Techtrip China - Dag 8: ‘Mens et Manus’ bij Mister Sin

23/02/2019

Voka Ambassadeur Stijn De Rammelaere (Profacts) trekt van 15 tot 24 februari met 60 ondernemers op inspiratiemissie naar China. Zijn ervaringen verzamelt hij in een blog.

Stijn

Intussen zijn we in Hong Kong aangekomen. We gaan te voet de grens over. Paspoortcontrole in China, security check en paspoortcontrole in Hong Kong. Een vreemde ervaring: het gebouw voelt aan als een luchthaven zonder dat er een vlucht volgt. Het wordt snel duidelijk dat alles hier opnieuw anders is. Men rijdt links, een andere munt, andere nummerplaten (ik zie zelfs auto’s met 2 nummerplaten, 1 voor China en 1 voor Hong Kong). Het is hier nog veel drukker en ik hoor veel meer Engels (daarnaast hoor ik ook gelach van mijn medereizigers over het 4-0 verlies van Club uiteraard; ik had moeten weten dat mopjes over PlayOff 2 kunnen boomerangen).

De groep hangt na een week goed samen en is heel divers. De jongste is 22, de oudste 73 (maar ik denk dat hij zowel metabolisch als mentaal 40 jaar jonger is). De meeste zijn ondernemer (letterlijk van eenmanszaak naar mogelijke unicorn), er zijn ook managers, mensen uit de academische en politieke wereld en uiteraard ook het Voka Dream Team. 

Computer Science of AI is basis

Mister Sin
Mister Sin


We gaan op bezoek bij MIT. Deze topuniversiteit uit Boston heeft hier 'the node', dit is een innovatiehub bedoeld om MIT te connecteren met brainpower van hier. Fier als een pauw vertelt Mister Sin (ik dacht eerst dat het een grapje was maar het is zijn echte naam) dat MIT nergens buiten Boston zit behalve in Hong Kong. Op MIT moet vanaf nu iedereen die er studeert, maar dan ook iedereen, een programma Computer Science en AI volgen. Iedereen. Mister Sin benadrukt: 'Dus ook als je rechten of literatuur studeert.' Er volgen nu al meer studenten Computational Economics dan gewone Economics. Things are changing.

Mister Sin geeft een enthousiaste uitleg over hun innovation bootcamp, van nul naar prototype in 14 dagen. Stap 1 (van de 24): start met klantensegmentatie. Welk probleem los je op voor wie? De meest voorkomende fout van startups is een product ontwikkelen dat niemand wilt. Mister Sin zegt dat hij in het verleden ook deze fout heeft gemaakt en ik vraag me af welk product hij zou ontwikkeld hebben. Vele starters worden verliefd op hun eigen product, in plaats van op de klant. De zaal oogt charmant rommelig. Hier en daar staat nog materiaal van teams die duidelijk tegen de klok hebben gewerkt. Het bezoek aan MIT is een leuke afwisseling omdat het gaat over de allereerste stappen in ondernemerschap, van niets naar iets. Mister Sin is fier, en terecht, dat uit hun innovation bootcamps al 10 startups zijn gegroeid. Indrukwekkend. Dit is letterlijk 'Mens et Manus'. 

‘s Avonds worden we verwacht bij de Belgische consul van Hong Kong en ik bereid mentaal alvast enkele heel serieuze topics voor. Ik hoop dat Mister Sin er ook zal zijn.