar crowdfunding voor hun bedrijf of zakelijk idee. Het jaar voordien vonden er slechts 52 van zulke adviesgesprekken plaats, wat de toenemende interesse in crowdfunding bij bedrijven maar aangeeft.

Crowdfunding is de jongste jaren alsmaar populairder geworden bij bedrijven. Bij student-ondernemers die een nieuw product in de markt willen zetten, is een crowdfundingcampagne een veelgebruikte tool om hun ideeën verder te ontwikkelen. Maar niet alleen starters kiezen voor publieke financiering om hun onderneming verder te laten groeien. In België is crowdlending zelfs de populairste vorm voor groeifinanciering tout court, met het platform LookandFin dat uitgesproken de lead neemt op dit vlak’, schetst Sven De Vocht, directeur Ondernemerschap van de Antwerps-Wase Kamer. ‘Het succes van een campagne staat of valt met een goede voorbereiding. Ik raad altijd aan om zeker twee maanden op voorhand te starten met de communicatie. Dat geeft voldoende tijd om mensen warm te maken voor de opgezette campagne. Tegen dat die wordt gelanceerd, zou je al een hele hoop fans moeten hebben die klaarstaan om die  te ondersteunen’, weet startersadviseur Nathalie De Schepper.

Internationale blikvanger
Voor het oppikken van meer van dit soort handige tips, onmiddellijk bruikbare informatie en nuttig advies vormt de Crowd by Night 2019 de ideale gelegenheid voor de meer dan 200 aanwezigen. Het programma brengt starters, ondernemers, investeerders, crowdfundingplatformen en financiële adviseurs rond dit ontwerp bij elkaar. Internationale blikvanger van de avond was CEO Marvin Musialek van Amabrush, dat een geheel automatisch werkende tandenborstel op de markt heeft gebracht. Hij slaagde er met een reward-based crowdfundingcampagne via het platform Kickstarter in om meer dan drie miljoen euro op te halen.

Ondernemer Jan Verhoeven lanceerde live op het congres zijn crowdfundingcampagne. Met Gingerwald produceert hij koud geperste sapjes van groenten en fruit, waarmee hij na de b2b-markt ook de particuliere consument wil bereiken.

Crowd by Night past in de aandacht die Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland al enkele jaren heeft voor crowdfunding en de begeleiding die ze in die zin aanbiedt. Zo organiseerde ze de voorbije twee jaren telkens het crowdfundingcongres en lanceerde ze onlangs een toolkit, die ondernemers op weg helpt naar beter uitgewerkte en bijgevolg succesvollere campagnes.
 

Contactpersoon

Katrijn De Lie

Communicatiemanager

Deloitte
facilicom
Four & Five
ING
Logo Mensura
NN
Proximus
Recrewtment
SD Worx