Skip to main content

Techtrip USA: dag 5

  • 16/02/2022

Over avatars in metaverse en geoliede referral machines

30 veelbelovende meetings op 20 inspirerende locaties in 3 steden die de toekomst ademen: Austin, Palo Alto en San Francisco. Elke dag vragen we een deelnemer aan onze techtrip wat hij/zij die dag beleefde. Vandaag: de beleving van Christophe VanDriessche, managing director van Amon.

Techtrip

Twee technologische krachtpatsers en miljardenbedrijven als AMD en NVIDIA op één dag bezoeken, is voor elke ondernemer die in de technologiewereld vertoeft een hoogmis. Zeker als je weet dat beide organisaties flink inzetten op R&D en actief zijn in het domein van artificiële intelligentie (AI).

De sectoren waarin beide bedrijven actief zijn, ontwikkelen zich met de snelheid van het licht en bieden veel maatschappelijke en economische toepassingen. Maar de druk op fusies en overnames in de semiconductor industrie is momenteel heel groot. Schaalbaarheid is de enige manier om hoge R&D-kosten te kunnen dragen. De onnoemelijk hoge druk en honger om te groeien, zal de komende jaren leiden tot enorme HR-uitdagingen. AMD wil dit jaar alleen al 5.000 nieuwe ingenieurs aanwerven. Naar eigen zeggen zal het daarin slagen. Hoe? Door wereldwijd gebruik te maken van de sterke relaties met universiteiten en een community van meer dan 20.000 professoren. Ook twijfelt het hightechwonderkind niet aan de verteerbaarheid van de structuur- en cultuurverschillen bij de kersverse Xilinx overname. Al liggen de eerste uitdagingen, zoals het aligneren van de verschillen in carrièreladders bij beide bedrijven, nu al op de plank.

Wie rondloopt op de campus van Stanford University, voelt de grandeur en de entrepreneurial vibes. Een universiteit die 31 Nobelprijzen op haar palmares heeft, 33.000 bedrijven baarde en sinds 1930 54 miljoen jobs creëerde. Wie doet hen na?

NVIDIA wist me te inspireren met zijn kijk op de toepassing en ontwikkeling van artificiële intelligentie. Steeds gefocust op het oplossen van businessproblemen, het genereren van waarde, het creëren van haalbare en schaalbare oplossingen. Dat het oog heeft voor de evolutie van tijd- en plaatsonafhankelijk werken is duidelijk. Het bedrijf is immers toepassingen aan het ontwikkelen voor het bouwen van virtuele werelden (metaverse), waarin zelfs de emoties bij avatars in de online vergaderzalen merkbaar zullen zijn. Uit alles blijkt dat het bedrijf een CEO aan boord heeft die zijn bedrijf antifragiel maakt. Hij zet in op het mentale en fysieke welzijn van medewerkers, die zo gelukkig zijn in hun bedrijf dat ze in moeilijke tijden bereid zijn om zélf in de bres te springen voor hun werkgever en loyaal te blijven. Bovendien zijn gelukkige medewerkers topambassadeurs voor het bedrijf en lijkt de referral machine een grote succesfactor te zijn in het rekruteringssucces van de NVIDIA. Mooi.

Een bezoek aan de prachtige en inspirerende Stanford University kon enkel maar de kers op de taart worden van dag 5. Wie rondloopt op de campus, voelt de grandeur en de entrepreneurial vibes. Een universiteit die 31 Nobelprijzen op haar palmares heeft, 33.000 bedrijven baarde en sinds 1930 54 miljoen jobs creëerde. Wie doet hen na? Al moet het gezegd: strenge selecties, 60.000 dollar inschrijvingsgeld, de prestatiedruk en burn-outs bij kinderen om te behoren tot de 1% aanvaarde applicaties, ook dat hoort erbij. Al kan ik niet anders dan de Amerikanen ook wel gelijk geven: er is maar één plaats waar succes voor werken komt: het woordenboek.

Techtrip

 

Benieuwd naar meer?

Lees hier alle gastblogs

Meer weten over onze jaarlijkse techtrip?

Klik hier voor meer informatie