Skip to main content
  • Nieuws
  • Truiens communicatiebureau Idearté wint Limburgse HR-award: “Op Workation in Estapona en samen schilderen met Bob Ross”

Truiens communicatiebureau Idearté wint Limburgse HR-award: “Op Workation in Estapona en samen schilderen met Bob Ross”

  • 19/11/2021

De strijd tussen het Hasseltse familiebedrijf Democo Group, verzekeraar Ethias, het Truiense communicatiebureau Idearté en de Stad Genk om de Limburgse HR-Award van Voka- Kvk Limburg is beslecht. De Truienaren van communicatiebureau Idearte gaan met de prijs aan de haal. “Nog niet zo heel lang geleden was 'een riant loon met een mooie bedrijfswagen' de manier om de juiste profielen aan te trekken”, zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka-Kvk Limburg. “Maar dat mantra blijft vandaag niet meer overeind. Je trekt er niet meer de juiste mensen mee aan en kan ze zo zeker niet meer behouden. Idearté bewijst dat het ook anders kan.”

Aline Ghys en Bert Stas
Aline Ghys en Bert Stas

“Werkgeluk en duurzame inzetbaarheid, het lijkt zo vanzelfsprekend, maar in praktijk een alsmaar moeilijker en uitdagender opdracht”, oordeelt jurylid Annelies Bakos van Human Engagement Experts Annelies & Co. “Tover- en succesformules zijn niet beschikbaar. Het is maatwerk. Wel zijn er inspirerende voorbeelden van organisaties die vandaag kiezen om aantrekkelijk zijn, om kansen te geven en voor een oprecht en warm engagement naar hun medewerkers. Dit zijn topwerkplekken, dé bedrijven van morgen. Tijdens de ‘Voka HR Award Dag’ maakten we kennis met het HR-verhaal van het Hasseltse bouwbedrijf Democo Group, verzekeraar Ethias, het Truiense communicatiebureau Idearté en de Stad Genk. Vier bijzondere organisaties genomineerd voor de Voka HR Award 2021.”

Geen werkgever maar een club

“Communicatiebureau Idearté komt als winnaar uit de bus. “Idearté wil geen werkgever, maar een club zijn”, legt voorzitter van de jury Ann Verlinden uit. “Bij het Truiense communicatiebureau zijn medewerkers niet aan de slag omdat het moet, maar omdat ze bewust tijd willen doorbrengen bij de club. En de belangrijkste regel van een club is dat mensen kiezen hoeveel tijd ze er willen doorbrengen en dat ze datgene doen waar ze blij van worden. Dat vereist een ongelooflijke flexibiliteit, die enkel mogelijk is zolang ze van twee richtingen komt. Iets waar Idearté zeer goed in slaagt. Neem nu het voorbeeld van Rachel Hansoul. Deze ambitieuze jongedame won de prestigieuze Wanatoeprijs met haar afstudeerproject en kwam bijna twee jaar geleden bij Idearté in dienst. Gaandeweg kreeg ze echter almaar meer aanvragen voor persoonlijke projecten. Van inspirator van tentoonstellingen tot een bestuurspositie in een anti-racisme beweging. Een fulltime job combineren met deze zijprojecten, zou deze ruwe diamant veel te snel opbranden. Rachel werkt daarom voortaan 3/5de, waarbij beiden een enorme flexibiliteit tonen om hun projecten te realiseren.”

“We zijn heel fier dat we deze bekroning behalen, zeker als je naar het indrukwekkende rijtje genomineerden kijkt. Idearté treedt naar buiten als 'creatiefste communicatieclub’, dus die creativiteit verweven we ook doorheen ons HR-beleid. Als KMO met 16 medewerkers willen we zo een bron van inspiratie zijn voor andere Limburgse KMO’s: ja, je kan je ook zonder grote budgetten of enorme HR-diensten tot een aantrekkelijke werkgever ontpoppen." - Bert Stas, Idearté

Collega’s nemen collega’s aan

“Idearté heeft een vlakke organisatiestructuur, de zaakvoerders zitten gewoon mee op de werkvloer tussen de verschillende teams”, gaat Verlinden verder. “Hierdoor is iedereen enorm aanspreekbaar en heerst er geen drempel om je verhaal te delen. Directe collega’s worden steeds betrokken in het aanwervingsproces. Wordt er een nieuwe communicatieadviseur aangeworven? Dan zijn het de huidige communicatieadviseurs die meebeslissen. In de laatste fase van het sollicitatieproces voeren kandidaten een praktische test uit. Op zich niet zo wereldschokkend, ware het niet dat één van de toekomstige klanten mee in de jury zetelt. Idearté vindt het belangrijk dat er een persoonlijke klik is tussen hun medewerkers en de klanten waar ze vaak mee moeten samenwerken. Vandaar het communicatiebureau al tijdens de laatste sollicitatieronde willen voelen of er chemie is tussen beide partijen. Vernieuwend!”

Schilderen met Bob Ross

Ook de teambuildings bij Idearté liggen mijlenver verwijderd van een paintballsessie. “Onze teambuildings organiseerden we tijdens de lockdown gewoon digitaal”, zegt zaakvoeder Bert Stas. “Zo was er bijvoorbeeld de Bob Ross-schildersessie. Elke medewerker kon zich samen met de familieleden inschrijven voor de activiteit. Vervolgens bracht onze koerier een schilder- en apero-pakket aan huis. Om 18u.00 logden we allemaal in en startten we onze online schildersessie. Iedereen zat dus thuis achter het schilderdoek, maar was toch verbonden en kon ervaringen delen.”

Workation in Estapona

In 2021 ging het communicatiebureau met het hele team voor de coronacrisis op workation. “Onze oprichtster Patricia Robinne heeft een appartement in Estepona, een schilderachtig stadje in Spanje”, vertelt medezaakvoerder Aline Ghys (30). “Zij werkt wel vaker daar tijdens schoolvakanties. En wij keken daar dan met enige jaloezie naar. Zo ontstond het idee om eens met het hele team naar daar te trekken.” En dus trok het zestienkoppige team in mei 2019 met z'n allen naar Estepona, op kosten van het bedrijf. “We verbleven drie dagen en twee nachten in het appartement van Patricia”, zegt Aline. “'s Morgens werkte iedereen gewoon op het terras. In de namiddag trokken we dan naar het strand voor een brainstorm voor een klant of voor het bedrijf. En om vijf uur was het tijd voor cocktails. Nadien werd er soms nog een stapje in de wereld gezet.”

Contactpersoon

Manon Beerten

Directeur marketing & communicatie

VZW - DigiChambers 2021
Toerisme Limburg
Illochroma
VZW - eATA 2021
Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo