Skip to main content
  • Nieuws
  • Tussen crisis en toekomst? Laat communicatie een motor zijn voor je strategie

Tussen crisis en toekomst? Laat communicatie een motor zijn voor je strategie

  • 28/04/2020

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

Stilaan krijgen we goede hoop dat het leven er binnen een aantal weken weer normaler uit zal zien. Maar hoe zal je (opnieuw) groeien en vernieuwen in een post-coronawereld? Met onderstaande 3 tips vanuit een communicatie-invalshoek, kan je aan de slag om je strategie bij te sturen en aan te sterken.

 

1. Check je doelen en vind je drijfveer

Wees eerlijk met jezelf. Is wat je als bedrijf of ondernemer nastreeft het meest cruciale voor jezelf? Is het waar anderen zitten op te wachten en is het de best mogelijke ambitie voor jezelf? We garanderen je dat als het antwoord op die vraag “ja” is, je goed zit. Gebruik die goede basis dan ook voor je communicatie: volgt er een mooi verhaal uit jouw purpose? Kan je drijfveer anderen motiveren om met je samen te werken, voor je te komen werken, om klant te worden? 

 

2. Identificeer de goeie elementen en de werkpunten

Neem even de tijd om te kijken naar elk aspect van je strategie en je connectie met de markt en werknemers. Een snelle SWOT analyse kan wonderen doen. Wat zijn de sterke elementen die je onderneming zullen ondersteunen in de post-corona economie? Behoud ze en maak ze sterker. Hoe kan je vernieuwen? Definieer al die elementen en ga ermee aan de slag om een sterkere strategie uit te bouwen. Spreek af met een sectorgenoot of een kennis uit een andere sector, en doe de oefening parallel. Deel het resultaat daarna met elkaar.

 

3. Think phygital

Een wat oudere term die vandaag meer dan relevant is: wie erin slaagt een offline beleving op een goeie manier digitaal te brengen heeft een enorm voetje voor. Klanten zijn nu meer dan ooit bereid om online aankopen te doen, en ze gaan dat liefst doen bij een vertrouwde partner. Een webshop zorgt ervoor dat je tijdens crisistijden nog steeds kan genieten van broodnodige inkomsten – zeker als je zaak gesloten is. Onderhoud tegelijk het klantencontact maximaal ‘fysiek’ via relevante e-mails, verpakking, papieren dragers, een gebruiksvriendelijke website, of het capteren van data om nieuwe klanten te identificeren.
 

Wolf Gutz    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat