Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Trendskout: een slimme AI-tool als bondgenoot voor de salesafdeling

Trendskout: een slimme AI-tool als bondgenoot voor de salesafdeling

  • 12/04/2023

Trendskout werd drie jaar geleden uit de grond gestampt door Tom Muylle, Koen Ovaere en Pauwel Grepdon. Die twee laatsten vullen samen de rol van CEO in. “Bedrijven verzamelen vandaag veel data, maar kampen vaak met een gebrek aan technische expertise voor de analyse ervan”, zegt Pauwel. “Met Trendskout verlagen we de drempel om uit bestaande data snel meerwaarde te halen. We richten ons daarbij vooral op sales.” 

foto
De drie oprichters van Trendskout: Koen Ovaere, Tom Muylle en Pauwel Grepdon

 

Tom en Koen implementeerden voor de start van Trendskout reeds AI in kmo’s als consultants, maar dat bleek vaak te duur voor de gemiddelde kmo. “We wilden daarom een platform bouwen waardoor niet-technische gebruikers analyses kunnen bouwen zonder dat ze daar de hulp van een datawetenschapper voor moeten inschakelen”, steekt Pauwel van wal. 

Hun AI-platform focust zich op klantenondersteuning, kwaliteitscontrole en sales; vooral in sales zien ze een exponentiële groei de jongste tijd. “Sales is heel toegankelijk voor kmo’s, want de data waarmee we werken zijn ook de data die op hun facturen staan: wat is er op welk moment verkocht aan wie? Alle kmo’s hebben die data beschikbaar. We starten altijd vanuit historische data waarbij je idealiter x jaar (minstens 2 jaar, red.) kan teruggaan. Onze algoritmes gaan op zoek naar bestelpatronen om van daaruit een blik op de toekomst te werpen.” 

In hun analyses zit o.a. het principe van reinforcement learning ingebouwd, waarbij je feedback kan geven aan het systeem én dat systeem slimmer en beter wordt door het te voeden met meer data. “We gebruiken ook nog andere AI-technieken op de achtergrond, maar de eindgebruiker heeft daar geen last van. Voor hem moet onze oplossing vooral gebruiksvriendelijk zijn.” 

Van saleskansen detecteren tot next best actions

De kern van het Trendskout-verhaal is dat hun AI reactieve sales proactief maakt. “Bedrijven houden klanten in het oog door op het einde van de maand naar de cijfers te kijken en die te vergelijken met een referentiepunt van het jaar ervoor. Dan zien ze dat ze 15% lager scoren, maar dan ben je al te laat. Wij gaan op basis van historische data met algoritmes voorspellen dat deze of gene klant het met heel grote waarschijnlijkheid slechter zal doen de komende maanden, waardoor je hem nu moet ‘oppikken’. 

En waarom verkoop alleen maar voorspellen als je die ook kunt beïnvloeden? Dat is wat opportunity detection doet. Op basis van de beschikbare data in het bedrijfs-CRM en andere tools gaat een algoritme aan de slag en maakt het verborgen opportuniteiten zichtbaar. “Onze AI-software kan ook volgende stappen in een salescyclus aanbevelen. Die datagebaseerde aanbevelingen dienen als leidraad en verhogen de slaagkans van een telefoontje of e-mail van salesmensen aan bestaande of potentiële klanten. Zo vaart een team niet blind, maar kan het gericht zijn salesinspanningen doseren.” 

Van klantuitval inschatten tot impactanalyse 

Een slimme AI-tool is via plugins verbonden met alle achterliggende bedrijfssoftware. Die houdt op de achtergrond alle contactmomenten  (b.v. interventies van de supportafdeling) met mogelijke en huidige klanten in de gaten. Potentiële aanleidingen voor verhoogde klantuitval worden automatisch aangemerkt en aan de verantwoordelijke salesmedewerker doorgespeeld voor verdere opvolging. Dat geeft bedrijven de tijd om hun klantretentie te verhogen. 

Een van hun AI-tools interpreteert ook eerdere verkopen en beveelt zelf bijkomende producten of diensten aan die passen bij een bestaande klant. Een bedrijf kan die suggesties zelf automatisch laten voorstellen aan de eindklant of doorgeven aan de bevoegde account- of salesmanager, afhankelijk van het businessmodel van het bedrijf in kwestie. Zo kunnen organisaties hun upsell en cross-sell maximaliseren. Onder de motorkap gebeuren productaanbevelingen via AI met behulp van die zogeheten recommendation engine. Dat is een slim clusterings- en classificatiealgoritme dat onontgonnen datapunten met elkaar verbindt om zo tot gepersonaliseerde salessuggesties te komen. Pauwel: “De verkoper kan dan bij een klant binnenstappen en nieuwe, relevante producten voorstellen.”

Slimme AI-algoritmes kunnen ook aan geavanceerde impactanalyse doen. Die onthult de beslissende factoren die ervoor zorgen dat klanten een aankoop doen of opnieuw bestellen. 

Volgens Pauwel blijft de rol van de menselijke verkoper niettemin belangrijk. “Van dat menselijke aspect zal een robot het nooit winnen – de skills van een verkoper maken nog steeds het verschil – maar onze toepassingen kunnen uit die berg aan data de essentie halen, waardoor ze hun 300 à 400 klanten gerichter kunnen benaderen, in plaats van misschien net iets sneller bij die klant langs te gaan met wie ze een connectie hebben of waar ze een lekkere koffie krijgen”, lacht hij. 

Door hun oplossing kunnen de klanten hun sales efficiënter organiseren waardoor ze betere resultaten kunnen halen met dezelfde ploeg. Kunnen door die boost in efficiëntie ook salesteams gereduceerd worden in ‘koppen’? “Dat sluit ik niet uit, maar dat is bij ons nooit een strategie om meer klanten binnen te halen.” 

Groeien in het buitenland

Na een eerste financieringsronde in maart 2021 werd onlangs 2,5 miljoen euro vers kapitaal aangebracht. De inbreng komt vooral van de bestaande aandeelhouders Groep Dewaele en Investlink, de investeringsvennootschap van Bert Van Loco, Hans Van Erum en Frank Staut. Trendskout zal de nieuwe middelen gebruiken om in het buitenland te groeien. “Het afgelopen jaar hebben we de eerste commerciële stappen in Nederland en Duitsland gezet met een beperkt lokaal team. Dat heeft uitgewezen dat ook daar een sterke vraag is naar onze oplossing. We hebben ook een co-head office geopend met acht medewerkers in Amsterdam om onze klanten in Nederland, Duitsland en Scandinavië beter te bedienen.” 

Pauwel is ervan overtuigd dat bedrijven niet langer de ogen kunnen sluiten voor AI: “Iedereen zal op die trein moeten springen, anders word je voorbijgesneld door je concurrenten. Sommige klanten zijn nog wantrouwig, maar via een trial van drie maanden kunnen ze het zelf eerst uitproberen bij ons.” 
Of, zoals altijd: the proof of the pudding is in the eating. 

Dit interview bewijst eens te meer dat we niet meer om de digitale transformatie heen kunnen. Meer en meer verovert dit een plek in onze levens.

En toch werken slechts 3 van de 10 ondernemingen actief aan een strategie om met de bijkomende digitale versnelling om te gaan.
Nu de meeste doelpublieken zich online bevinden en je organisatie over tig technologische en digitale innovaties beschikt, is het overzicht soms zoek. Onze Voka-experts tonen je met plezier de mogelijkheden en begeleiden je in je eerste (of laatste) stappen naar een complete digitale transformatie.

Bekijk hier wat we voor jou kunnen betekenen of neem contact met miel.kurris@voka.be

 

Contactpersoon

Miel Kurris

Innovatie - Groeitrajecten